گروه ادب و هنر: وقتی پای کودکان و نوجوانان به میان می‌آید، همه با هر سطح سواد و درهر شغلی که هستند، کتاب و کتابخوانی را جدی‌تر می‌گیرند؛ همین است که حتی حالا، در همین شرایط سخت کتاب و نشر و ادبیات هم، دنیای کتاب و ادبیات کودک و نوجوان دست‌کم نفسی می کشد.

شاهنامه

 هنوز هم مردمانی که خودشان سالی یک‌بار هم کتاب دستشان نمی‌گیرند و اصلا حال و حوصله روده‌درازی نویسندگان را ندارند و ترجیح می‌دهند پایشان را دراز کنند و ظرف تخمه را کنار دستشان بگذارند و سریال های کم رمق تلویزیونی را ببینند، مدام برای بچه‌هایشان کتاب می‌خرند و «حسنی نگو یه دسته‌گل» و «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را همچنان در صدر پرفروش‌ها نگه می‌دارند تا بچه‌هایشان با کتاب بیگانه نباشند و... البته این بچه‌ها بزرگ که می‌شوند، پدرها و مادرها، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌شوند و بچه‌ها، پدرها و مادرهای تازه و دوباره تخمه و دوباره تلویزیون و... حکایت جالبی است... .

این طوری‌هاست که حتی همین حالا که همه از اوضاع کتاب و نشر و کاغذ می‌نالند، اهالی کتاب کودک و نوجوان کارشان را کم‌و‌بیش همانطور که بود ادامه می‌دهند و ناشران کودک و نوجوان، مجموعه‌های بزرگ تدارک می‌بینند و انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، دل و دماغ جشن و سالگردبازی و گرفتن بزرگداشت برای هوشنگ مرادی کرمانی را دارند و کانون پرورش فکری، کم‌وبیش یکه‌تازی می‌کند.

کانون پرورش فکری در طول چند سال گذشته پس از یک دوره نسبتا طولانی کم‌وبیش کم‌کاری، با چند پروژه پربار و خوب، ازجمله فعال‌ترین‌ها بوده است. پروژه انتشار رمان‌های نوجوانانه که در دوره مدیریت حمیدرضا شاه‌آبادی آغاز شد و با نویسندگان کم‌وبیش خوب و شناخته‌شده پیش رفت، حالا هم همچنان ادامه دارد و یکی از کارهای درست‌وحسابی در دنیای کتاب کودک و نوجوان است.

اما اوضاع قابل‌قبول نشر کودک و نوجوان سبب شده است علاوه بر کانون پرورش فکری، ناشران دیگری هم کارشان را برخلاف بسیاری از ناشران بزرگسال ادامه دهند؛ ناشرانی که خیلی‌هایشان حتی خصوصی هستند و می‌دانند در هر شرایطی و با هر قیمتی که باشد، حتی والدینی که هرگز برای خود کتاب نمی‌خرند، برای فرزندانشان کتاب را امری واجب و حیاتی می‌دانند! ازجمله این ناشران، انتشارات کانون ادبیات است که قصد دارد با کمک جمال‌الدین اکرمی و محمدرضا یوسفی یک پروژه بزرگ را کلید بزند. محمدرضا یوسفی که حالا دیگر یکی از کهنه‌کارترین نویسندگان دنیای نوجوانان است از سال‌ها پیش در کتاب‌های درسی نیز حضور داشته و آثار بسیاری در این حوزه منتشر کرده است. کار او بر متون کلاسیک ایرانی و تبدیل آنها به داستان‌های ساده مناسب کودکان و نوجوانان، همواره یکی از فعالیت‌های مرسوم در این عرصه محسوب شده است و از سوی نویسندگان زیادی هم انجام می‌شود. مهدی آذریزدی با قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب، به‌عنوان پدر ادبیات مدرن کودک و نوجوان، تمام شهرتش را از همین کار دارد و بعد از گذشت 30سال هنوز هم اینطور کارها با استقبال زیادی از پدر و مادرها مواجه می‌شود.

شاید به سبب همه اینهاست که حالا انتشارات کانون ادبیات برای انتشار 100کتاب مناسب برای کودکان براساس شاهنامه دورخیز کرده و برای انجامش هم تیمی قابل توجه و حرفه‌ای را تدارک دیده است؛ محمدرضا یوسفی و جمال‌الدین اکرمی در کنار بهزاد غریب‌پور. قرار است یوسفی و اکرمی هرکدام 50 جلد از این مجموعه بزرگ را بنویسند و غریب‌پور هم مدیریت هنری مجموعه را انجام دهد. به گفته اکرمی تا پایان امسال 30جلد از این 100جلد تحویل ناشر خواهد شد. در این پروژه، 48تصویرگر برجسته ادبیات کودک و نوجوان به بهروز غریب‌پور کمک می‌کنند و کل کار تا اواخر سال92 تحویل ناشر می‌شود.

کد خبر 198377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز