چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

مدیرکل محیط‌زیست استان گیلان گفت: در سرشماری نیمه‌زمستانه پرندگان آبزی و کنارآبزی که با حضور کارشناسان محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی و محیط‌بانان اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان انجام شد، تالاب‌ها و سواحل شمال غرب استان از آستارا تا سواحل شرقی گیلان در چابکسر طی مدت 13روز مورد پایش دقیق قرار گرفت.

پرندگان - قو

به گزارش ایسنا، امیر عبدوس با اشاره به اینکه هر‌ساله سرشماری پرندگان آبزی و کنار آبزی در سراسر کره زمین و در بازه زمانی ابتدای ژانویه (11دی‌ماه) به‌مدت 20روز انجام می‌شود و جمع‌بندی آمارهای استحصالی از سراسر جهان در سازمان بین‌المللی تالاب‌ها (wetland international) نشانگر تعداد پرندگان، شکل مهاجرت، افزایش یا کاهش جمعیت جهانی، تغییرات گونه‌ای و . . . است، افزود: در استان گیلان نیز در سال‌جاری و در فرایند سرشماری در طول این مدت، حدود 206هزار و 470 قطعه پرنده از 78 گونه (41گونه آبزی، 26 گونه کنار آبزی و 11گونه خشکی‌زی وابسته به تالاب)در 33 سایت سرشماری، شمارش شد.

وی خاطرنشان کرد: تالاب انزلی با 121هزار و 980 قطعه بیشترین تعداد پرندگان را در این سرشماری به‌خود اختصاص داده است. همچنین همچون سال‌های گذشته پارک ملی بوجاق با 49 گونه بیشترین تنوع ترکیب گونه‌ای را در اکوسیستم‌های آبی استان به‌خود اختصاص داده است. به گفته وی، وضعیت مهاجرت قوها به استان گیلان نیز در 10سال اخیر سابقه نداشته است.
عبدوس خاطرنشان کرد: همواره با سردشدن بیش از اندازه هوا در عرض‌های شمالی، جمعیت قابل توجهی از قوها به استان گیلان مهاجرت می‌کنند. در دی‌ماه 1391، 7796قطعه قو شامل 6911 قطعه قوی فریادکش و 885 قطعه قوی گنگ در استان مشاهده و سرشماری شد که حداقل در 10سال اخیر شمارش این تعداد قو و همچنین به تفکیک جمعیت هر یک از دو گونه بی‌سابقه بوده است.

اما نکته جالب درخصوص مهاجرت قوهای فریادکش به استان، فرود بیش از 4600گونه از این قوها در شالیزارهای اطراف روستای محسن‌آباد کیاشهر بود. هر چند از حدود دو تا سه سال پیش نیز دسته‌هایی از قوی فریادکش (800تا 1000قطعه) در زمستان‌های خیلی سرد به این منطقه می‌آمدند اما در زمستان 1391، جمعیت مهاجر قوی فریادکش به این منطقه سبب شگفتی همگان شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان ضمن تقدیر از کمک‌های ارزشمندی که مردم طبیعت‌دوست گیلان به حفظ پرندگان مهاجر در سال‌جاری کرده‌اند خاطرنشان کرد: عامل اصلی در حفظ زیستگاه‌های استان علاوه بر فعالیت همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی، مشارکت گسترده مردم در حفظ محیط‌زیست است.

 

کد خبر 202232

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز