چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جنگ تمام عیاری که فرانسه در مالی به راه انداخت هر روز گسترده‌تر می‌شود و برخلاف آنچه مقام‌های پاریس درباره سریع و ضربتی بودن عملیات‌شان ادعا می‌کردند حالا آتش این درگیری در حال رسیدن به کشورهای دیگر منطقه است.

مالی

درحالی‌که روز گذشته نیروهای نظامی فرانسه پس از پنج روز حمله هوایی با پیشروی به سمت شمال مالی با نیروهای زمینی خود برای نخستین بار وارد جنگ تن به تن با شبه نظامیان مالی شدند در کشور همسایه مالی، الجزایر، مردان مسلح با حمله به تأسیسات شرکت نفتی بریتیش پترولیوم حداقل هشت نفر را گروگان گرفتند تا درگیری‌هادر قاره سیاه وارد فاز جدید شود.گاردین به نقل از منابع دولتی الجزایر گزارش داده که عاملان این حمله شبه نظامیان مالی بوده‌اند و گروگان‌ها اتباع انگلیس، ژاپن و نروژ هستند.

خبرگزاری رسمی الجزایر هم گزارش داده که در این حمله یک نفر کشته و هفت نفر دیگر مجروح شده‌اند. الجزایر که همسایه شمالی مالی به‌حساب می‌آید به فرانسه اجازه داده است که برای عملیات علیه شبه‌نظامیان مالی از فضای هوایی این کشور استفاده کند و به‌نظر می‌رسد این مسئله عامل اصلی حمله در این کشور بوده است. شرکت نفتی بریتیش پترولیوم روز گذشته پیش‌آمدن «حادثه‌ای امنیتی» را در یکی از تأسیسات خود در جنوب الجزایر تأیید کرد اما مقام‌های این شرکت از ارائه جزئیات بیشتر در این رابطه خودداری کردند. منطقه شمال مالی موسوم به ازواد که هم مرز الجزایر به‌حساب می‌آید تحت کنترل گروه‌های مختلف شبه‌نظامی قرار دارد.

درگیری‌های خیابانی نیروهای فرانسوی

این در حالی است که نیروهای زمینی فرانسه برای نخستین بار بامداد روز گذشته با خودروهای زرهی خود از باماکو، پایتخت مالی به سمت شمال این کشور حرکت کردند تا به عقیده بسیاری به یک منطقه ناشناخته و خطرناک برای آنها قدم بگذارند. درحالی‌که مقام‌های فرانسوی پیش از این گفته بودند تنها با حملات هوایی از نیروهای نظامی مالی حمایت می‌کنند فرمانده ستاد کل ارتش فرانسه پس از گذشت پنج روز از حملات جنگنده‌های نیروهای این کشور اعلام کرد که نیروهای زمینی از پایگاه‌های امن خود به سمت شمال پیشروی کرده‌اند.

حداقل ۳۰ خودروی زرهی فرانسه راهی شمال مالی شده‌اند اما وزیر دفاع فرانسه در نخستین گزارش از درگیری‌های‌زمینی اعلام کرد که در برخی موارد نیروهای این کشور با شرایط «بسیار سخت» مواجه شده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای نظامی فرانسه روز گذشته در شهر دیابالی مجبور به جنگ خیابانی شدند. دیابالی که در ۳۵۰کیلومتری شمال پایتخت مالی قرار دارد روز دوشنبه به‌دست گروه‌های شبه‌نظامی مالی افتاد.

جنگ سخت و طولانی

پیش از این دولت فرانسه قصد خود را از ورود نظامی به مالی عقب‌راندن نیروهای شبه‌نظامی از پایتخت اعلام کرده بود اما مقام‌های این کشور همزمان با پیشروی به شمال این کشوراعلام کرده‌اند که تا زمان «برقراری ثبات» نیروهایشان در مالی باقی خواهند ماند.
فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در جریان سفر خود به امارات با اشاره به اینکه کشورش در ماه‌های آینده نقش مهمی در مالی ایفا خواهد کرد، گفت:

ما تا زمان برقراری ثبات، امنیت، برگزاری یک انتخابات و از میان رفتن تهدید حضور تروریست‌ها، در مالی می‌مانیم.درحالی‌که مقام‌های پاریس پیش از این اعلام کرده‌ بودند که عملیات نظامی در مالی سریع خواهد بود، روز گذشته وزیر دفاع فرانسه در گفت‌وگو با رادیو آر‌تی‌ال اذعان کرد که فرانسه نبردی «سخت و طولانی» را پیش رو دارد.

مقام‌های نظامی فرانسه همچنین گفته‌اند که برخلاف گزارش‌هایی که پیش از این منتشر شده بود، شهر پراهمیت کونا هنوز در اختیار گروه‌های افراط‌گراست. فرانسه برای عملیات نظامی اکنون ۸۰۰ نیرو در مالی دارد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های این کشور می‌خواهند تعداد نیروهای خود را سه برابر کنند. کشورهای غرب آفریقا هم که قول اعزام نیرو به مالی را برای کمک به فرانسه داده‌اند می‌گویند ظرف هفته آینده نظامیان آنها وارد درگیری‌ها خواهند شد.

فرماندهان دفاعی کشورهای غرب آفریقا در پایتخت مالی جمع شده‌اند تا درخصوص تصویب برنامه‌هایی برای استقرار سه هزار و 300 سرباز منطقه‌ای در این کشور تصمیم‌گیری کنند. سنگال، بورکینافاسو، نیجر، نیجریه، غنا، توگو و گینه برای اعزام نیرو به مالی اعلام آمادگی کرده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ۱۹۰نظامی نیجریه احتمالاً نخستین گروه نیروهای آفریقایی خواهند بود که به مالی می‌رسند.

فرانسه در تب و تاب حامی

دولت فرانسه پیش از این اعلام کرده بود که آمریکا، کانادا، دانمارک و آلمان هم به حمایت لجستیکی نیروها در مالی می‌پردازند. فرانسوی‌ها هر چند به حمایت نظامی کشورهای غربی از خود امید زیادی داشتند اما آمریکایی‌ها به‌عنوان مهم‌ترین وزنه اعلام کرده‌اند که فعلا فکری برای حضور نظامی در مالی ندارند. با وجود این گفته می‌شود آمریکایی‌ها در پشت پرده نقش بیشتری از آنچه گفته می‌شود در مالی ایفا می‌کنند.

به‌تازگی گزارش‌هایی از اعزام نیروهای آمریکا به ۳۵ کشور آفریقایی منتشر شده و اکنون برخی منابع نبرد در مالی را در راستای همین راهبرد آمریکا برای گسترش حضور در این قاره ارزیابی می‌کنند. برخی عقیده دارند با وجود اینکه واشنگتن برای این راهبرد فرانسه را وارد کارزار جنگ کرده‌ است حالا اما اعلام کرده‌اند وارد نبرد نظامی نمی‌شوند. مقام‌های کاخ سفید مدعی شده‌اند که مداخله نظامی در مالی تا زمان برقرار نشدن دمکراسی در این کشور خلاف قوانین آمریکا به‌حساب می‌آید.

کد خبر 198093
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز