نوجوانان دوستدار کتاب و نویسندگی می‌توانند دوشنبه‌ی آینده در خانه‌ی هنرمندان با گروه بزرگی از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان و به‌ویژه «هوشنگ مرادی کرمانی» دیدار کنند.

دیدار با مرادى‌کرمانى در خانه‌ى هنرمندان

فرصت این دیدار را انجمن نویسندگان کودک و نوجوان فراهم کرده است که ضمن نکوداشت مرادی‌کرمانی در برنامه‌ای با عنوان «به جای مادرش»، چهاردهمین سالگرد تولد خود را هم جشن می‌گیرد.

معصومه انصاریان، نایب رییس هیئت مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان و دبیر این مراسم، با اعلام این خبر به دوچرخه می‌گوید که آیین نکوداشت مرادی‌کرمانی و تولد انجمن با برنامه‌های متنوعی از ساعت 16 تا 19 دوشنبه 9 بهمن در خانه‌ی هنرمندان برگزار می‌شود.

وی درباره‌ی جزئیات مراسم به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: «برنامه از ورودی خانه‌ی هنرمندان، در طبقه‌ی همکف شروع می‌شود. یعنی ساعت چهار بعدازظهر، وقتی مهمانان وارد ساختمان خانه‌ی هنرمندان می‌‌شوند، گروهی از بچه‌های کار و خیابان را می‌بینند که همراه با یک یا دو نویسنده مشغول قصه‌خوانی و اجرای کارگاهی داستانی از هوشنگ مرادی کرمانی هستند.

در طبقه‌ی بالا، در راهرو منتهی به سالن شهناز و در محوطه‌ی باغ ایرانی نیز، گروهی از دانش‌آموزان مجتمع «منظومه‌ی خرد» اجرای یک کار محیطی را شروع می‌کنند که براساس قسمت‌هایی از کتاب «شما که غریبه نیستید» نوشته‌ی هوشنگ مرادی کرمانی تنظیم شده است.»

به گفته‌ی دبیر این مراسم، «جمعیت خیریه‌ی امام علی‌ع، انتشارات معین و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در راهرو میزهایی دارند و به عرضه‌ی محصولات خود و از جمله آثار مرادی‌کرمانی می‌پردازند.»

انصاریان هم‌چنین می‌گوید: «در سالن شهناز هم علاوه بر خوشامدگویی رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن نویسندگان به مهمانان، سخنرانی کوتاه برخی از نویسندگان و هنرمندان از جمله کیومرث پوراحمد، افسانه شعبان‌نژاد و حمیدرضا شاه‌آبادی، اجرای موسیقی دانش‌آموزی، ‌پخش چند کلیپ، قرائت بیانیه‌ی انجمن و اجرای تئاتر عروسکی توسط یکی از گروه‌های تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم پیش‌بینی شده که این آیتم‌ها در یک زمینه‌ی متفاوت که فعلاً اعلام نمی‌شود ارائه خواهند شد.

دیدار با مرادى‌کرمانى در خانه‌ى هنرمندان

انصاریان در یک نشست خبری اعلام کرد:

کودکان و نوجوانان در این نکوداشت حضور فعال دارند

گفتنی است بعدازظهر چهارشنبه چهارم بهمن نیز معصومه انصاریان، نایب رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان در یک نشست خبری، با اعلام برنامه‌های این مراسم، افزود که بنا به تمایل خود مرادی کرمانی، کودکان و نوجوانان در بخش عمده‌ای از برنامه‌های مراسم حضور فعال خواهند داشت.

البته نایب‌رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن در این نشست خبری که در دفتر انجمن برگزار شد، به این نکته اشاره کرد که مرادی‌کرمانی ابتدا حاضر نبود برگزاری این مراسم را بپذیرد و می‌گفت که تاکنون بارها از او تقدیر شده و برای او چندین نکوداشت برگزار شده و بهتر است انجمن از نویسنده‌ی دیگری تقدیر کند و در نهایت با توجه به مصوبه‌‌ی انجمن اجرای این برنامه را پذیرفت.

به گفته‌ی انصاریان در این نشست خبری، علاوه بر همراهی خانه‌ی هنرمندان که سالن و فضای اجرای برنامه‌ها را دراختیار انجمن قرار داده، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، جمعیت خیریه‌ی امام علی‌ع و مؤسسه‌ی منظومه‌ی خرد نیز انجمن را همراهی می‌کنند.

معرفی برگزیدگان جلسه‌های داستان‌خوانی انجمن نویسندگان

انصاریان با اشاره به این‌که چند سال است انجمن هر سال، هم‌زمان با برگزاری مراسم سالگرد تأسیس خود، از یک نویسنده‌ی پیش‌کسوت در حوزه‌ی ادبیات کودک و نوجوان تقدیر می‌کند، از تصویب آیین‌نامه‌ی انتخاب افرادی که از آنان تقدیر می‌شود و تدوین معیارهای انتخاب آنان نیز خبر داد.

او تأکید کرد: سن، تجربه، تعداد آثار، جوایز داخلی و خارجی، جریان‌ساز بودن و نیز تعداد آثار پژوهشی که درباره‌ی یک نویسنده به انجام رسیده و یا منتشر شده، از مهم‌ترین ملاک‌هایی هستند که بر اساس آن‌ها انجمن یکی از پیش‌کسوتان این حوزه را برای برگزاری نکوداشت برمی‌گزیند.

دبیر مراسم نکوداشت با توضیح برنامه‌های ویژه‌ی این روز، علاوه بر  آنچه‌پیش از این آمد، از اجرای چند پرفورمنس (تئاتر محیطی)، نمایش چند کلیپ و هم‌چنین معرفی و اهدای جوایز برگزیدگان جلسه‌های داستان‌خوانی انجمن نویسندگان به‌عنوان بخش‌هایی از مراسم روز دوشنبه یاد کرد.

دیدار با مرادى‌کرمانى در خانه‌ى هنرمندان

عکس: رضا رواسیان

دوچرخه در مراسم نکوداشت مرادی‌کرمانی

یادآور می‌شود نشریه‌ی دوچرخه نیز به این مناسبت با هوشنگ مرادی کرمانی به گفت‌وگو نشسته که خوانندگان صفحه‌های اختصاصی دوچرخه را در شماره‌ی 685 (5 بهمن 1391) می‌توانند ببینند. قرار است این شماره‌ی دوچرخه در روز دوشنبه به دست یک یا چند نوجوان میان حاضران توزیع شود. البته به‌دلیل طولانی گفت‌وگو با مرادی کرمانی، متن کوتاه شده در نشریه‌ی دوچرخه منتشر می‌شود و متن کامل آن را علاقه‌مندان به این نویسنده به زودی می‌توانند در همشهری‌آنلاین مشاهده کنند.

کد خبر 198866
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز