شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: ایتالیا درگیر بدترین بحران اقتصادی خود یعنی بدهی عمومی دو هزار میلیارد دلاری است و شاید همین مسئله باعث شده تا هیچ‌کس نتواند پیش‌بینی دقیقی درباره انتخابات این کشور که قرار است از امروز آغاز شود داشته باشد؛ انتخاباتی که به عقیده بسیاری می‌تواند سرنوشت و مسیر اروپا را تغییر دهد.

ایتالیا

درحالی‌که سیاست‌های ریاضت سخت اقتصادی اروپا در کشورهای مختلف این قاره اعتراض‌های گسترده مردم را به‌دنبال داشته اکنون هر چهار نفری که در رأی‌گیری امروز و فردا در تلاش برای رسیدن به پست نخست‌وزیری ایتالیا هستند وعده داده‌اند که هدف اصلی‌شان نجات اقتصاد این کشور خواهد بود. هرکدام از این افراد که احزاب‌‌شان رقابت شانه‌‌به‌شانه‌ای با هم دارند اما راه و روش خاص خود را در این زمینه دارند که می‌تواند مسیر سومین اقتصاد بزرگ در منطقه یورو و در نتیجه آن اروپا را تغییر دهد.سیلویو برلوسکنی، نخست‌وزیر سابق ایتالیا و رهبر حزب مردم و آزادی که با وجود پرونده فساد اخلاقی‌ خود بار دیگر به صحنه رقابت بازگشته، مخالفت شدید خود را با سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا اعلام کرده است.

برلوسکنی، رهبر جنجالی راست میانه اعلام کرده که درصورت پیروزی در انتخابات، سیاست‌های سابق خود را دنبال خواهد کرد. به همین‌خاطر مارتین شولتز، رئیس آلمانی پارلمان اروپا به تازگی از مردم ایتالیا خواست که به برلوسکنی رأی ندهند و هشدار داد که او با سیاست‌های غیرمسئولانه و ماجراجویی‌های خود پیش از این یک‌بار رم را به ورطه سقوط کشانده است. هر چند که کسی تصویر روشنی از نتایج احتمالی انتخابات ندارد. در انتخاباتی که امروز و فردا برگزار می‌شود، «پیر لوئیجی برسانی»، رئیس حزب چپ میانه (دمکراتیک) بیشترین شانس را برای رسیدن به پست نخست‌وزیری دارد.

هرچند برلوسکنی با ورود به صحنه انتخابات، پیشرفت برسانی را کند کرد اما او در بسیاری از نظرسنجی‌های اخیر پیشتاز بوده است. پیر لوئیجی برسانی سیاست‌های اصلاحات اقتصادی را پیگیری می‌کند و احتمالاً حزبش می‌تواند به‌راحتی کنترل مجلس نمایندگان را به‌دست آورد. در کنار برلوسکنی و برسانی اما دو چهره دیگر هم در حال رقابت هستند؛ ماریو مونتی، نخست‌وزیر ایتالیا که به‌تازگی از مقام خود استعفا کرد و بپه گریلو کمدینی که حالا سیاستمدار شده است.

مونتی، رهبر حزب «انتخاب مدنی» در میانه مشکلات اقتصادی ایتالیا هدف خوبی برای انتقادهای اکثر نامزدها بود اما او به‌خاطر پایبندی به سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپا از سوی مقام‌‌های این اتحادیه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان به‌شدت حمایت می‌شود. مونتی اما در میان مردم این کشور محبوبیت چندانی ندارد و ایتالیایی‌ها او و سیاست‌هایش را شبیه حرکت یک روبات می‌دانند. احتمالاً مونتی در رأی‌گیری جایگاهی حتی پایین‌تر از بپه گریلو خواهد داشت.

این کمدین سابق که حالا با تشکیل «جنبش پنج ستاره» سیاستمدار شده با تاختن به سیاستمداران این کشور و بی‌کفایتی آنها به‌صورت ناگهانی محبوبیت زیادی در بین شهروندانی که دل خوشی از دولت و نهادهای آن ندارند پیدا کرده است. ابهام‌های فراوان در انتخابات ایتالیا چشم‌انداز خوبی را برای این‌ کشور ترسیم نمی‌کند و بسیاری عقیده دارند که اختلاف‌ها و روی کار آمدن دولتی ضعیف، وضعیت این کشور را احتمالاً بدتر خواهد کرد.

کد خبر 202725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز