گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: تعیین قیمت خودرو بر مبنای ارز مبادله‌ای بهانه‌ای برای رشد دلال‌بازی و افزایش لجام‌گسیخته قیمت‌ها در سایه ضعف و سکوت دستگاه‌های نظارتی در بازار خودرو شده است.

قیمت انواع خودروهای داخلی طی یک‌ماه گذشته در حالی به چندین برابر افزایش یافته که مسئولان سازمان حمایت از هرگونه اظهارنظر در مورد تخلفات قیمت و عرضه خودرو خودداری کرده و تازه‌ترین خبرها از قطع عرضه خودرو از روز دوشنبه هفته جاری تا پایان امسال به بهانه تعهدات معوق خودرو‌سازان حکایت دارد.

تخلفات نمایندگی‌های مجاز شرکت‌های خودروسازی در زمینه عدم‌عرضه خودرو با قیمت‌های مصوب و عرضه اندک سهمیه‌های دریافتی به نرخ روز در بازار آزاد در حالی به آشفتگی بازار خودرو دامن زده است که هنوز شورای سیاستگذاری خودرو قیمت جدید خودروهای داخلی بر مبنای ارز مبادله‌ای را اعلام نکرده و با بی‌قیمت شدن خودرو مشتریان در آستانه بازار شب عید سرگردان شده‌اند.

با این شرایط معاون بازاریابی و فروش شرکت ایران خودرو با تأیید قطع عرضه محصولات این شرکت تا پایان امسال به خبر نگار ما گفت: طی چند‌ماه اخیر شرکت‌های خودروسازی برای تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها، به ناچار میزان پیش فروش خودرو را افزایش داده‌اند که این تعهدات موجب بسته شدن سایت فروش شرکت و قطع عرضه خودرو از دوشنبه هفته جاری شده و با این روند قادر به عرضه خودرو خارج از پیش فروش‌های صورت گرفته نیستیم.

عبدالله بابایی با بیان اینکه در آستانه شب عید با بیش از سه هزار تعهد تحویل خودرو به مشتریان مواجه هستیم افزود: هر ساله در آستانه شب عید بیش از 180هزار خودرو به بازار عرضه می‌کردیم که امسال به‌دلیل افت شدید تولید این میزان به کمتر از 60هزار دستگاه کاهش یافته است. با این شرایط سعی داریم تا به تعهدات خود در تحویل خودروهای ثبت نام شده عمل کنیم. وی با رد هرگونه مشکل در زمینه تأمین قطعات از تعیین قیمت خودرو بر مبنای ارز مبادله‌ای توسط سازمان حمایت خبر داد و گفت: قیمت‌های جدید خودرو تعیین شده و سازمان حمایت این قیمت‌ها را به‌زودی ابلاغ خواهد کرد که بر این اساس محصولات این شرکت نیز با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

حکم گرانفروشان خودرو به‌زودی صادر می‌شود

خبر دیگر اینکه کار کارشناسی پرونده گرانفروشان خودرو به پایان رسیده و پس از پاسخ سازمان حمایت، حکم نهایی برای متخلفان صادر می‌شود. رئیس سازمان تعزیرات حکومتی با بیان این مطلب به فارس گفت: درصورتی که افزایش قیمت‌ها از مرجع قانونی صورت گیرد و براساس ضوابط قیمت‌گذاری باشد قانونی است؛ درغیراین صورت هر نوع افزایش قیمت خودرو غیرقانونی تلقی می‌شود.

کد خبر 199590
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز