جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اقدام شتاب‌زده فرانسه در جنگ علیه شورشیان مالی بدون هرگونه موافقت شفاف بین‌المللی، انتقادهای فزاینده‌ای را درپی داشته است.

به گزارش پرس تی وی، فرانسه از روز جمعه (۱۱ ژانویه، ۲۲ دی) به بهانه توقف پیش‌روی شورشیان در مالی، عملیات و حملات هوایی خود را در این کشور افریقایی آغاز کرده است.

این درحالی است که برخی از تحلیل‌گران سیاسی، منابع رها شده طبیعی مالی از جمله طلا و ذخایر اورانیوم را از دلایل احتمالی جنگ فرانسه در این کشور افریقایی دانسته‌اند.

در همین حال، کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) به تازگی هشدار داده است، با توجه به خشونت و ناآرامی در مالی، ممکن است دست کم ۷۰۰ هزار نفر از بیم جان خانه‌های خود را ترک کنند و آواره شوند.

«اتمان تازاقارت»، سردبیر فرانس ۲۴، روز پنج‌شنبه (۲۴ ژانویه، پنج بهمن) به خبرنگار پرس تی‌وی گفت، اگر فرانسه برای عملیات طولانی‌مدت زمینی برای اشغال مالی تلاش کند، با اوضاعی مشابه با آن‌چه امریکایی‌ها در افغانستان و عراق با آن مواجه شدند، روبرو خواهد شد.

وی درباره اوضاع احتمالی نظامیان فرانسه در کشور مالی در صورت تداوم عملیات‌های زمینی هشدار داد و افزود: «آنان با نوعی جنگ فرسایشی علیه دشمنی مواجه خواهند شد که می‌تواند به آسانی حمله کند و سپس در میان جمعیت محلی مخفی شود.»

این اظهارات درحالی مطرح شده است که بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل روز چهارشنبه (۲۳ ژانویه، چهارم بهمن) اعلام کرد، این سازمان در جنگ فرانسه در مالی دخالت نخواهد کرد.

دبیر کل سازمان ملل همچنین هشدار داد: «کمک مستقیم به اقدامات نظامی تهاجمی همچنین نیروهای غیرنظامی ما را در این منطقه به خطر می‌اندازد. من این موضوع را بسیار جدی می‌دانم.»

مخالفان سیاسی در فرانسه نیز روز دوشنبه (۲۱ ژانویه، دوم بهمن) درباره «انزوای» این کشور و نیز نبود هرگونه «هدف شفاف» در جنگ علیه مالی، ابراز تاسف کردند و از دولت فرانسه خواستند درباره اهداف عملیات نظامی خود در این کشور افریقایی، شفاف‌سازی کند.

کشور مالی بعد از کودتای مارس ۲۰۱۲ صحنه ناآرامی و هرج و مرج بوده است.

«امادو تومانی توره»، رئیس جمهور مالی ۲۲ مارس ۲۰۱۲ در کودتای نظامی برکنار شد. رهبران این کودتا، رئیس جمهور وقت مالی را به ناکامی در مبارزه با جنبش جدایی طلبان شورشیان طوارق در شمال متهم کردند.

درپی این کودتا، کنترل کامل منطقه صحرایی شمال مالی در اختیار شورشیان طوارق قرار گرفت، اما بعد افراط‌گرایان انصارالدین، آن‌ها را به حاشیه رانده و کل مناطق شمال این کشور را که وسعت آن بیش از فرانسه و تگزاس است، تصرف کردند.

کد خبر 198918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز