همشهری آنلاین: افزایش میزان چاقی خطر مرگ ناشی از تصادفات ماشین را افزایش می‌دهد. ممکن است لازم باشد تغییراتی در طراحی ماشین صورت گیرد تا حفاظت بهتری از رانندگان چاق در حین رانندگی به عمل آید.

obese driver

به گزارش لایوساینس در این بررسی رانندگان چاق- افرادی که شاخص توده بدنی‌ (BMI) بین 30 و 35 دارند- در مقایسه با افراد با وزن طبیعی با احتمال 20 درصد بیشتر ممکن بود در تصادف ماشین بمیرند.

افراد دچار چاقی مرضی - دارای BMI 40 و بالاتر- با احتمال 80 درصد بیشتر ممکن است در تصادف ماشین بمیرند. BMI نسبت وزن به قد را تعیین می‌کند و شاخصی برای چربی بدن است.

این نتایج حتی پس از آن که پژوهشگران عواملی که می‌توانند بر خطر مرگ در تصادف ماشین اثر داشته باشند، مانند سن، استفاده از کمربند ایمنی، و استفاده یا عدم استفاده از کیسه هوا را در نظر گرفتند، معتبر باقی ماند.

این یافته‌ها با یافته‌های بررسی‌های پیشین مطابقت دارد، از جمله بررسی که در سال 2010 نشان دهنده افزایش خطر مرگ در حین تصادف ماشین در افراد دارای BMI بالای 35 بود.

این بررسی جدید اطلاعات به دست آمده از 3400 جفت راننده (یک راننده از هر وسیله نقلیه) که در تصادفات ماشین در فاصله 1996 تا 2008 دخیل بودند، را تجزیه و تحلیل کردند.

جفت رانندگانی که وارد این بررسی می‌شدند، باید ماشین‌های هم‌اندازه را می‌راندند. از آنجایی که این بررسی شامل جفت‌های رانندگانی می‌شد، خصوصیات تصادف، مانند شدت تصادف و مدت زمان رسیدن سرویس پزشکی به صحنه تصادف، برای هر شخص در این جفت مشابه بود. حدود 18 درصد افراد در این بررسی چاق محسوب می‌شدند.

به گفته این پژوهشگران افراد چاق با احتمال بیشتر ممکن است دچار بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی-عروقی باشند، خطر مرگ و میر آنها در حین تصادف ماشین را افزایش می‌دهد.

به علاوه آنها می‌گویند ممکن است لازم باشد تغییراتی در طراحی ماشین صورت گیرد تا حفاظت بهتری از رانندگان چاق در حین رانندگی به عمل آید.

یک بررسی نشان داد رانندگان چاقی که در حین تصادف پیش از اینکه کمربند ایمنی در ناحیه لگن گیر کند، نسبت به افراد با وزن طبیعی بیشتر روی صندلی به جلو رانده می‌شوند. به گفته پژوهشگران این تاخیر در فعال شدن کمربند ایمنی به این علت وجود بافت نرم بیشتر در شکم است که مانع تطبیق دقیق کمربند با لگن می‌شود. هنگامی که پاها و شکم در افراد چاق نسبت به افراد با وزن طبیعی از روی صندلی بیشتر جلو رانده می‌شود، بخش بالایی بدن بیشتر به عقب رانده می‌شود و احتمال آسیب بالا می‌رود.

جالب این بود که این بررسی نشان داد کم وزن بودن هم خطر مرگ در تصادف را افزایش می‌دهد، اما این اثر تنها در میان مردان مشاهده می‌شد.

کد خبر 198864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز