همشهری آنلاین: رئیس مرکز هنرهای نمایشی در نشست رسانه‌ای اولین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی که عصر شنبه 5 اسفند برگزار شد، نگارش نمایشنامه را اصلی‌ترین نیاز جامعه تئاتری کشور دانست.

ghader ashena

در این نشست خبری که در ر سالن کنفرانس تئا‌تر شهر برگزار شد علاوه بر قادر آشنا،مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی  علی ایزدی، رئیس بنیاد ادبیات نمایشی و برخی هنرمندان و مسئولان از جمله مسعود دلخواه، حسن باستانی، ایوب آقاخانی، محمدعلی دشت‌گلی، اعظم بروجردی، احمد جولایی و اسماعیل خلج بحضور داشتند.

 قادر آشنا پیش بینی کرد با برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی و افزایش کیفیت متون، تئا‌تر ایران در سال‌های آینده شاهد اجراهای بسیار بهتری خواهد شد.

او بنیاد ادبیات نمایشی را زمینه‌ساز ارتقاء نمایشنامه‌نویسی کشور معرفی کرد و ادامه داد: برای همین معتقدم که بنیاد ادبیات نمایشی باید زود‌تر تشکیل می‌شد، چون همیشه حوزه نمایشنامه‌نویسی در سایه اجراهای تئاتری قرار می‌گیرد. حالا هم با این‌که به‌شدت دنبال تصویب اساس‌نامه این بنیاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم، سعی کرده‌ایم با کمک هیات مدیره موقت، دبیرخانه آن را شکل دهیم و بانک اطلاعاتی هنرمندان را هم تکمیل کنیم.

مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی با تاکید بر حمایت از آثار برگزیده جشنواره ملی نمایشنامه نویسی گفت: معتقدم اگر سال آینده را با چاپ حداقل 100نمایشنامه خوب به پایان نبریم، کارمان را درست انجام نداده‌ایم. بنابراین من تعهد می‌کنم که برای انتشار و اجرای آثار برگزیده این جشنواره، حمایت‌های لازم را انجام دهیم.

در بخش دیگری از این نشست، علی ایزدی، دبیر جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی با بیان این‌که مهلت ارسال آثار از سوی نویسندگان تا 20 فروردین تمدید شده است، افزود: جشنواره را به مدت سه روز در اواخر اردیبهشت برگزار می‌کنیم که در دو روز اول، چند کارگاه‌ آموزشی برگزار می‌شود و در روز سوم میزبان نشستی تخصصی با حضور یک هنرمند خارجی و فعال در حوزه ادبیات نمایشی خواهیم شد.

نخستین جشنواره ملی نمایشنامه‌نویسی به همت بنیاد ادبیات نمایشی ایران و مشارکت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی در سه بخش ویژه شامل موضوع‌هایی در ارتباط با شخصیت و زندگی حضرت محمدص، کودک و نوجوان و بزرگ‌سال برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند برای ارسال آثار تا 20 فروردین سال 92 با مراجعه به نشانی اینترنتی www.adabiatenamayeshi.ir ثبت‌نام کنند.

ایزدی در باره جایزه‌های این مسابقه نمایشنامه نویسی توضیح داد: جایزه نفر اول 12 میلیون تومان، نفر دوم ،هشت میلیون و نفر سوم، شش میلیون تومان خواهد بود. همچنین به نویسندگانی که تقدیر می‌شوند، دو میلیون تومان اهدا خواهدشد.

او با اشاره به این‌که تاکنون 215 نمایشنامه به دبیرخانه جشنواره رسیده است، ادامه داد: تمام کار‌ها توسط دو گروه داوریِ سه نفره بررسی می‌شود که در ‌‌نهایت 20 تا 30 نمایشنامه به مرحله نهایی راه می‌یابند. بعد از آن یک گروه پنج نفری با تجربه‌تر این آثار را داوری و برندگان را معرفی می‌کنند.

دبیر جشنواره ملی نمایشنامه نویسی در ارتباط با حمایت از نویسندگان برگزیده گفت: آثار اول تا سوم به چاپ خواهند رسید و در تئا‌تر شهر روی صحنه می‌روند. امیدواریم بتوانیم این حمایت‌ها را از نمایشنامه‌های تقدیر شده نیز انجام دهیم.

در پایان این نشست از پوستر جشنواره ملی نمایشنامه نویسی رونمایی شد.

کد خبر 202817
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز