همشهری‌آنلاین: جشن انتشار پانصدمین کتاب دانشگاه امام صادق (ع) با حضور آیت‌الله مهدوی کنی و رونمایی از سه کتاب تازه برگزار شد.

مهدوی کنی

به  گزارش ایبنا، مراسم نخستین جشن کتاب دانشگاه امام صادق (ع) و همچنین رونمایی از سه کتاب «مبانی و روش اندیشه‌ علمی امام صادق (ع)» و «ابعاد زندگی و شخصیت امام صادق (ع)» به کوشش دکتر احمد پاکتچی و همچنین «پرتویی از زندگی امام صادق (ع)» نوشته حجت‌الاسلام نورالله علیدوست خراسانی، عصر 24 بهمن ماه با حضور آیت الله مهدوی کنی،رییس دانشگاه امام صادق(ع) وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر کل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن همایش‌های دانشگاه امام صادق (ع) از ساعت 14 تا 16 برگزار شد.

آیت‌الله محمد‌رضا مهدوی کنی در این مراسم گفت: آثار خلق شده با حکم باقیات و صالحات ماندگار می شوند و هر اثری تنها با داشتن سبک ویژه ماندگار می شود. مکتب زندگی امام صادق (ع) و سبک زندگی اسلامی در حوزه معلمی، شاگردی، تالیف کتاب، اقتصاد، معاشرت و تعلیم و تربیت ماندنی است.

وی اظهار کرد: آنچه مکتب امام صادق (ع) را ماندگار کرده است به دلیل سبک زندگی و منش و همچنین رفتار و ادب جعفری است و بی‌گمان هیچ اثر یا آفرینشی بدون داشتن سبک زندگی ماندگار و مشخص، پایدار نمی شود.

رییس دانشگاه امام صادق(ع) اظهار کرد: قرآن همواره ما را به سوی شایستگی دعوت می کند اما صالح بودن با حسن داشتن تفاوت دارد و صالح بودن یعنی شایستگی،متناسب با زمان و مکان و نیاز حاصل شود.

دکتر اصغر افتخاری، معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) نیز در این مراسم گفت: توجه به ظرفیت‌های انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) همواره از دغدغه‌های معاونت پژوهشی بوده که امروز گوشه‌ای از فعالیت‌های این انتشارات که با الگوی آموزشی و تربیتی در عرصه علم تولید شده عرضه می شود.

وی با بیان این‌که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) در حوزه نظریه مغفول مانده بود اظهار کرد: احیای نظریه و پژوهش در مکتب امام صادق (ع) با توجه به رسالت این دانشگاه نیاز به حمایت داشت و این برنامه در قالب طرح سه و پنج ساله دنبال شد.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: این طرح چهار سال پیش با اصلاح و ثبت از سوی رییس دانشگاه با وجود محدودیت بودجه تصویب شد و بخش پژوهشی دانشگاه تنها بخشی بود که مورد حمایت ویژه قرار گرفت.

افتخاری اظهار کرد: آنچه امروز عرضه می شود،حاصل کار جمعی شبکه دانشگاهی امام صادق (ع) در داخل و خارج از سیستم است که در برگیرنده حوزه علم، کتاب،نشر و تولید علوم دینی در مطالعات میان رشته‌ای است.

وی اظهار کرد: بهترین روش برای استفاده از ظرفیت فکری محققان و پژوهشگران توجه به ساختار علمی و پژوهشی دانشگاه بود و رسیدن به این حجم تولیدات علمی به طور حتم زحمت زیادی را طلب می‌کرد.

افتخاری با بیان این‌‌که دانشگاه امام صادق (ع) توانسته در جشنواره‌های مهمی مانند کتاب سال، کتاب فصل، گام اول و فارابی رتبه‌های مهمی را کسب کند اظهار کرد: ارزیابی سالانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نشان می‌‌دهد این دانشگاه در حوزه تولید علم در بخش علوم انسانی پیشتاز است.

افتخاری تصریح کرد: یکی از طرح‌هایی که در این دانشگاه فعال شده، مربوط به شناخت مکتب و جایگاه علمی امام صادق (ع) است و امیدواریم این جشن کتاب که برای نخستین بار برگزار می شود با تبدیل شدن به صورت چند سالانه در حوزه تولید کتاب و فرهنگ و پژوهش به سمت مرجعیت علمی مکتب امام صادق (ع) گام بردارد.

رضا باقریان، مدیر کل پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) هم در این مراسم گفت: از سال 1388 تا کنون تصمیم گیری درباره اعتبار کتاب‌های علمی منتشر شده به عهده کمیسیونی علمی در دانشگاه گذاشته شد و اکنون حمایت و سرمایه‌گذاری از کتاب‌های متفاوت هنوز با برداشت مناسب در این کمیته پیگیری می شود.

وی ادامه داد: این انتشارات پس از 13 سال فعالیت، انتشار یک عنوان کتاب در سال را به 120 عنوان رسانده و تعداد کتاب‌های منتشر شده در سال‌های 90 و 91 باعث شد برخی آثار این انتشارات در جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی برگزیده شوند.

دکتر احمد پاکتچی، نویسنده کتاب های «مبانی و روش اندیشه‌ علمی امام صادق (ع)» و «ابعاد زندگی و شخصیت امام صادق (ع)» هم در این مراسم گفت: در طول هزار و 300 سال که همه علمای شیعه در پی شناخت مکتب امام صادق(ع) بودند، پیگیری این مهم از جانب ما امری ضروری بود.

وی ادامه داد: امروز در دنیای مدرنیته باید مدافعان بر حقی برای مکتب اهل بیت باشیم و در دهکده جهانی بتوانیم تحفه‌ای ارزشمند را برای جهان بشری عرضه کنیم.

نویسنده کتاب «مبانی و روش اندیشه‌ علمی امام صادق (ع)» اظهار کرد:امروز با برداشت‌های متفاوتی از مکتب امام صادق (ع) در دنیای اقتصاد، سیاست و روانشناسی در دهکده جهانی روبه‌رو هستیم و برای دفاع از این مکتب باید بسیار تلاش کنیم.

وی اظهار کرد:دانسته‌های دینی باید به زبان علمی و امروزی مطرح شوند و مطالعات میان‌رشته‌ای و مناظره و مذاکره با دیگر ملت‌‌ها به عنوان یک دستاورد علمی مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر 201218
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز