گروه اقتصادی: نابسامانی تولید، قیمت و عرضه خودرو در حالی ادامه دارد که مسئولان از احتمال لغو مصوبه افزایش قیمت‌های اخیر درصورت عدم‌ارائه برنامه تولید خودرو‌سازان و کاهش تعرفه واردات خودرو به نصف خبر می‌دهند.

مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت با تأکید برضرورت ارائه برنامه یکساله تولید از سوی خودرو‌سازان اعلام کرد: پس از آزاد‌سازی قیمت‌ها باید خودروسازان به‌صورت ماهانه میزان تولید خودرو را اعلام کنند و درصورت عدم‌پایبندی آنها به تعهدات خود، در گام اول مصوبه آزاد‌سازی‌ خودرو را لغو می‌کنیم.

شهرام میرآخورلو درخصوص تعیین کف تولید برای خودرو‌سازان به‌عنوان تضمین عدم‌کاهش تولید با توجه به آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها، گفت: برنامه یکساله تولید شامل کاهش و افزایش تولید و صادرات برای خودرو‌سازان درنظر گرفته شده که باید بلافاصله پس از ارائه قیمت‌ها از سوی خودرو‌سازان اعلام شود. این عضو کمیته خودرو افزود: برای جلوگیری از کاهش تولید، سازمان حمایت برنامه تولید یکساله خودرو‌سازان را کنترل می‌کند. به‌عنوان مثال اگر میزان تولید سه هزار دستگاه در یک‌ماه برای آنها درنظر گرفته شود، درصورت کاهش این میزان، سازمان حمایت با آن برخورد می‌کند.

تکرار وعده کاهش قیمت خودرو در بازار

مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت عادت کرده‌اند هر روز وعده کاهش قیمت خودرو را تکرار کنند اما در بازار آزاد اثری از اجرایی شدن این وعده‌ها نیست. روزگذشته قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، وعده حذف بازار دونرخی خودرو در آینده‌ای نزدیک را مطرح و اعلام کرد که با افزایش عرضه و انجام تعهدات از سوی خودرو‌سازان، قیمت بازار به قیمت محاسباتی نزدیک خواهد شد. مسعود موحدی با اشاره به وضعیت بازار پس از مصوبه اخیر دولت درخصوص تغییر شیوه نرخ‌گذاری خودرو گفت:

پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک بازار دونرخی خودرو از بین رفته و نرخ بازار به نرخ محاسباتی نزدیک شود؛ ضمن اینکه خودرو‌سازان نیز مکلف به عمل به تعهدات خود هستند. وی افزود: زمانی که خودروسازان خودرو را با قیمت نزدیک به قیمت بازار یعنی مابین قیمت محاسباتی دولت و بازار عرضه می‌کنند، انگیزه‌های سوداگرانه از میان برداشته خواهد شد و به این ترتیب به‌نظر می‌رسد بساط بازار دونرخی خودرو برچیده شود. پیش از این معاون دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ محسن صالحی‌نیا هم گفته بود: مردم خودرو نخرند، ارزان می‌شود!

کد خبر 201051
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز