گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور حکم قطعی قضایی برای تعدادی از مجرمان بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش همشهری، علی صالح‌آبادی روز یکشنبه در نشست خبری برگزار شده درمحل وزارت اقتصاد، گفت: با پیگیری‌های سازمان بورس برای بیش از 30نفر حکم قطعی و لازم‌الاجرا از سوی دستگاه قضایی صادر شده است.دستگاه قضایی بنا به استناد ماده32 قانون اجرای اصل44، شعبه‌ویژه‌ای را برای رسیدگی به جرائم بورسی اختصاص داده است تا پیگیری تخلفات در بازار سرمایه تسریع یابد.

برخورد با تخلفات

سخنگوی سازمان بورس افزود: نظارت‌های مستمری بر فعالیت حسابرسان معتمد داریم و در همین رابطه، چهار مؤسسه حسابرسی را از فهرست مؤسسان حسابرسان معتمد حذف کرده‌ایم که دو مورد از آنها براساس نظر جامعه حسابداران رسمی بوده و دو مورد دیگر براساس گزارش سازمان بورس انجام گرفته است. شش مؤسسه حسابرسی متخلف دیگر اخطار با درج در پرونده گرفتند و یک مؤسسه دیگر نیز تذکر با درج در پرونده گرفت.

صالح‌آبادی گفت: از ابتدای سال تا‌کنون براساس جلسات کمیته تأیید صلاحیت‌ها 191نفر تأیید و 11نفر رد صلاحیت حرفه‌ای شدند.
او با اعلام آمار رأی‌های صادره در کمیته تخلفات تأکید کرد: از ابتدای سال تا‌کنون 63رأی در کمیته تخلفات و 28رأی در هیأت داوری صادر شده است.

صندوق تضمین مبادلات

او گفت: مقررات صندوق تضمین تسویه معاملات ازجمله مهم‌ترین مقرراتی است که در ماه‌های اخیر به تصویب رسیده است. تخلف شرکت‌های کارگزاری در تأخیر در تسویه معاملات مشتریان خود از بیشترین پرونده‌های کمیته تخلفات در گذشته بود و خوشبختانه با ابلاغ مقررات صندوق تضمین و به‌دلیل وجود سازوکار جریمه در ازای تأخیر، تأخیر کارگزاران در تسویه معاملات مشتریان خود کاهش یافته و تقریباً نزدیک به صفر شده است.

او ادامه داد: کارگزاران وجوهی را در این صندوق دارند و در مواقعی که یک کارگزاری با تأخیر برای تسویه اقدام کند، وجوه از آن صندوق کسر می‌شود و کارگزار این مبلغ را به صندوق تضمین بر می‌گرداند، بنابراین از این طریق تخلفات زدایی در این خصوص انجام گرفته و اگر بیش از یک روز تسویه حساب با تأخیر انجام بگیرد، تخلف برای شرکت‌های کارگزاری محسوب می‌شود.

مبادلات اعتباری

صالح‌آبادی با تشریح دستورالعمل معاملات اعتباری به‌عنوان یکی از اقدامات مفید سازمان در سال‌جاری گفت: هدف اصلی از تصویب و ابلاغ دستورالعمل معاملات اعتباری به شرکت‌های کارگزاری، مدیریت ریسک در صنعت کارگزاری و ایجاد نظم و اعتبار بهتر در خرید اوراق بهادار بود.

او درباره دستورالعمل معاملات اعتباری افزود: بنا بر این دستورالعمل، اگر مشتری به کارگزار بدهکار شود آن اوراق بهاداری که خریداری شده نزد کارگزار باقی می‌ماند تا وجوه معاملات را تسویه کند و اگر مشتری مایل بود می‌تواند بعد از تسویه کارگزارش را عوض کند. این به‌معنای عدم‌فروش نیست اما این فروش صرفاً باید در همان کارگزاری انجام بگیرد که معامله اعتباری انجام گرفته تا کارگزار بتواند از مشتری طلب خود را وصول کند و مابقی آن را به سهامدار بازگرداند.

کد خبر 199280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز