همشهری‌آنلاین: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: قصد داریم هر ماه 2 میلیون و 200 هزار جلد کتاب در ایستگاه‌های مطالعه قرار بدهیم. اگر هر ایرانی یک جلد از این کتاب‌ها بردارد انتظار می‌رود که کتاب برداشته شده را بخواند، آن را پس بیاورد و بعد کتاب جدیدی ببرد.

مهر نوشت: مراسم افتتاح طرح ملی ایستگاه‌های مطالعه عصر دوشنبه 16 بهمن با حضور علی اسماعیلی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجعفر محمدزاده، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد و منصور واعظی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجدالدین معلمی، معاون توسعه کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی کشور به بیان سخنانی پرداخت و سپس منصور واعظی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها گفت: انقلاب اسلامی ایران دستاوردهای زیادی داشته است که یکی از آنها، دستاوردهای علمی بوده است. همه شاخص‌ها این مساله را به خوبی نشان می‌دهند که کشورمان طی 34 سال گذشته، رشد و ارتقای بی‌نظیری داشته است که شاید در طول ده‌ها سال قبل از آن محقق نشده بود. این را می‌توان حداقل در عرصه کتاب و کتابخوانی، نشر و ... به وضوح دید.

وی افزود: در برنامه تلویزیونی که شب گذشته در شبکه قرآن داشتم، مجری برنامه پرسید اگر انقلاب نمی‌شد این تحولات شکل نمی‌گرفت و این پیشرفت‌ها حادث نمی‌شدند؟ پاسخ من این بود که کافی است در این زمینه به کشورهای اطرافمان نگاه کرده و مقایسه‌ای انجام بدهیم که زمان انقلاب چه وضعیتی داشتند. حتی می‌توانیم به کشورهای پیشرفته هم نگاه کنیم که چه وضعی داشتند و امروز چه وضعی دارند؟ اگر به شاخصه‌های علمی جهان طی 34 سال گذشته نگاه کنیم، ایران از این نظر بی‌نظیر بوده است البته روند پیشرفت در مقطع دولت‌های نهم و دهم سریع‌تر بوده است.

دبیرکل شورای فرهنگ عمومی در ادامه گفت: در آخرین سال‌ حکومت رژیم پهلوی، تعداد کتاب‌هایی که از وزارت فرهنگ و هنر آن روز، مجوز چاپ گرفتند 500 عنوان بوده است. وی خطاب به اسماعیلی گفت: آقای اسماعیلی آمار شما دقیق‌تر است. آیا درست می‌گویم؟

اسماعیلی در پاسخ گفت: در سال‌های پایانی حکومت پهلوی، این آمار هزار عنوان بوده است.

واعظی در ادامه گفت: این رقم را مقابل 69 هزارعنوانی که سالانه مجوز می‌گیرند، قرار بدهید. بیش از 50 درصد کتاب‌هایی که از انقلاب تا امروز مجوز گرفته‌اند، یعنی 400 هزار عنوان مربوط به همین 7 و نیم سال گذشته است. با این حال در بعضی از کشورهای غربی، کتابخانه‌ها در حال تعطیل شدن هستند و نگرانی مسئولان از کاهش سرانه مطالعه میان مردم است.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: چندی پیش در کشور مالی به خاطر درگیری‌های نیروهای فرانسه با نادان‌های عضو طالبان، در یکی از شهرها کتابخانه‌ای به نام احمدبابا به آتش کشیده شد. نیروهای بی‌خرد و نادان طالبان کتابخانه‌ای را آتش زدند که فقط 20 هزار نسخه خطی داشت و بسیاری از آن‌ها به زبان فارسی بودند. ما این اقدام بی‌خردانه را محکوم می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که هنوز هم کتابسوزی در جهان وجود دارد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در بحث ایستگاه‌های مطالعه، باید بگویم که مهم‌ترین و جدی‌ترین کاری است که در امر کتابخانه‌ها مورد تاکید رهبری بوده است و دارد شکل می‌گیرد. ما امروز 2.5 میلیون عضو در کتابخانه‌های عمومی کشور داریم، ولی وقتی به جمعیت 75 میلیونی ایران نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که 72 و نیم میلیون نفر از کشورمان عضو کتابخانه‌ها نیستند و این موضوع خوبی نیست. ایستگا‌ه‌های مطالعه با این تفکر شکل گرفته‌اند که «چه کار کنیم کتابخانه‌ها را بین مردم ببریم؟» از این جهت این طرح، طرح بزرگی است که در سال اول آن‌، حداقل 25 میلیون جلد کتاب در این ایستگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

واعظی ادامه داد: این ایستگاه‌ها کتابدار ندارند و مردم می‌توانند مستقیما به قفسه‌ها مراجعه کنند و متناسب با ذائقه عمومی‌شان کتاب بردارند. این کتاب‌ها عمومی هستند و از جهت محتوایی، اقشار مختلف جامعه را در بر می‌گیرند. قصد داریم هر ماه، 2 میلیون و 200 هزار جلد کتاب در این ایستگاه‌ها قرار بدهیم. اگر هر ایرانی یک جلد از این کتاب‌ها بردارد، انتظار می‌رود که کتاب برداشته شده را بخواند، آن را پس بیاورد و بعد کتاب جدیدی ببرد. امروز ایرانی‌ها سالی 2 و نیم جلد کتاب می‌خوانند. امیدواریم ظرف یک سال آینده بتوانیم این رقم را به 3 و نیم جلد کتاب برسانیم.

کد خبر 200192

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز