همشهری آنلاین: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آثار اقتصادی و نتایج حاصل از کاهش تعرفه واردات پارچه چادر مشکی را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش دفتر اطلاع‌رسانی مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز ضمن بررسی آثار اقتصادی ناشی از مصوبه اخیر هیات دولت در مورد کاهش نرخ تعرفه (سود بازرگانی) واردات چادر مشکی از 66 به 16 درصد تصریح کرد که در حال حاضر آمار دقیقی از میزان واردات، مصرف، تولید و قاچاق پارچه چادر مشکی وجود ندارد زیرا آمار اعلامی توسط گمرک در مورد واردات پارچه به صورت ارزش دلاری است و به همین دلیل نمی‌توان به طور دقیق متراژ واردات این کالا را تعیین کرد و از سوی دیگر آمارهای اعلام شده از سوی کارشناسان و تولیدکنندگان داخلی بر حسب مترمربع است به همین دلیل مقایسه واردات رسمی و کشفیات قاچاق با آمار تولید و مصرف داخلی در این زمینه امکانپذیر نمی‌باشد.

این در حالی است که ظرفیت تولید داخلی پارچه چادر مشکی بیش از میزان بهره‌برداری کنونی است اما در برخی موارد کیفییت تولید داخلی به حدی پایین است که تولیدکننده برای لطمه نخوردن به اعتبار خویش ترجیح می‌دهد که تنها در مقاطعی از سال و آن هم به صورت سفارشی پارچه تولید کند که یکی از دلایل پایین بودن ظرفیت بهره برداری نسبت به ظرفیت اسمی نیز همین موضوع است.

مرکز پژوهش ها همچنین خاطرنشان ساخت که با کاهش نرخ تعرفه – به طور طبیعی – واردات پارچه چادر مشکی افزایش می‌یابد و ممکن است بسیاری از پارچه‌های مشکی پس از کاهش تعرفه تحت عنوان پارچه چادر مشکی وارد کشور شوند و به مصارفی غیر از چادر برسند که این امر موجب می‌شود اولا تولیدکنندگان داخلی که اخیرا به فناوری رنگرزی مطلوب پارچه چادر مشکی دست یافته‌اند، نتوانند به رقابت با پارچه چادر مشکی وارداتی بپردازند و ثانیا سایر پارچه‌های مشکی نیز در قالب پارچه چادرمشکی از پرداخت مالیات گمرکی (تعرفه گمرکی) معاف شوند زیرا تشخیص این که پارچه چادر مشکی به چه مصرفی می‌رسد دشوار و در مواردی غیرممکن است.

هم چنین در گزارش مربوطه عنوان شده که هیچ‌گونه سندی مبنی بر اینکه کمیسیون ماده (1) بر اساس چه مطالعه علمی اقدام به کاهش نرخ تعرفه و آن هم نرخ تعرفه چادر مشکی از 66 درصد به 16 درصد کرده، وجود ندارد. از طرفی نیز کاهش نرخ تعرفه به میزان 40 درصد معمولا مرسوم نیست و اصولا باید به مرور زمان صورت گیرد.

این گزارش پیشنهاد کرده است که اولا کاهش نرخ تعرفه‌ها در راستای حمایت از تولیدات داخلی مبتنی بر مطالعات کارشناسی باشد و ثانیا باید وزارت خانه‌های ذی‌ربط – صنایع و معادن و بازرگانی – استراتژی مشخصی را در راستای اهداف سند راهبردی توسعه صنعتی و همچنین حمایت از تولید کنندگان داخلی پارچه تدوین نموده و از اخذ تصمیمات مقطعی و متناقض پرهیز نمایند.

دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش ها ضمن اشاره به روند صعودی واردات پارچه چادر مشکی طی سالهای 1380 تا 1385 ، پرداخت یارانه به تولیدکنندگان داخلی چادر مشکی را نیز دارای ایراد دانست و افزود: پرداخت یارانه به تولیدکنندگان پارچه چادر مشکی اولا ضمن افزایش بار مالی و حجم دولت، با سیاست کوچک سازی دولت مغایرت دارد و ثانیا اطمینانی در مورد تاثیر اعطای یارانه در افزایش کیفیت تولیدات داخلی وجود ندارد.

کد خبر 20037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز