گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: تومور 17کیلویی مردی 53 ساله باموفقیت و بدون آسیب به اعصاب و عروق منطقه مورد جراحی از بدن وی در تهران خارج شد.

تومور کوردوما ساکروم تومور بدخیمی است که عمدتا در ناحیه خاجی دنبالچه و مهره‌های کمری به‌وجود می‌آید و به آرامی رشد می‌کند. از آنجایی که تومور کوردوما به دلیل موقعیت تشریحی آن اعصاب مثانه و روده‌های بیمار را درگیر می‌کند، به نوبه خود تومور خاصی تلقی می‌شود. از سوی دیگر ریسک خونریزی تومور در این منطقه، درمان و جراحی را حاد‌تر می‌کند. این تومور حتی اگر کوچک باشد درمان دشواری دارد.

دکتر حسن قندهاری، متخصص ارتوپدی و فوق‌تخصص جراحی ستون فقرات در گفت‌و‌گو با همشهری درباره این بیمار گفت: از آنجایی که تومور در بدن بیمار به کندی رشد کرده، باعث مسدود شدن روده و مشکلات دفع ادرار شده بود. پزشکان قبلی در فرایند درمان این فرد، روش کلستومی (بازکردن مسیر روده به جدار شکم) را انتخاب کردند. در مدت سه سال گذشته وی مراجعات مکرری به پزشکان داشته است ولی از آنجایی که خطر جراحی بسیار زیاد بوده کسی ریسک جراحی آن را نپذیرفته بود و تاخیر در جراحی منجر به بزرگ شدن این تومور شده بود.

وی با اشاره به اینکه به طور کلی این نوع تومورها نادر هستند، گفت: جراحی تومور به این بزرگی در دنیا به این دلیل سابقه نداشته است چون ، این گونه تومورها پیش از رشد چشمگیر مورد جراحی قرار می‌گیرند. حجم این تومور 38 در 34 سانتی‌متر با ارتفاع 24سانتی‌متر بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در مورد سابقه جراحی چنین توموری در کشور‌های دیگر گفت: در تماس با مراکز جراحی معتبر که در ایتالیا و مجارستان هستند مشخص شد که آنها تاکنون چنین بیماری با چنین ویژگی‌هایی جراحی نکرده‌اند. در این بیمار دلیل بزرگ شدن چنین توموری که نوعا به آهستگی رشد می‌کند، عدم پذیرش خطرات جراحی توسط همکاران و بیمار بوده است.

وی دلیل منحصربه‌فرد بودن این تومور را علاوه بر بزرگی اندازه آن، آسیب ندیدن اعصاب و عروق منطقه مورد جراحی عنوان کرد و گفت: در خارج کردن اینگونه تومورها فقط جراح نیست که نقش ایفا می‌کند. در این جراحی تیم بیهوشی متشکل از دکتر قربانلو، دکتر سلیمانی، دکتر رفیعیان و پرسنل متبحر اتاق عمل و دستیار فوق‌تخصصی ستون فقرات و دکتر حصاری‌کیا من را همراهی کرده‌اند. مراقبت‌های ICU و بخش نیز نقش ویژه‌ای داشتند.

وی وضعیت عمومی بیمار را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر بیمار به بازسازی پوست و بافت نرم نیاز دارد که در عمل‌های بعدی برای وی انجام خواهد شد و اجرای این کار برای این بیمار کار سختی خواهد بود. عموما از ناحیه شکم و باسن چنین بافت‌هایی برداشته می‌شود ولی در این بیمار بافت باسن به دلیل تومور و بافت شکم به دلیل کلوستومی درگیر بوده‌اند و فعلا ترمیم بافت نرم مشکل خواهد بود.

براساس میزان تخریب پوست بیمار پس از جراحی، پیوند عضله و پوست انجام خواهد شد، همچنین از آنجایی که راست روده بیمار در مراحل جراحی حفظ شد، کلستومی روده این فرد در جراحی‌های بعدی برداشته خواهد شد ولی کنترل ارادی روده قابل پیش‌بینی نیست. هم اکنون بیمار بعد از سال‌ها می‌تواند روی ویلچر بنشیند و در مراحل بعدی علاوه بر فیزیوتراپی، رادیوتراپی هم خواهد شد، در مورد برگشت علائم عصبی او باید منتظر بمانیم. دکتر حسن قندهاری گفت: در صورت مراجعه و جراحی به‌موقع تومورهای بزرگ، طول عمر و کیفیت زندگی بیمار بهتر خواهد شد. اینگونه تومور‌ها معمولا تا 20درصد متاستاز به نقاط دیگر و دور بدن می‌دهند.

وی در مورد نشانه‌های بروز تومور کوردوما گفت: این تومور رشد کندی دارد ولی شایع‌ترین علایم آن درد در ناحیه باسن و دفع مدفوع و ادرار با درد به خصوص در سن 40 تا 60 ساله است. این بیماری شیوع زیادی ندارد ولی در صورت بروز بدخیم است.

کد خبر 198725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز