شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۷
۰ نفر

ارومیه - روحینا مجیدی: 20سال از انتظار مردم خوی برای ساخت و تکمیل بیمارستان خیریه آیت‌الله خویی می‌گذرد؛ طرحی که در سال71 در این شهر آغاز شد و امید به داشتن امکانات درمانی مورد نیاز را در دل مردم این شهر روشن کرد اما با گذشت دو دهه انتظار، بهره‌برداری از این طرح همچنان آرزوی دست‌نیافتنی مردم خوی است.

احداث بیمارستان - خوی


هرچند طرح ساخت این بیمارستان توسط خیرین، ارائه و کمک‌هایی هم در این ارتباط از سوی آنان جمع‌آوری شد اما ادامه عملیات اجرایی و بهره‌برداری از آن نیازمند منابع مالی بیشتری بود و تأمین آن به‌صورت مشارکت‌های مردمی امکان‌پذیر نشد؛ از این‌رو 15سال بعد از کلنگ‌زنی اولیه، ساخت این بیمارستان در لیست مصوبات هیأت دولت در سفر به آذربایجان غربی قرار گرفت؛ مصوبه‌ای که همچون بسیاری از مصوبه‌های دیگر تنها روی کاغذ ماند و تأثیری در رفع مشکل این طرح نداشت.

این همه در حالی است که پیشرفت فیزیکی طرح کمتر از 20 درصد است و نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی هم با تأیید این میزان پیشرفت کار، دلیل اصلی در کندی روند اجرای طرح را کمبود نقدینگی عنوان کرد؛ «در جریان سفر دوم هیأت دولت قرار بر مشارکت 60درصدی دولت در این زمینه گذاشته شده بود اما این امر تحقق نیافت و باعث شد تا این طرح همچنان در حالت رکود باقی بماند.»

موید صدر حسینی ادامه داد: با توجه به عملی‌نشدن وعده‌های دولت، در دور دوم سفر استانی به آذربایجان غربی، بر موظف‌شدن دولت برای تأمین اعتبار مورد نیاز این طرح از اعتبارات ملی تأکید شد اما با گذشت یک‌ونیم‌سال از مصوبه مجلس برای تخصیص بودجه به این طرح هنوز کار عملیاتی آن آغاز نشده و این در حالی است که اسکلت این بیمارستان عمر زیادی دارد و کاملا فرسوده است به طوری که ادامه روند موجود حتی سازه اسکلتی آن را هم نابود خواهد کرد.

شاید پنج سال دیگر، شاید 30سال

صدرحسینی اعتبار مورد نیاز برای ساخت این بیمارستان را حدود 500میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: پیش‌بینی شده است که در مرحله جدید از آغاز به‌کار روند عملیات اجرایی ساخت این بیمارستان تا پنج سال آینده، بهره‌برداری از آن را شاهد باشیم؛ موضوعی که با ادامه روند کنونی بعید به‌نظر می‌رسد.

البته پیش‌تر وزیر بهداشت و درمان سابق هم با اظهارنظری مشابه اعتبار مورد نیاز تنها برای ساخت ساختمان این بیمارستان را 300میلیارد ریال عنوان کرده‌بود و هزینه‌ای به همین میزان را نیاز مالی این بیمارستان برای تجهیزشدن به امکانات درمانی دانسته بود.

این درحالی است که برای سال‌های 90و 91 تنها 25میلیارد ریال جهت اجرای این طرح تصویب شده و اختصاص یافته است که با این حساب باید تا 30 سال دیگر منتظر بود تا 600میلیارد ریال مورد نیاز آن تأمین شود؛ البته با نگاهی آرمانگرایانه که تورم اقتصادی را صفر در نظر بگیریم و در این مدت افزایش قیمتی نداشته باشیم!

نماینده مردم خوی و چایپاره همچنین با انتقاد از تعلل مسئولان استان برای اجرای این طرح اظهار کرد: موضوع تأمین‌نشدن منابع مالی از محل اعتبارات دولتی به این بیمارستان مربوط به دو سال اخیر است اما این طرح دو دهه است که در حال رکود قرار دارد و مسئولان هم فقط کمبود منابع مالی را دستاویز خود برای توجیه این رکود قرار داده‌اند درحالی‌که 20سال، فرصت کمی برای رفع مشکل مالی نیست.

صدرحسینی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در شهرستان خوی دو بیمارستان فعال است که برای جمعیت نزدیک به 500هزار نفری این شهر به هیچ وجه جوابگو نیست و عمر بالای 50سال ساختمان بیمارستان‌ها و استانداردنبودن امکانات موجود در آنها، ضرورت ساخت بیمارستان‌های جدید و تکمیل طرح‌های آغاز شده از سال‌های قبل را دوچندان کرده است. این نماینده مجلس تصریح کرد: امیدواریم امسال پایان وعده‌های تلخ و بی‌سرانجام دولت در رفع مشکل مالی این طرح باشد و وزارت بهداشت و درمان به تعهدات خود در زمینه تأمین منابع مالی ساخت بیمارستان آیت‌الله خویی عمل کند تا پس از سال‌ها مردم خوی از مشکل دیرینه رفت‌وآمد به شهرهای دیگر برای طی مراحل درمانی خود رهایی یابند. گفتنی است پیگیری‌های خبرنگار ما برای گفت‌وگو با رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان و پیگیری علت این رکود، مشکلات پیش روی اجرای طرح و پیش‌بینی زمان بهره‌برداری نهایی از آن به نتیجه‌ای نرسید.

کد خبر 201552

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز