گروه اقتصادی: به‌دنبال افزایش روز‌افزون قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم به‌خصوص دهک‌های پایین درآمدی، دولت و مجلس طی نشست‌هایی به بررسی راهکارهای کمک به معیشت خانوارهای آسیب‌پذیر پرداختند.

محمد علی‌پور

این جلسات که از حدود یک‌ماه گذشته با حضور روسای قوای مجریه و مقننه آغاز شد تا هفته گذشته ادامه داشت و تازه‌ترین جزئیات آن روز گذشته اعلام شد. آخرین اخبار از عیدانه شب عید حاکی از پرداخت این مبلغ به 73میلیون ایرانی است که اوایل اسفندماه به‌حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

همچنین آنگونه که نمایندگان مجلس می‌گویند نگرانی‌ها از بابت احتمال اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و گرانی مجدد قیمت‌ها رو به اتمام است و به‌احتمال زیاد این قانون حداقل در نیمه نخست سال آینده امکان اجرا پیدا نخواهد کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی هم درباره زمان و مبالغ کمک دولت به مردم گفت:

تاکنون جلساتی با نمایندگان مجلس در این مورد برگزار شده و به توافقاتی هم رسیده‌ایم که این کمک در نخستین فرصت پرداخت خواهد شد. وی در مورد احتمال کمک 70تا 100هزار تومانی به هر نفر در اوایل اسفند‌ماه آینده هم گفت: مبالغ کمک به مردم را می‌دانم اما صبر کنید تا عددی که تصویب می‌شود را اعلام کنم. وی افزود: از طرفی دیگر برای این موضوع و اعلام مبالغ کمک به مردم عجله‌ای ندارم و وقتی که کمک‌ها به‌دست مردم رسید همگان از آن مطلع خواهند شد. درباره جزئیات کمک‌های معیشتی با محمد علی‌پور سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت‌وگو کردیم.

  • رقم واریزی به ازای هر نفر چقدر تعیین شده است؟

بر اساس برآوردهای اولیه این مبلغ برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی 90هزار تومان به ازای هر نفر و برای سایر خانوارها به‌صورت سرانه 70هزار تومان خواهد بود.

  • آیا زمان دقیقی برای واریز این مبلغ مشخص شده است؟

آنگونه که گفته می‌شود قرار بر این است که عیدانه اول اسفندماه در حساب سرپرستان خانوار باشد اما طبیعتا باید جایی هم برای این احتمال که فرایند مذکور حداکثر تا نیمه اول اسفندماه به طول بینجامد قائل باشیم. ضمنا تا‌کنون معلوم نشده برنامه دولت برای واریز همزمان یا جداگانه کمک‌های معیشتی و یارانه نقدی ماهانه چگونه است. در هر صورت این کار دستور مقام معظم رهبری به دولت و مجلس است تا بخشی از مشکلات مردم که از محل گرانی‌های اخیر ایجاد شده جبران شود و نکته مهم اجرای هرچه سریع‌تر و البته حساب‌شده آن است.

  • کل این اعتبار چقدر تعیین شده و از کدام منبع تأمین خواهد شد؟

صندوق توسعه ملی به‌عنوان منبع تأمین اعتبار این عیدانه تعیین شده و قرار است که2.7میلیارد دلار از این صندوق برداشت و پس از عرضه در مرکز مبادلات ارزی، توسط دولت به‌حساب سرپرستان خانوار واریز شود.

کد خبر 201052
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز