همزمان با روز جهانی تالاب‌ها (دوم‌فوریه/ 14 بهمن) اعلام شد همچنان شش سایت تالابی ایران در فهرست تالاب‌های دارای تغییرات شدید اکولوژیک یا «فهرست قرمز» کنوانسیون رامسر قرار دارند

تالاب

اما 30میلیارد تومان اعتبار نیز امسال برای احیای تالاب‌هایی که منشأ داخلی ریزگردها هستند اختصاص یافته و آب دریاچه ارومیه نیز بالاخره بعد از چند سال حدود 40سانتی‌متر بالا آمده است.

ایران، بنیانگذار کنوانسیون رامسر (کنوانسیون حفاظت از تالاب‌های جهان) است که در فهرست این کنوانسیون بیشترین تالاب‌های ثبت‌شده به‌ترتیب متعلق به انگلیس، مکزیک و استرالیاست.

درحالی‌که ارزش اکولوژیک تالاب‌ها 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر زمین‌های زراعی است، تالاب‌های 27 کشور در قالب 48 سایت تالابی در فهرست مونترو کنوانسیون رامسر (فهرست قرمز) قرار گرفته‌اند که به‌ترتیب یونان با هفت تالاب، ایران شش تالاب و جمهوری چک با چهار تالاب، بیشترین تالاب‌ها را در این فهرست قرمز دارند.

همچنین نام 32 تالاب 20کشور جهان به‌دلیل بهبود شرایط اکولوژیکی تالاب‌هایشان از این فهرست خارج شده است.

کنوانسیون رامسر در سال 1975 جنبه قانونی یافت و هم‌اکنون 164 کشور عضو رسمی دارد و دو هزار و 83 تالاب با اهمیت بین‌المللی با مجموع مساحت 198 میلیون و 849 هزار و 428 هکتار را در سطح جهان به ثبت رسانده است.

کد خبر 199730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز