همشهری آنلاین: حسن روحانی با بیان اینکه «در کمتر از یک سال گذشته، ارزش پول ملی به کمتر از یک‌ سوم کاهش یافته است» گفت: آیا دستمزد کارگران به این میزان افزایش یافته است؟! واقعاً جای تأمل است که برخی وعده می‌دهند تا چند ماه دیگر چیزی تحت عنوان بیکاری در کشور وجود نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه رسمی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسن روحانی دوشنبه 2 بهمن ماه در کنفرانس علمی «کار شایسته، مزد منصفانه: از سیاست تا واقعیت» گفت:  در نظام‌های هنجاری و عدالت‌گرا، ایجاد اشتغال و پرداخت دستمزد مناسب، همواره به‌ عنوان راهبردهای مهم در جهت رفع فقر و گسترش عدالت مورد توجه و تأکید است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری اینکه «در اسناد فرادستی نظام جمهوری اسلامی ایران، موضوع اشتغال نه تنها به‌عنوان یکی از متغیرهای تأثیرگذار در افزایش تولید و درآمد ملی و در سطح اهداف آرمانی و راهبردی مورد تأکید قرار گرفته است بلکه به‌ مثابه نمادی از پی‌ریزی یک اقتصاد صحیح و عادلانه و منطبق بر ضوابط اسلامی، معرفی شده است.» گفت: در بند 12 اصل سوم قانون اساسی در کناز تغذیه، مسکن، بهداشت و تعمیم بیمه در جهت ایجاد رفاه و رفع فقر از موضوع کار یاد شده است.

وی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز بیست‌ساله جمهوری اسلامی ایران از «اشتغال کامل» به عنوان یک هدف راهبردی در افق 1404 نام برده شده است، گفت: چنین آرمان‌ها و سیاست‌هایی در اسناد فرادستی نظام جمهوری اسلامی ایران و به‌ درستی در حالتی مطرح شده است که نگاه‌های عمیق‌تر و گسترده‌تری در سال‌های اخیر در خصوص «کار» صورت گرفته است.

روحانی در عین حال خاطرنشان کرد: متأسفانه باز هم مشکل در مدیریت اجرایی کشور است به‌ طوری‌ که نه تنها احکام قانونی در برنامه چهارم توسعه متناسب با اهداف تعیین‌ شده تحقق نیافت بلکه حتی با در نظر گرفتن یک تعریف بسیار نازل از کار (یعنی با اینکه یک ساعت کار در هفته، افراد شاغل محسوب می‌شوند!) باز هم اشتغال نه در حد کافی بلکه «لازم» هم حاصل نشد.

سال میزان اشتغال جدید درسالهای برنامه
1384 675 هزار نفر
1385 786 هزار نفر
1386 612 هزار نفر
1387 460 هزار نفر
1388 385 هزار نفر

حسن روحانی تصریح کرد: در حالی میزان اشتغال جدید در سال آخر برنامه نزدیک به نصف سال اول برنامه است که هدف برنامه برای سال پایانی، یک میلیون شغل بوده است اما طبق گزارش معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، فقط 8/35 درصد اهداف برنامه در سال پایانی تحقق یافته است. با این وضعیت اشتغال و بیکاری، باز هم مسئولین دولتی ادعای بیش از 2 میلیون شغل در سال را دارند.

وی آمارهای ایجاد اشتغال جدید را نگران‌کننده دانست و گفت: این آمارها درحالیست که درآمدهای دولت از فروش نفت در تاریخ ایران نه کم‌ سابقه بلکه بی‌ سابقه بوده و دولت هم از منابع بانکی بیش از 23 هزار میلیارد تومان برای ایجاد مشاغل در طرح‌های زودبازده توزیع نموده و متأسفانه حالا هم توزیع می‌شود ولی این توزیع پول و صرف منابع به شغل منجر نمی‌شود.

حسن روحانی در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه «در کمتر از یک سال گذشته، ارزش پول ملی به کمتر از یک‌ سوم کاهش یافته است» گفت: آیا دستمزد کارگران به این میزان افزایش یافته است؟! واقعاً جای تأمل است که برخی وعده می‌دهند تا چند ماه دیگر چیزی تحت عنوان بیکاری در کشور وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: البته من عقیده دارم که می‌شود با برنامه‌ریزی سنجیده و تعهد به اجرای آن، هم کار شایسته در کشور تولید کرد و هم مزد منصفانه پرداخت نمود. این شدنی است البته نه با بی‌توجهی به برنامه، بی‌تعهدی به قانون و بی‌اعتنایی به تذکرات کارشناسان و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها.

کد خبر 198591
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز