مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: با وجود اینکه تا‌کنون مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر متولیان فیلترینگ اعلام کرده بودند که سامانه فیلترینگ سایت‌های اینترنتی هوشمند بوده است، روز گذشته دبیر شورای‌عالی فضای مجازی مدعی شد که این سامانه فقط بر پایه آدرس‌های اینترنتی کار می‌کند و این شورا درنظر دارد آن را هوشمند‌سازی‌ کند!

بدین‌ترتیب باید گفت سامانه فیلترینگ هوشمند‌تر می‌شود! آنچه در پی می‌آید متن گفت‌وگوی دکتر مهدی اخوان بهابادی با مهر است.

  • از زمانی که شورای‌عالی فضای مجازی با حکم رهبر معظم انقلاب تاسیس شده است یکی از مواردی که پیاپی از آن صحبت شده موضوع تغییر در اجرای روند فیلترینگ سایت‌های اینترنتی بوده، در این زمینه چه برنامه‌هایی مدنظر است؟

یکی از دغدغه‌هایی که درخصوص موضوع فیلترینگ وجود دارد، مربوط به این است که بعضا اعتراض‌هایی را می‌شنویم که دسترسی به برخی از سایت‌هایی که از نظر نظام می‌توانند مجاز تلقی شوند به‌دلیل نحوه اعمال فنی فیلترینگ امکان پذیر نیست و برای حل این مشکل طرحی برای هوشمند‌سازی‌ فیلترینگ کشور شروع شده که امیدواریم به نتیجه برسد.

  • این روش چه تفاوتی با عملکرد سامانه فیلترینگ فعلی دارد؟

در حال حاضر فیلترینگی که در داخل کشور اعمال می‌شود فیلترینگ روی URL- آدرس- است که سعی می‌کنیم این فیلترینگ را هوشمند کنیم؛ روش فعلی فیلترینگ جزو روش‌های مقدماتی و ابتدایی است و هر چقدر مکانیسم نرم افزار فیلترینگ از نظر فنی پیشرفته‌تر شود احتمال خطا و اشتباه در تصمیم‌گیری کمتر خواهد شد.

  • یعنی با اجرای سامانه فیلترینگ هوشمند حجم فیلترینگ از نظر کمی کمتر می‌شود؟

بله. براساس این طرح درصد خطای سامانه فیلترینگ کشور کاهش پیدا می‌کند؛ به‌عنوان مثال هم‌اکنون اگر درون سایتی که دارای چندین صفحه است یک محتوای مجرمانه وجود داشته باشد با استفاده از نرم افزار فعلی فیلترینگ، ناگریز کل سایت فیلتر می‌شود اما اگر این هوشمند‌سازی‌ اجرایی شود می‌توان تنها بخش مدنظر را فیلتر کرد و دسترسی به مابقی محتوای سایت امکان پذیر باشد؛ براین اساس این موضوع باعث کاهش قابل توجه حجم فیلتر خواهد شد.

  • زمان کامل اجرای این پروژه چه موقع است و فکر می‌کنید چه زمانی کاربران دیگر مشکلی با نحوه فعلی فیلترشدن سایت‌های اینترنتی نداشته باشند؟

اجرای کامل این پروژه زمان بر است اما شروع کار از چند روز گذشته آغاز شده و امیدواریم فاز مقدماتی آن در سه‌‌ماه آتی به بهره‌برداری برسد.

  • با وجود این اگر کاربری اعتراضی به محدودیت سایت‌های اینترنتی داشته باشد، راه‌حلی برای اعلام اعتراض وجود نخواهد داشت؟

در چند روز آینده یک شماره تماس اعلام می‌کنیم و کسانی که فکر می‌کنند به اشتباه سایتی فیلتر شده می‌توانند درخواست خود را از این طریق اعلام کنند و در زمان بسیار کوتاه پاسخ خود را بگیرند.

  • آیا آماری وجود دارد که چند درصد کاربران اینترنتی برای دور زدن سامانه فیلترینگ از ابزارهای فیلترشکن استفاده می‌کنند؟

به‌طور قطع تعداد کاربرانی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند قابل توجه نیست و براساس بررسی‌های صورت گرفته کمتر از 10درصد کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند.

  • پس با وجود این آمارهایی که گفته می‌شود نزدیک به 20میلیون ایرانی عضو شبکه فیس‌بوک هستند را تأیید نمی‌کنید؟

عضویت 20میلیون کاربر ایرانی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک به هیچ وجه صحیح نیست و تعداد کاربران ایرانی داخل کشور که عضو شبکه اجتماعی فیس‌بوک هستند بسیار کمتر از این تعداد است.

کد خبر 199838
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز