دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: مجلس کوبا روز یکشنبه رائول کاسترو را برای بار دوم به ریاست‌جمهوری انتخاب کرد.

کاسترو

وی در سخنرانی خود در مجلس اعلام کرد که در سال 2018 و پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری خود، از قدرت کناره خواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رائول کاسترو که 81ساله است، همچنین گفت امیدوار است که محدودیت دو دوره‌ای و سنی برای مناصب سیاسی ازجمله ریاست‌جمهوری ایجاد کند. تحلیلگران این چشم‌انداز را برای کشوری که از سال1959 تحت حکومت برادران کاسترو بوده است، شگفت‌انگیز توصیف کرده‌اند.

رائول کاسترو در این نشست مجلس، چهره‌ای نسبتاً جدید را به سمت معاونت اول خود منصوب کرد. میگوئل دیازکانل 52ساله است و بیش از هر مقام کوبایی دیگری که در انقلاب سال 1959شرکت نداشته، در نظام سیاسی کوبا ارتقا یافته است و اکنون فاصله اندکی با ریاست‌جمهوری دارد. رائول کاسترو در سخنرانی 35دقیقه‌ای خود به تغییرات دیگری در قانون اساسی اشاره کرد که برخی از آنها مستلزم تصویب در همه‌پرسی است. با این حال، وی دست برداشتن کوبا را از سوسیالیسم رد کرد و گفت که وی ریاست جمهوری را قبول نکرده است که نظام کوبا را ویران کند.

وی روز جمعه به بازنشستگی خود اشاره کرده و به شوخی گفته بود که در مقطعی می‌خواهد استعفا کند. وی حتی گفته بود سخنرانی روز یکشنبه حاوی آتش‌بازی‌هایی خواهد بود. حالا با سخنرانی وی در مجمع ملی به‌نظر می‌رسد حرف‌های وی همه درست از آب درآمده است. رائول هنگامی که دیازکانل را به‌عنوان معاون اول خود به نمایندگان معرفی کرد، گفت: کوبا در مقطع اعتلای تاریخی قرار دارد. به این ترتیب، درصورتی که از این پس به هر دلیلی رائول نتواند وظایف ریاست‌جمهوری را انجام دهد، این چهره جوان‌تر جانشین وی خواهد شد. دیازکانل عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست است که پله‌های ترقی را از رده‌های استانی به بالا پیمود.

جلسه روز یکشنبه مجلس کوبا از یک نظر دیگر متمایز بود و آن حضور فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا بود که اکنون 86ساله است. وی که پس از انقلاب سال1959، به ریاست‌جمهوری کوبا برگزیده شد، در سال2006 بیمار شد و قدرت را به برادرش واگذار کرد. فیدل از تمام مناصب رسمی خود به جز کرسی نمایندگی در مجلس ملی دست کشیده است. این دومین‌بار پس از کناره‌گیری وی از قدرت است که فیدل در مجلس ملی ظاهر می‌شود.

حضور غیرمنتظره وی نشان‌دهنده مهر تأیید او بر سخنان برادر کوچکش محسوب می‌شود. قرار است 612 عضو مجمع ملی کوبا به‌زودی هیأت دولت 31نفره را انتخاب کنند. تحلیلگران منتظرند ببینند آیا چهره‌های تازه و جوان به هیأت دولت جدید راه خواهند یافت یا نه؟ 80درصد اعضای مجمع ملی با میانگین سنی زیر 50سال، پس از انقلاب این کشور به دنیا آمده‌اند. مسلماً این آخرین دولتی خواهد بود که یکی از برادران کاسترو در رأس آن است. انقلابیون کوبا و در رأس آنان فیدل کاسترو بیش از 60سال پیش از کوهستان‌های این کشور سرازیر شدند و حکومت باتیستا دیکتاتور این کشور را متلاشی کردند. حالا به‌نظر می‌رسد برادران کاسترو آماده می‌شوند تا کوبا را با چهره‌های جدید تنها بگذارند.

کد خبر 203069
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز