همشهری آنلاین: میزبانی مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا در سال۲۰۱۲ به طور مشترک به اوکراین و لهستان واگذار شد.

به گزارش بی بی سی، دو کشور شرق اروپا در حالی برای میزبانی جام ملت ها انتخاب شده اند که کرواسی و مجارستان نیز زوج دیگر نامزدی مشترک بودند و در گمانه زنی‌های اولیه ایتالیا، قهرمان جام جهانی گذشته، نیز به عنوان شانس اول نامزدی جام ملت‌های اروپا فرض شده بود.

این اولین باری است که اوکراین و لهستان میزبانی یک رقابت ورزشی  به این درجه از اهمیت را به عهده می گیرند. در مراسمی که روز چهارشنبه (18 آوریل)به منظور انتخاب میزبان جام ملت‌های اروپا در شهر کاردیف ولز(واقع در جزیره بریتانیا) برگزار شد، چهره های شاخصی از دو کشور شرکت کرده بودند.

ویکتور یوشچنکو، رئیس جمهور اوکراین، و آندره شوچنکو، مهاجم تیم چلسی انگلستان و کاپیتان تیم فوتبال این کشور در محل برگزاری مراسم حضور داشتند.

برای لهستان نیز، یرزی دودک، دروازه بان تیم لیورپول انگلستان و تیم ملی این کشور به همراه ویتالی کلیتچکو، قهرمان سابق بوکس برای حمایت از نامزدی کشورشان در این مراسم شرکت کرده بودند.

کارشناسان ورزشی معتقدند: "دو نامزدی که هیچکس شانسی برایشان قایل نبود ایتالیا را (در زمینه میزبانی) شکست دادند."

برخی ناظران بر این باورند که بحران های اخیر فوتبال ایتالیا، از جمله خشونت های تماشاگران و رسوایی مربوط به داوری ها و فساد تیم ها در فصل گذشته سری آ، در ناکامی این کشور در کسب میزبانی جام ملت‌های اروپا، موثر بوده است.


این در حالی است که اوکراین و لهستان نیز این روزها با بحران های سیاسی و ورزشی مواجه هستند.

فوتبال لهستان هنوز از رسوایی مربوط به تبانی در رقابت های این کشور رهایی نیافته و فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) در مورد دخالت سیاست مردان در ورزش، به این کشور هشدار داده اند.

اوکراین نیز در هفته های اخیر با بحران سیاسی بزرگی مواجه بوده و ویکتور یوشچنکو، رئیس جمهور، در تلاش برای منحل کردن پارلمان بوده است.

مخالفان گزیش اوکراین و لهستان می گویند: این دو کشور امکانات کافی برای برگزاری جام ملت های اروپا را ندارند، اما موافقان می گویند این انتخاب موجب پیشرفت ورزش دو کشور خواهد شد و به توازن جایگاه کشورهای عضو اتحادیه فوتبال اروپا کمک خواهد کرد.

پانزدهمین دوره رقابت های جام ملت های اروپا در تابستان سال 2012 میلادی با شرکت شانزده تیم برگزار خواهد شد.

کد خبر 19944

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز