همشهری‌آنلاین: محمد‌مهدی انصاری، مدیرکل پژوهشی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست رسانه و سبک زندگی گفت: افزایش سواد رسانه‌ای مخاطب راهکار مقابله با الگوسازی نادرست درعصر حاکمیت رسانه است

ansari

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «سبک زندگی و رسانه»  پنج‌شنبه پنجم بهمن با حضور محمد مهدی انصاری، مدیرکل پژوهشی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و سردبیر خبرگزاری کتاب ایران، سعید مقیسه، مدیر شبکه پنجم سیما و فرهاد مهدوی پژوهشگر رسانه، در موسسه مطالعات راهبردی افرا برگزار شد.

محمد‌مهدی انصاری، در این نشست گفت: هژمونی (گسترش‌طلبی) فرهنگی در دنیای مدیا کراسی (حاکمیت رسانه‌ای) قرن 21 با اعمال مباحث ایدولوژیک، در صدد ترویج سبک زندگی غالب غربی است.

مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد با مهم خواندن سواد رسانه‌ای مخاطبان عنوان کرد: افزایش سواد رسانه‌ای مخاطبان یکی از روش‌هایی است که می‌توان از طریق آن الگو‌سازی نادرست عصر حاکمیت رسانه را کاهش داد.

وی اظهار کرد: مخاطب خنثی ناشی از بی‌سوادی رسانه‌ای است و مخاطبان باید قدرت تحلیل پیام‌های رسانه‌ای را که از منابع و فرستنده‌های گوناگون به آن‌هامی‌رسد داشته باشند و موضع خنثی نگیرند.

انصاری با بیان این‌‌که باید سبک زندگی ایرانی و اسلامی و مطالبات آن سنجیده و بررسی شود، اظهار کرد: حوزه‌های فرهنگی و رسانه‌ها با هم‌سویی با دغدغه‌های اسلامی باید این سبک زندگی را به یک الگو تبدیل کنند.

سردبیر خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) عنوان کرد: نداشتن مهارت تحلیل پیام رسانه‌ای باعث می‌شود به عنوان مثال صفحه‌های اجتماعی اینترنتی مانند فیس بوک، دشمنی جدی برای خانواده‌ها محسوب شود.

مدیرکل پژوهشی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: تنوع رسانه‌ها در دنیای امروز نسبت به 10 سال پیش امری بدیهی است و به دلیل گستردگی رسانه‌ها در قرن 21 این عصر را medi caerasi (حاکمیت رسانه) نامگذاری کردند.

وی با اشاره به حاکمیت رسانه در عصر حاضر عنوان کرد: رسانه‌های امروز با حوزه‌های اطلاع‌رسانی وسیعی مانند رادیو، تلویزیون، اینترنت، مطبوعات و وبلاگ‌ها روبه‌رو هستند.

انصاری عنوان کرد: رسانه‌های با وارد شدن در عرصه‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، سبک زندگی بشر را تغییر داده‌اند.

مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت ارشاد عنوان کرد: هژمونی(گسترش طلبی) غربی با مباحث ایدئولوژیک انحرافی در صدد تسلط سبک و فرهنگ زندگی غربی از طریق رسانه‌ها هستند.

وی اظهار کرد: استراتژیک فرهنگ غربی با پشت‌ سرگذاشتن مرزهای عقیدتی، در پی سلطه‌گری بر دنیاست.

سردبیر خبرگزاری کتاب ایران عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سفرشان به خراسان شمالی سوال‌های کلیدی درباره سبک زندگی اسلامی مطرح کردند که باید با برنامه‌های راهبردی و عملی فرهنگی دنبال شود.

وی با تاکید بر سیاست‌گذاری، طراحی و مهندسی فرهنگی از سوی نخبگان، اندیشمندان و حوزویان گفت: مشکلات حوزه فرهنگی بسیار زیاد است و ما باید این حجم کمی که دشمن از فضای فرهنگی احاطه کرده در بزنگاه لازم متوقف کنیم.

انصاری با بیان این‌که کار مهندسی فرهنگی انجام نداده‌ایم، اظهار کرد: دلیل آسیب‌پذیری جبهه فرهنگی این است که طرح و برنامه مهندسی شده فرهنگی منسجم در این زمینه انجام نشده و در صورت انجام، به طور حتم تاثیر‌گذار خواهد شد.

مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: مهم‌‌ترین ویژگی سبک زندگی ایرانی اسلامی، آموزه‌های دینی، انسانی آن است که باید از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی مهندسی شود.

وی با برشمردن نمونه‌هایی از سبک زندگی امروز که مغایر با سبک زندگی و الگوی فرهنگ ایرانی اسلامی است، اظهار کرد: به عنوان مثال مقابله با اسراف‌کاری در شیوه زندگی و ترویج مصرف‌گرایی و الگوی نادرست در زندگی امروز نیاز به اصلاح دارد.

انصاری عنوان کرد: سبک زندگی اسلامی ایرانی، تعالی‌بخش و مبتنی بر فطرت انسانی است و این فرهنگ برند‌های معتبری مانند خانواده‌محوری را به عنوان یک نماد و سبک زندگی در بطن خود دارد.

کد خبر 198885
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز