همشهری‌آنلاین: کتاب سیر تحول و تکامل ژورنالیسم نوشته علی اکبر عبدالرشیدی با پیشگفتار پروفسور یحیی کمالی‌پور، توسط انتشارات سیمای شرق همزمان با برگزاری هفته روابط‌عمومی در اردیبهشت ماه 92 منتشر و رونمایی خواهد شد.

علی اکبر عبدالرشیدی

به گزارش روابط‌ عمومی انتشارات سیمای شرق،‌ عبدالرشیدی در مورد جدیدترین اثر خود می‌گوید: گمان من بر این است که کار رسانه در جامعه ما با همه فزون‌ها و کاستی‌‏هایی که داشته است، از آغاز نخود نیم پزی بوده که باید برداشتی ناقص و خام از جوامع دارای رسانه‏‌های مترقی و فعال به شمارش آوریم.

اگر این فرض درست باشد، می توان نتیجه گرفت که به همین علت است که در عصرها و دوره های مختلف و در جناحها و احزاب گوناگون، چه در زمانی که حاکم بوده اند و چه زمانی که در جبهه مخالف فعالیت داشته‌اند برداشتهای متفاوتی از کار در رسانه و کارکرد رسانه در جامعه ما وجود داشته و دارد.

وی در مورد تعبیر نخود نیم پز می‌گوید: منظورم این است که شاید ظاهر، شکل و ساختار رسانه در کشور ما شبیه هر رسانه دیگری در هر جامعه دیگر بوده است، اما در حاشیه آن به رغم برخی تلاش‌ها بحث دروازه بانی خبر، نحوه مقاله‏‌نویسی و تفسیر‏نویسی، اخلاق رسانه، نحوه تحقیق و پژوهش برای تهیه خبر و گزارش، چگونگی پرهیز از دروغ گویی و انتشار اخبار مخدوش و مورد تردید، حفط مرز راست و دروغ، ضرورت رعایت اصل صحت و دقت، حدود و خطوط قرمز در رسانه، رابطه رسانه با جامعه و دولتمردان، موارد قابل اعتراض در برخورد با رسانه، نحوه پیگیری اعتراضات و شکایات و بسیاری موارد دیگر در همه این سال‌ها همچنان روی میز بحث و گفتگو باقی مانده و گویا هیچ ساختار منسجم و تعریف شده پایداری که مبنایی علمی یا تجربی داشته باشد، برای این موارد تعریف نشده است.

این کارشناس، مجری مشهور ادامه می‌دهد: البته این بدان معنا نیست که هیچ کاری در این زمینه ها نشده است. اتفاقاً کارهای زیادی صورت گرفته و تعاریف مختلفی مطرح شده است. اما به نظر می‏رسد که هیچ انسجام و یکپارچگی پایداری در این تعاریف وجود نداشته و ندارد، و الا این بحث‏‌ها تا به حال تمام شده بود و تا به حال ادامه نمی یافت. در نتیجه، این تعاریف و این مختصات - هر چه بوده یا هست - هنوز مورد بحث و ابراز تردید است و باید اجماعی ملی بر سر این موارد حاصل شود.

وی در مورد کتاب جدیدش می‌گوید: کتاب حاضر مجموعه اطلاعاتی است که مسیر تکامل سخت افزاری و نرم‏افزاری رسانه را تشریح می کند و به شناخت روابط درونی و مناسبات رسانه‏‌ها با دیگر نهاد‏های سیاسی، اجتماعی و قضایی جوامع دیگر، به خصوص جوامع غربی کمک می‏‌کند.

این اطلاعات به صورت پراکنده از این سو و آن سو جمع‏‌آوری و تدوین شده و به تشخیص گردآورنده که خود از ژورنالیست‏‌های قدیمی است و عملاً با مشکلات ناشی از این نیاز به درک و شناخت روبرو بوده است، به درک بیشتر خواننده از نحوه رفتار رسانه ها در غرب، به خصوص در ایالات متحده امریکا که خاستگاه رسانه‏‌های جدید است، کمک فراوان می کند.

گفتنی است عبدالرشیدی روزنامه‌نگار، مترجم، نویسنده و خبرنگاری است که دردهه‌های۱۹۸۰ و۱۹۹۰ میلادی از سوی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران خبرنگار حوزه اروپا، سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد، اوپک و اتحادیه اروپا بوده است. علاوه بر آن وی اجرای بسیاری از مصاحبه‌های مهم با شخصیت‌های برجسته جهانی و همچنین انبوهی از برنامه‌های گفت‌وگو محور را در کارنامه دارد.

چرا ژورنالیسم؟ تاریخچه، صنعت چاپ، رسانه‏‌های گروهی، مدیا، تلگراف، سینما، تلویزیون، رسانه و فرهنگ‏سازی، تبلیغات غیر‏مستقیم، قوانین ناظر بر فعالیت رسانه، ژورنالیسم، مختصات ژورنالیسم، تعریف ژورنالیسم از نظر دولت‌ها، منبع خبرو اطلاعات، انقلاب رسانه، آموزش ژورنالیسم، اخلاق و معیارهای ژورنالیسم، کمیسیون شکایات، بی طرفی، نظارت یا سانسور، منبع مالی رسانه، آزادی بیان، رابطه آزادی بیان با آزادی‏‌های دیگر، مخالفت با آزادی بیان، حق مالکیت، مونیتورینگ (رهگیری)، آزادی رسانه، بیان مجرمانه، انتشار اطلاعات نادرست، سانسور، سازمان‌های نظارتی رسان‌ه‏ای، مظاهر ژورنالیسم، روزنامه، اولین روزنامه، رسانه و انقلاب صنعت، خبرگزاری‏‌ها، خبرنگار خارجی، مجله، تأثیر رنگ و طرح، هنر و رسانه، ژورنالیسم رادیویی و تلویزیونی، رادیو، تلویزیون، تاریخچه ساخت تلویزیون، تلویزیون های پخش مستقیم، اینترنت، جامعه اطلاعاتی، انواع ژورنالیست، خبرنگار، کانون خبری، ستوننویس، خبرگزار، مجری، ویژگی‏‌های مجری، تهیه‏‌کننده، کارگردان تلویزیونی، تدوینگر، ویراستار، دبیر و سردبیر، مفسر، تصویر‏بردار، صدا‏بردار، ابزار کار ژورنالیست‏‌ها، حروفچینی، عکس، میکروفون، ضبط صوت، دوربین، ویدئو، ای.ان.جی، اس.ان.جی، ماهواره، تلویزیون ماهوارهای، رادیوی ماهواره‏ای ، رسانه‏‌ها و فناوری‏‌های جدید، مکاتب ژورنالیسم، روزنامه‏‌نگاری تهاجمی، ژورنالیسم افراد سرشناس، شایعه پراکنی، چورنالیسم، درز کردن خبر، ژورنالیسم ترکیبی ، ژورنالیسم پژوهشی، ژورنالیسم نوین، ژورنالیسم علمی، ژورنالیسم اقتدار، ژورنالیسم وبلاگ، شبکه اجتماعی، انواع ژورنالیسم، ژورنالیسم آزاد، ژورنالیسم پژوهشی، ژورنالیسم جهت‏‌دار، ژورنالیسم جنگ و‏صلح، ژورنالیسم بازدارنده، ژورنالیسم افشاگر، مستند، ژورنالیسم پنهان، قوانین و اخلاق حاکم بر ژورنالیسم پنهان، ژورنالیسم اجتماعی، ژورنالیسم ورزشی، ژورنالیسم مبنی بر حدس و گمان، ژورنالیسم عریان، ژورنالیسم مشارکتی، پروپاگاند، پروپاگاند و کودکان، جنگ روانی، سکوهای متفاوت جنگ‏روانی، فرهنگسازی، چهره‌سازی، جنگ رسان‌ه‏ای، ژورنالیسم الکترونیکی، ژورنالیسم تجاری، معروفترین ژورنالیست‏‌های تاریخ، در رسانه‏‌های مکتوب، در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، جایزه پولیتزر، رسانه در هزاره سوم میلادی، جملات قصار در باب ژورنالیسم، اعلام و اصطلاحات و آلبوم عکس سرفصل مطالب این کتاب را شامل می‌شوند.

سیر تحول و تکامل ژورنالیسم در 212 صفحه، قطع وزیری، 1000تیراژ نسخه و 15 هزارتومان منتشر می‌شود.

گفتنی است در سال 92 هفته روابط‌عمومی برای نخستین بار در کشور (27 اردیبهشت لغایت 2 خردادماه) برگزار خواهد شد. برگزاری هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک و دومین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت از جمله برنامه‌های این هفته است.

کد خبر 202204
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز