شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۰
۰ نفر

فرماندهی نظامی پنتاگون در آفریقا این روزها بیشتر از قبل فعال شده‌است.

پنتاگون

 این فعالیت اکنون علاوه بر عرصه میدانی و حضور نظامی، بعد دیگری یافته و آن فعالیت خبری در وب‌سایت‌ها و اینترنت است. نظامیان آمریکا در آفریقا اکنون علاوه بر مالی، سومالی و اوگاندا و البته یمن، زمزمه حضور مداوم در لیبی به بهانه حمله شبه‌نظامیان به کنسولگری آمریکا و کشتن سفیر را هم سر داده‌اند. در کنار همه این فعالیت‌های فیزیکی، حضور خبری در عرصه مجازی و اینترنت به ویژگی جدید نظامیان آمریکا در آفریقا تبدیل شده‌است.

فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا با بودجه سالانه سه میلیون دلار، اکنون وب‌سایت‌های خبری به ظاهر خصوصی را اداره می‌کند که هدف و کارکردش، پیشبرد منافع مورد نظر آمریکا در منطقه است. ازجمله این سایت‌های خبری سایت sabahionline.com است که تمرکز کارش روی تحولات سومالی قرار دارد. کار این سایت بررسی ناکارآمدی‌های دولت انتقالی مورد حمایت آمریکا در سومالی و در عین حال، پیش‌بینی درباره نابودی قریب‌الوقوع گروه الشباب، گروه شبه‌نظامی طرفدار القاعده در سومالی است. سایت خبری دیگری که با بودجه فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا اداره می‌شود، magharebia.com است که بر شمال غرب آفریقا متمرکز است. کار این سایت خبری بررسی تحولات و موقعیت لیبی بعد از حمله ناتو و آمریکا به این کشور و سرنگونی حکومت قذافی است.

درحالی‌که انتقادها به جنگ اطلاعاتی و خبری پنتاگون در عراق همچنان ادامه دارد و واشنگتن نه آن زمان و نه همین حالا تمایلی به فاش کردن ابعاد آن حضور و جنگ اطلاعاتی نداشت، درباره فعالیت خبری پنتاگون در آفریقا پنهان‌سازی صورت نمی‌گیرد؛ یعنی نه ارتش و دستگاه سیاسی اطلاعاتی آمریکا محدودیتی در افشای فعالیت‌های رسانه‌ای در آفریقا برای خود نمی‌بینند و آشکارا درباره این موضوع صحبت می‌کنند. فعالیت رسانه‌ای و خبری پنتاگون در آفریقا در 10‌ماه گذشته وجود داشته ‌است دلیل اینکه این موضوع تا‌کنون بازتاب گسترده‌ای نیافته پنهان کاری پنتاگون در این‌باره نبوده بلکه دلیلش این بوده که بعضی از این سایت‌ها چنان متروک و بدون بازدید‌کننده هستند که مورد توجه قرار نگرفته بوده‌اند و کسی شاید اسم آنها را هم نشنیده بوده‌است.

فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا اصلا قصد پنهان‌کاری در این‌باره ندارد و در روزهای اخیر در یک کنفرانس خبری در این‌باره اطلاع‌رسانی هم کرد. در این کنفرانس خبری اعلام شد، دو سایت از میان سایت‌های خبری مورد اداره این فرماندهی در آفریقا، در روز نزدیک به چهار هزار بازدیدکننده دارند. با توجه به پول قابل‌توجهی که برای اداره و تبلیغ این دو سایت هزینه می‌شود، با این تعداد بازدیدکننده نمی‌توان گفت که این سایت‌ها موفق بوده‌اند. قرار است این سایت‌ها خوانندگان و مخاطبانشان را متقاعد کنند که اوضاع در سومالی و لیبی به خوبی پیش می‌رود و مطابق برنامه‌ریزی و پیش‌بینی آمریکاست اما فعلا که پنتاگون در این کار موفق نبوده‌است.
اوروکنت

کد خبر 198282

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز