همشهری آنلاین: یک تحلیلگر سیاسی می‌گوید نیروهای پراکسی که از مالی به عنوان پایگاه استفاده می‌کنند، قصد دارند الجزایر را به دلیل جابجایی گسترده پناهندگان ناآرام کنند.

داگلاس دی گروت، مدیر موسسه بررسی اطلاعاتی در گفت‌وگو با شبکه پرس تی‌‍وی درباره حضور فرانسه در مالی بیان کرد: «دولت فرانسه در درجه اول، به دنبال حفاظت از منافع فرانسه است و مالی در واقع، پایگاهی برای نیروهای پراکسی است که تلاش می‌کنند الجزایر را ناآرام و بی‌ثبات کنند و این مساله را می‌توان در حمله چند هفته پیش این گروه‌ها به یک حوزه نفتی دید.»

وی افزود: «دلیل دوم این که استعمار پیر فرانسه، منافع فراوانی در کل این منطقه دارد، ولی در عین حال آن‌ها نمی‌خواهند که الجزایر، تجزیه شود و تهدیداتی از نوع سوریه و عراق مواجه شود، چرا که در این صورت ممکن است یک میلیون پناهنده به فرانسه سرازیر شود و فرانسوی‌ها، آماده این شرایط نیستند.»

گروت همچنین گفت: «فرانسه نمی‌خواهد الجزایر فروبپاشد و به همین دلیل است که در مالی می‌جنگد. فرانسه تلاش می‌کند شبه‌نظامیان را در مالی سرگرم کند و جنگ به الجزایر کشیده نشود؛ چرا که جنگ در الجزایر به دلیل احتمال سرازیری مهاجران به فرانسه، برای این کشور یک فاجعه محسوب می‌شود.»

این تحلیل‌گر سیاسی هدف القاعده برای جنگ در مالی را برای بی‌ثبات کردن الجزایر و بقیه دولت‌های غرب آفریقا دانست و گفت: «به همین دلیل کشورهای غرب آفریقا از مداخله فرانسه حمایت می‌کنند. در واقع آن‌ها می‌دانند که به نمایندگی از کشورشان در مالی با القاعده می‌جنگند و به همین دلیل است که از آن‌ها به عنوان نیروهای پراکسی نام برده می‌شود. »

وی خاطر نشان کرد: «این همان چیزی است که پای سازمان ملل را نیز به میان کشیده است و هیچ کس هم از این مساله حمایت نکرد. به همین دلیل گفت فرانسه به دلایل پیچیده‌ای به طور یکجانبه به مالی حمله کرد که یکی از دلایل آن مربوط به این بوده است که مالی مستعمره سابق فرانسه بوده است.»

اکواس و اعضای شورای امنیت سازمان ملل گفته‌اند که حضور صلح‌بانان سازمان ملل، در مالی برای بهبود وضعیت بشردوستانه و نیز آوارگان، ضروری است.

سازمان ملل گفته است که دولت مالی، متمایل به تصویب عملیات حفظ صلح در این کشور است. دولت فکر می‌کند که صلح‌بانان سازمان ملل، فقط می‌تواند برای پایان دادن به درگیری میان نیروهای فرانسوی و شبه‌نظامیان مورد حمایت خارجی وابسته به القاعده کاربرد داشته باشد.

کد خبر 201439
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز