همشهری آنلاین: نماینده مردم تهران در مجلس گفت: آنهایی که با سیاست‌های غلط خود سهم بزرگی در یخبندان و زمستان اقتصادی دارند، بدانند با «زنده‌باد بهار» کشور بهار نمی‌شود.

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود در خانه ملت اظهار داشت: حرکت عظیم مردمی در سالگرد انقلاب اسلامی که دوستان انقلاب راخوشحال و برای دشمنان خیره کننده بود را به رهبری انقلاب و مردم فهیم ایران اسلامی تبریک عرض می‌کنم؛ مردمی که علیرغم مشکلات اقتصادی و بداخلاقی‌های سیاسی برخی مسئولان بار دیگر پیوند عمیق عاطفی خود را با نظام اسلامی و ولایت به رخ بدخواهان کشیدند. مهمترین اظهارات وی به نقل از فارس را در زیر بخوانید:

  • مسئولان قدر این نعمت الهی را بدانند و وظیفه خود را در قبال این نمایش قدرت و وحدت ملی و مردمی به انجام رسانند.
  • امپراطوری رسانه‌ای وابسته به صهیونیسم جهانی همه‌ ساله با سانسور سعی در کتمان حضور ده‌ها میلیونی ملت ایران دارد.
  • البته آنها در برخی موارد با پیدا کردن برخی حواشی تلاش می‌کنند این حضور با شکوه ملت را تحت‌الشعاع آن حواشی قرار دهند؛ متأسفانه سخنان غیر مسئولانه رئیس جمهور در یکشنبه گذشته در مجلس و بیانات نادرست ایشان در میدان آزادی و رفتار غیر ارزشی جمعی از شرکت‌کنندگان در مراسم 22 بهمن حرم کریمه اهل بیت خدمت بزرگی به رسانه‌های خارجی برای کتمان این حماسه پرشکوه و با عظمت بود.
  • نارسایی‌های ساختاری، ضعف‌ها و سوءتدبیرهای مدیریتی و فشارها و تنگناهای ناشی از تحریم‌ها به عنوان سه عارضه اقتصاد ایران هستند. قرار بود اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 که به حق جهاد اقتصادی نام گرفت و اجرای صحیح قانون هدفمندی یارانه‌ها و سایر قوانین تصویب شده در این زمینه مشکلات ساختاری اقتصاد را مرتفع کنند.
  • عدم استفاده از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های انسانی، فیزیکی و مالی مردم و مشارکت آنها در تولیدات، دولتی بودن اقتصاد و پایین بودن بهره‌وری عوامل تولید، خام‌فروشی نفت و گاز، غیر شفاف بودن چرخه کالایی-پولی و ارزی و درآمدی و در نتیجه بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری در فضای کسب و کار اجرای ناقص سیاست‌های کلی اصل 44 از قبیل عدم توجه به آزادسازی اقتصادی، رقابتی نکردن فعالیت‌ها و ... از جمله این مشکلات است.
  • برخی اقدامات از جمله سرکوب قیمت‌ها در سال ابتدای هدفمندی باعث شد شکاف قیمتی تولیدکننده و مصرف‌کننده به انفجار قیمت‌ها در سال جاری منجر شود. به همین دلیل نه تنها به قیمت فشارهای تورمی و رکود کوتاه مدت اقتصاد ملی به تعادل‌های با اصلاح ساختاری دست نیافت بلکه سوء مدیریت اقتصادی و اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی باعث شد علیرغم درآمدهای چند صد میلیاردی نفتی طی سال‌های گذشته اقتصاد کشور نسبت به ابتدای هدفمندی با تورم سه برابری هنوز به تعادل پایدار دست نیابد، تولید و اشتغال هم حال و روزی بهتر از آن ندارند.
  • نباید از فهم تحریم‌ها غفلت کرد. کدام یک از اتفاقات تحریم‌ها غیر قابل پیش‌بینی بود؛ اعتماد به چند دلال در بازار دبی که با مقامات اجرایی سر و سری داشته‌اند بر مبنای کدام نظریه اقتصادی و مدیریتی قابل توجیه است؛ چرا دولتی که تلاطمات ارزی سال 90 را تجربه کرده با سیاست‌های غلط امروز خود کشور را مواجه حداقل به سه نرخ ارزی کرده است.
  • فقدان نظارت و کنترل و بازرسی در بازارهای داخلی- پولی و ارزی که بی‌کفایتی نهادهای دولتی را القاء می‌کند چه ارتباطی با تحریم‌ها دارد؛ آیا مقامات دولتی قادرند توضیح دهند که در شهریور ماه امسال چه اتفاقی از ناحیه تحریم‌ها افتاد که به یکباره تمام خطوط اعتباری را قطع و برای طراحی نظام جدید ماه‌ها تعلل صورت گیرد.
  • بر همین اساس معتقدیم که قبل از هر چیز دولت بایستی ثبات را به بازارها برگرداند و به وظیفه خود در کنترل قیمت‌ها در بازار داخی عمل کند؛ برای جبران برخی فشارهای تورمی به اقشار کم درآمد تا قبل از پایان سال توزیع کالایی کمک معیشتی صورت گیرد و بعد از آن نیز چهار دهک جامع باید مورد حمایت ویژه قرار گیرد.
  • اگر دولت به دلیل ضعف مدیریتی به وظیفه خود در شناسایی اقشار پردرآمد عمل نکرده است و امروز به دلیل عدم ساماندهی بازارها قادر نیست توزیع کالایی کند حداقل با استفاده از ابزارهای پولی و مالی نقدینگی سطح جامعه را جمع‌آوری کند. اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که مستلزم جهش قیمتی جدید است در شرایط تورم رکودی فعلی سم مهلک است و تا برقراری ثبات اقتصادی اجرای آن باید متوقف شود.
  • بازار ارز کشور باید به نظام تک نرخی بازگردد و هر گونه نقل و انتقال خارج از سیستم رسمی ممنوع اعلام شود؛ با فساد اقتصادی در هر شکلی به ویژه در بازار پول و ارز به شدت مبارزه شود به خصوص با وابستگان به قدرت و یقه‌سفیدها؛ راستی از متهم فساد بزرگ مالی چه خبر؟
  • آنهایی که با سیاست‌های غلط خود سهم بزرگی در یخبندان و زمستان اقتصادی دارند و با مدیریت غلط اقتصادی خود وضعیت معیشتی طبقات متوسط و پایین درآمدی را بدتر کردند بدانند با زنده‌باد بهار کشور بهار نمی‌شود. ومسئولیت عواقب و رفتارهای زیاده‌خواهانه در حوزه‌های مختلف بر عهده آنان است.
کد خبر 201176
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز