به‌گفته رئیس ستاد دیه کشور، پس از اجرای بخشنامه اخیر رئیس قوه قضاییه تعداد زندانیان مهریه از سه‌هزار و 500 به هزار و 500 نفر کاهش یافته است.

اسدالله جولایی با اشاره به بخشنامه اخیر رئیس قوه قضاییه برای حبس‌زدایی و احراز اعسار متهمان مهریه گفت: این اقدام رئیس قوه قضاییه موجب شد آمار زندانیان مهریه که بیش از سه هزار و 500 نفر بود کاهش یابد و باید از قضات تشکر کرد چرا که به درستی به این بخشنامه عمل کردند.

رئیس ستاد دیه در مورد آمار زندانیان مهریه در حال حاضر به خبرگزاری مهر توضیح داد: آمار نهایی را به‌زودی در نشست خبری اعلام می‌کنم ولی حدودا هزار و 500 نفر به‌دلیل مباحث مربوط به مهریه در زندان به‌سرمی‌برند. همچنین 500 نفر به‌واسطه نفقه و پنج هزار و 500 نفر نیز به‌دلیل جرائم مالی زندانی هستند.

او با اعلام این آمار در پاسخ به اینکه آیا تصویب ماده‌ای از لایحه حمایت از خانواده مبنی بر اینکه مهریه‌های بیش از 110سکه تحمل حبس ندارد تأثیر‌گذار بوده است گفت: قطعا این قانون بسیار در کاهش زندانیان تأثیر داشته است ولی پیشنهاد من این است که حتی دفترخانه‌ها هم بیشتر از این تعداد سکه را ثبت نکنند. البته این یک پیشنهاد شفاهی است که به نمایندگان مجلس هم گفته‌ام.

رئیس ستاد دیه کشور با تأکید بر اینکه افزایش قیمت سکه بر تعداد زندانیان مهریه تأثیر می‌گذارد، توضیح داد: برخی از افراد طماع هستند و وقتی می‌بینند قیمت سکه افزایش می‌یابد اقدام به اجرای مهریه می‌کنند. البته آموزش و تربیت خانواده هم تأثیرگذار است. وی در مورد مهریه‌های متعارف هم گفت: انسان معتقد و معقول و واقع بین هیچ‌گاه مهریه نامتعارف برای همسرش تعیین نمی‌کند، همین مهریه‌ها هم مشکل‌ساز شده است.

جولایی در پاسخ به اینکه جای بحث کمک به زندانیان جرائم غیرعمد در هفته وقف خالی بود گفت: ما به مسئولان اوقاف این موضوع را یادآوری کردیم تا واقفان خود را برای ثبت موقوفات به نیت کمک به زندانیان دیه و مهریه تشویق کنند ولی این اتفاق هنوز انجام نشده و وقف برای کمک به زندانیان دیه نداریم.

رئیس ستاد دیه کشور با بیان اینکه تا قبل از سال78 روزانه حدود 60راننده وارد زندان می‌شدند، گفت: بعد از 10سال تلاش ستاد و دستگاه‌های مسئول و تصویب قانون شخص ثالث الان تنها روزانه دو نفر وارد زندان می‌شوند.جولایی در پاسخ به اینکه آیا افزایش قیمت بیمه موجب شده تا 30درصد خودروها بیمه‌نامه شخص ثالث نداشته باشند، گفت: بنده اصلا چنین اعتقادی ندارم چراکه با توجه به هزینه‌های جاری برای خودرو و زندگی، هزینه بیمه نامه مقدار قابل‌توجهی نیست و باید سازمان‌های مسئول اطلاع‌رسانی خوبی داشته باشند.

از رئیس ستاد دیه سؤال شد آیا اطلاع‌رسانی در مورد بیمه شخص ثالث و جلوگیری از زندانی شدن رانندگان از وظایف ستاد دیه نیست؟ که پاسخ داد: این از وظایف ستاد نیست. مگر ستاد دیه کشور بودجه خاصی از دولت می‌گیرد که بخواهد کارهای تبلیغاتی و فرهنگ سازی‌ انجام دهد. مردم پولی که برای ستاد دیه می‌دهند برای آزادی زندانیان است و این ستاد مردمی است.

اسد‌الله جولایی در پاسخ به این سؤال که آیا براساس قانون بودجه سال 90مبلغ دو هزار میلیارد ریال برای تسهیلات آزادی زندانیان دیه تأمین و در اختیار زندانیان قرار داده شد؟ گفت: این مبلغ به‌صورت وام و بدون بهره است ولی بانک‌ها طبق قانون خودشان از خانواده زندانیان وثیقه ملکی و ضامن معتبر می‌خواهند درحالی‌که در قانون آمده دولت باید ضامن باشد.

کد خبر 198959
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز