چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان پزشکی هشدار می‌دهند که گونه‌هایی از باکتری سل با چنان شدت بیماری‌زایی ظهور کرده‌اند که حتی با وجود قوی‌ترین داروهای در دسترس "تقریبا درمان‌ناپذیر" شده‌اند.

tb

به گزارش لایوساینس آخرین شماره جورنال "بیماری‌های عفونی در حال ظهور" که بوسیله مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا منتشر می‌‌شود، گزارش می‌دهد که اکنون موارد "کاملا مقاوم به دارو" سل در درمانگاه‌های آفریقای جنوبی مشاهده شده است.

سل یک عفونت تنفسی است که بوسیله باکتری "مایکوباکتریوم توبرکولوسیس" ایجاد می‌شود؛ بیماری سل تا زمانی که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند استرپتومایسین ایجاد شدند، در همه دنیا شیوع داشت. پس از آن گرچه سل در اغلب کشورهای صنعتی ریشه کن شد، اما در مناطقی از کشورهای در حال توسعه باقی ماند.

و اکنون سل در حال بازگشتی پرسروصدا - و مرگبار- است. آندرو بوش و یان پاورد، سردبیران جورنال "توراکس" در آخرین شماره این نشریه می‌نویسند: "این میکروب همه‌ نشانه‌های مقاومت دربرابر انبوهی از داروهای قدرتمند ضدسل را نشان می‌دهد."

آنها می‌افزایند: "این بیماری بالقوه توانایی بازگرداندن ساعت به دهه 1930 زمانی که درمانگاه‌ها و آسایشگاه‌های سل در همه جا رایج بودند، را دارد."

حتی پزشکان هم نگران دچار شدن خودشان به این بیماری که با سرفه، عطسه و حتی صحبت کردن ممکن است منتقل شود، هستند.

دکتر اویسترا نایدو هنگامی در یک درمانگاه کودکان در کیپ‌تاون در آفریقای جنوبی کار می‌کرد، دچار یک مورد سل مهلک شد. نایدو در طول چند ماه حدود 15 کیلوگرم وزن کم کرد؛ رادیوگرافی نشان داد که ریه راستش با مایع پر شده است. او می‌گوید: "یک شب تقریبا جانم را از دست دادم- وضعیت خیلی بدی بود."

رژیم دارویی پیچیده‌ای که برای درمان بیماری سل ناییدو لازم بود، تقریبا به همان اندازه خود بیماری مشکل‌ساز شد. او دچار نشانگان استیونز- جانسون شد، یک عارضه مرگبار که باعث جدا شدن لایه‌های پوست از هم می‌شود و او اغلب از چشم‌هایش خونریزی می‌کرد.

او می‌گوید: "دچار بودن سل احساس اینکه دارید می‌میرید را به شما نمی‌دهد، اما داروها ممکن است شما را به چنین وضعیتی برسانند." او پس از سه سال درمان توانفرسا نهایتا بهبود پیدا کرد، اما آسیب دائمی به ریه‌هایش وارد آمد.

سل مقاوم به دارو در حال حاضر به آمریکا و سایر کشورهای توسعه‌یافته نیز انتشار یافته است. در بیمارستانی در نیویورک در دهه 1990 سل مقاوم به دارو شیوع پیدا کرد. از 32 بیماری که دچار این سل شدند، تنها سه نفر زنده ماندند.

و بریتانیا نیز افزایش 50 درصدی در موارد سل را در طول دهه گذشته گزارش می‌دهد. حدود سه چهارم موارد گزارش‌شده سل در بریتانیا در مهاجران از سایر مناظق به خصوص از آفریقای زیرصحرا و آسیای جنوبی رخ داده‌اند.

به گفته سردبیران جورنال "توراکس" سرعت و سهولت انتشار سل آن را "یقینا به موفق‌ترین میکروب بیماری‌زای انسان در همه اعصار بدل کرده است".

کد خبر 201239
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز