همشهری‌آنلاین: نخستین کتاب تجسمی مهدی سحابی، نقاش، مجسمه‌ساز، عکاس و مترجم ایرانی که سه سال پس از درگذشتش به دو زبانه فارسی و انگلیسی و چهار رنگ از سوی نشر نظر منتشر شده است پنجشنبه سوم اسفندماه در گالری گلستان رونمایی می‎شود.

مهدی سحابی

به گزارش تجسمی‌هنرآنلاین، بی شک نام مهدی سحابی برای هر یک از اهالی فرهنگ و هنر آشناست هنرمند چند وجهی که در زمان حیاتش آثار درخشانی را ترجمه کرد و نمایشگاه‌های متعددی از نقاشی‌ها و مجسمه‌هایش در گالری‌های تهران برپا کرد. نقاشی‌هایی از ماشین‌های قراضه و مجسمه‌هایی که با تکه‌های چوب و مواد بسیارپیش پا افتاده می‌ساخت.

مجسمه‌های که درنهایت سادگی و زیبایی ما را به این موضوع رهنمون می‌کرد که می‌توان جهان را گونه‌ای دیگر دید.

سحابی بیش از10 نمایشگاه انفرادی مجسمه در داخل و خارج از کشور برپا کرد، آخرین نمایشگاه او شامل مجموعه از20 پرنده بودند که در اردبیهشت ماه سال 1388در گالری دی به نمایش درآمدند.

پرنده‌هایی که به گفته سحابی در شکل عام پرنده هستند و شاید در طبیعت نمونه از آنها بر شاخه درختی جای نگیرد.مجسمه‌هایی که با وسائل مختلف با ترکیب با چوب ساخته شده‌اند و با رنگ‌های شاد و پر نشاط به گونه‌ای رنگ شده‌اند که حجم جدیدی روی مجسمه ایجاد کرده‌اند.

اما با این که او روح و زندگی اش با کتاب عجین شده بود در زمان حیات‌اش هرگزاین شانس را نداشت که شاهد انتشارکتاب مجموعه آثار تجسمی‌اش شود. کتابی که در زمان حیات اش قرار بود منتشر شود و مراحل فنی‌اش را نیز سپری کرده بود.

با گذشت سه سال پس از درگذشت کتاب مجموعه آثار تجسمی مهدی سحابی ازسوی نشرنظرمنتشرشده است؛ کتابی در 160 صفحه که شامل نقاشی‌ها، مجسمه‌ها و عکس‌های سلف پرتره او است و بابک احمدی، لیلی گلستان و ‌هادی سحابی بر این کتاب مقدمه نوشته‎اند.

مقدمه‎هایی که هر یک از زاویه دید خود به آثار مهدی سحابی نگاه کرده‎اند. بابک احمدی درباره ترجمه‌های مهدی سحابی و اهمیت آنها، لیلی گلستان درباره روند کاری مهدی سحابی در حوزه تجسمی‌و‌ هادی سحابی درباره خلقیات برادرش و دوره‌های کاری که پشت سر گذاشته است.

به گفته محمود بهمن پور مدیرنشرنظر؛ با این که این کتاب شامل تصایر تمام آثار مهدی سحابی نیست اما کتاب کامل و جامعی به شمار می‌رود چون براساس آن می‌توان روند کاری این هنرمند را مرور و بررسی کرد و به نگاه ویژه‌ای درباره او رسید.

مهدی سحابی 15 بهمن 1323 درقزوین متولد شد. اوبراثرسکته قلبی صبح روزدوشنبه 18 آبان ماه 1388 دردهکده‌ای نزدیک پاریس درگذشت وپیکرش در خاک ایران آرام گرفت.

کد خبر 202421
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز