همشهری آنلاین: شهردار تهران با بیان اینکه «اقتصاد مقاومتی» نه یک تئوری علمی بلکه یک باور است، گفت: برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی باید از ابزار تکنوکراسی و بروکراسی کنیم. البته ممکن است بگویند قالیباف، انسان تکنوکراتی است که باید بگوییم تکنوکرات بودن چیز بدی نیست و به معنای استفاده درست از ابزار خوب و مدرن است که برای پیاده‌سازی یک آرمان و یک عقل متصل به وحی الهی استفاده می‌شود.

تهران سما نوشت: محمدباقر قالیباف دوشنبه 7 اسفند ماه در پنجمین همایش «مالیه شهرداری، مشکلات، راهکارها با رویکرد اقتصاد مقاومتی» در برج میلاد با بیان اینکه امروز دشمن، عرصه اقتصادی را برای مبارزه نشانه گرفته است، گفت: در عرصه نظامی جغرافیا محدود و افرادی نیز که تحت تاثیر قرار می‌گیرند محدود و اثرگذاری کوتاه‌مدت است اما روش اقتصادی حتماً برای رسیدن به هدف زمان بیشتری می‌خواهد اما تاثیرگذاری آن عمیق است و همه جغرافیای کشور را درگیر می‌کند؛ پدر و فرزند، زن و شوهر یا دو دوست را مقابل هم قرار می‌دهد؛ احساس امنیت و آرامش را از جامعه می‌گیرد و فقر را به جامعه می‌آورد که وقتی فقر به جامعه آمد، جهل می‌آید و زمانی که جهل آمد هیچ آینده‌ای پیش روی آن جامعه نخواهد بود.

وی افزود: وقتی فقر آمد چاپلوسی می‌آید و تعظیم در مقابل قدرت و ثروت را به همراه دارد و این یعنی از همه آرمان‌ها فاصله گرفتن و پذیرش ذلت. بنابراین عرصه اقتصادی، عرصه مهم و صحنه‌آرایی جدی و عمیقی است و دشمنان ما جای حساسی را برای نبرد با انقلاب اسلامی انتخاب کرده‌اند لذا همه باید دست به دست هم دهیم تا درک درستی از ابعاد این تهدید داشته باشیم.

شهردار تهران با اشاره به نامگذاری‌هایی که هر ساله از سوی مقام معظم رهبری انجام شده است، گفت: ایشان طی سال‌های گذشته مواردی از جمله اصلاح الگوی مصرف، همت و کار مضاعف و تولید و سرمایه ملی را به ما گفتند و این خطر را به ما گوشزد کردند اما متاسفانه توجه کافی به این موضوعات نشد و مجموع عملکرد ما امروز قابل قبول نیست و کارنامه‌مان قابل دفاع نیست.

شهردار تهران افزود: دخالت دولت در حد ضرورت و اندازه دولت در اقتصاد موضوعات مهمی هستند. اندازه دولت در اقتصاد باید بسیار کوچک باشد و اجازه دهیم صحنه رقابتی پیش رود. اما امروز دخالت دولت در اقتصاد بزرگ و بیش از اندازه است.

قالیباف با اشاره به اهمیت توجه به حوزه علم و دانش، با بیان اینکه کار را باید به کاردان سپرد، اظهار کرد: در حوزه تدبیر اقتصادی باید مولفه‌های نیروی کار، سرمایه، دانش و تکنولوژی و تعاملات جهانی را دنبال کنیم که این کاری تخصصی است و اندیشمندان علم اقتصاد باید در این زمینه برای ما نسخه بپیچند نه مدیران و نه شخصیت‌های سیاسی و کسانی که در این حوزه کارشناس نیستند. کار را باید به اهل آن سپرد؛ مانند آن چه در شهرداری تهران در حوزه حسابرسی و مالی، چون شهردار هستم هر روز در کار آقای پورزرندی دخالت کنم و بگویم چه کند و چه نکند؛ من نباید این کار را بکنم، باید کار وی و تیم کارشناسی آن را بپذیرم و درست عمل کنم.

وی توجه به ترتیبات نهادی را یکی از شاخصه‌های مهم دانست و خاطرنشان کرد: این ترتیبات مانند فضای کار و کسب است که اگر در نیروی کار و سرمایه دیده شود اشتباه است و یا در حکمرانی خوب آنچه مهم است ثبات سیاسی است و این که حرف صاحبنظران شنیده شود و قانون خوب باشد و توجه به قانون شود و در قانون ثبات باشد و اگر به این‌ها خوب توجه نشود، هر قدر هم که سرمایه و نیروی کار داشته باشیم و تئوری‌پردازی کنیم آن را خراب کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در این شرایط بد اقتصادی، حجم سرمایه‌گذاری کشور ما جزو 20 کشور دنیاست اما خروجی آن و رشد اقتصادی ما رو به سیر نزولی است چون در ترتیبات نهادی دچار مشکل هستیم و این نکته‌ای است که مدیران، تصمیم‌گیران و کسانی که در موضع قدرت و حاکمیت هستند در اداره جامعه باید به آن دقت کنند.

قالیباف مهمترین چالش کشور را موضوع مدیریت دانست و گفت: با تئوری اقتصادی از تحریم و مشکلات اقتصادی که دشمن طراحی کرده نمی‌توان عبور کرد و آن قدر که مدیریت و سیاست، اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار داده، نداشتن علم اقتصاد ما را به چالش نینداخته است و مشکل در اقتصاد ما پیش از اینکه اقتصادی باشد یک موضوع مدیریتی و سیاسی است که باید اصلاح شود.

قالیباف با بیان اینکه «اگر ده‌ها برنامه خوب داشته باشیم ولی نتوانیم آنها را خوب اعمال کنیم، چه فایده‌ای دارد» گفت: صحنه اقتصاد، صحنه دفاع مقدس نیست که فضای جان دادن و معنویت باشد؛ فضای جان دادن فضای سالمی است اما در صحنه اقتصاد پول، شیطنت، ثروت و گمراهی وجود دارد و این بدان معناست که برادر خود را می‌کشند، حیثیت پدر را از بین می‌برند و کلاهبرداری می‌کنند. اینها فساد است و منطق بسیار قوی‌تری در حسابرسی‌ها می‌خواهد تا این مفسده‌های بزرگی که اتفاق می‌افتد، انجام نشود.

وی افزود: همین الآن رقم قابل توجهی ارز در کشور هست اما این ارز آیا در کنترل سیتم مالی و پولی کشور است یا در اختیار افراد قرار دارد. چقدر این ارزها خرد است و چقدر در صندوق خانه‌هاست. این سرمایه متعلق به کیست و با چه مدیریتی می‌توان آن را در اختیار گرفت. حالا هر قدر می‌توان ارز به کشور تزریق کرد، وقتی نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم صدها میلیارد دلار هم بیاد چه می‌خواهیم بکنیم و اینجاست که بحث مدیریت در توانستن و پیاده‌سازی یک تئوری خوب، ممکن نیست.

قالیباف با بیان اینکه «مدیریت در نظام اسلامی تنها یک هنر نیست و بین یک مدیر اسلامی و با مدیر غیر اسلامی تفاوت وجود دارد» اظهار داشت: اگر ما یک باور انقلابی و دشمن قسم‌خورده در عرصه اقتصادی داریم اینجا معنی مدیریت جهادی مشخص می‌شود و از اینجاست که اقتصاد مقاومتی تعریف می‌شود.

وی افزود: ما نباید اقتصاد مقاومتی را یک تئوری علمی بدانیم، بلکه اقتصاد مقاومتی یک رویکرد و یک باور است و موضوعات آن از جنس کمی نیست که به آن کمی نگاه شود و کیفی است که باید نگاه خاص خود را داشته باشد و از ابزار تکنوکراسی و بروکراسی برای پیاده‌سازی آن استفاده کنیم. البته ممکن است بگویند قالیباف، انسان تکنوکراتی است که باید بگوییم تکنوکرات بودن چیز بدی نیست و به معنای استفاده درست از ابزار خوب و مدرن است که برای پیاده‌سازی یک آرمان و یک عقل متصل به وحی الهی استفاده می‌شود و اگر نخواهیم از آن استفاده کنیم باید به عقل‌مان شک کنیم. هرچند گاهی برخی افراد آن را ابزار سیاسی می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند و مثلا فکر می‌کنند اگر جایی که می‌توان با ویدئو کنفرانس حضور پیدا کرد، پیاده راه بروند و عرق بریزند و نصف روز حرکت کنند یعنی اجر و ثوابش بیشتر است. در اسلام چنین چیزی را نداریم و نفهمیدیم و همه اینها مواردی است که نیازمند یک مدیریت اجرایی است تا بتوایم عقلانیت و معنویت را با همه ابزار و امکاناتی که جامعه و بشریت و علم و دانش در اختیارمان گذاشته استفاده کنیم.

وی افزود: امروز در عرصه اقتصادی با نگاه عقلانیت، معنویت، اعتدال، گذشت، تدبیر و خرد جمعی، همدلی و محبت و دوری از مچ‌گیری و اختلاف عمل کنیم تا خدا به ما برکت دهد و خدا آنقدر به کشور ما برکت داده است که ما مدیران باید از آن به درستی استفاده کنیم و در غیر این صورت این فرصت برای ما تهدید می‌شود؛ مانند نفت که برای ما فرصت بوده است و بد از آن استفاده کردیم و امروز تبدیل به تهدید شده است.

کد خبر 203034
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز