گروه محیط‌زیست: الگوی نادرست کشت، آبیاری سنتی و توسعه بی‌حساب و کتاب اراضی زیرکشت باعث خشک‌شدن تالاب بین‌المللی بختگان شده است.

تالاب بختگان

 تالاب بختگان که در شهرستان نی‌ریز فارس واقع‌شده طی چند سال گذشته با خشکی مطلق مواجه شده است. مدیرکل محیط‌زیست استان فارس گفت: حقابه تالاب بختگان ضرورتی بدیهی است که باید تخصیص یابد. این نکته‌ای است که در نامه معاون وزیر نیرو درخصوص نیازهای زیست‌محیطی در مورخ 16دی‌ماه سال 90مطرح شده است. براساس این نامه بعد از تخصیص آب برای شرب، تأمین حقابه برای این تالاب در اولویت آمده اما هنوز این حقابه در فارس تأمین نشده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: مطالبه جدی ما این است که حقابه بختگان رهاسازی شود که با پیگیری، فروردین‌ماه امسال، 40میلیون مترمکعب رهاسازی شد. آنطور که در گزار‌ش مهر آمده است وی با تأکید بر ضرورت تغییر الگوی کشت وشیوه کشاورزی گفت: وقتی سد درودزن احداث شد 43هزار هکتار برای توسعه کشاورزی پیش‌بینی شد اما اکنون سطح زیرکشت به 130هزار هکتار رسیده است که این نشان از توسعه بی‌رویه کشاورزی دارد.

مدیرکل محیط‌زیست فارس دربخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه اثرات خشکی تالاب اکنون نیز قابل مشاهده است و با ادامه این روند تالاب‌ها به کانون‌های ایجاد ریزگردها تبدیل می‌شوند، گفت: حقابه زیست‌محیطی جزو تعهدات امور آب است اما محیط‌زیست در اولویت قرار نمی‌گیرد و در نتیجه حقابه تالاب‌ها تأمین نمی‌شود.

کمجان را مردم نجات دادند

داریوش دهقان، فرماندار خرامه در نشستی که روز گذشته به‌منظور دستیابی به راهکارهایی برای نجات بختگان در فارس برگزار شد به نکته در خور تاملی اشاره کرد. او گفت: با وقوع خشکسالی مردم عادی متوجه شدند که تالاب‌ها چه تأثیرات زیادی در زندگی و معیشت آنها داشته و به بیانی دیگر خشکسالی نعمتی بود که ارزش تالاب‌ها را بیشتر کرد. این مسئول محلی افزود: تالاب کمجان اینطور احیا شد که مردم به سطح مناسبی از آگاهی رسیدند که تالاب در معیشت، اشتغال و حیات آنها تأثیر دارد و بر این اساس خودشان اقدام به احیای تالاب کمجان کرده و اگر بخواهیم تالاب بختگان را نیز احیا کنیم باید سطح آگاهی مردم افزوده شود و مردم خودشان مدیریت کنند. احداث سرمحیط بانی در تالاب کمجان ضرورتی است که می‌تواند به احیای تالاب بختگان بینجامد.

به گفته وی، اختصاص پارک تحقیقاتی جانوری- گیاهی و پرنده‌نگری یکی دیگر از راهکارهای احیای دریاچه بختگان است که باعث می‌شود مردم تأثیرات احیای کمجان را درمعیشت خودشان ببینند و بر این اساس به احیای تالاب بختگان رسیدگی کنند. طرح دیگری که در رابطه با احیای تالاب بختگان باید مدنظر قرار گیرد، تهیه طرح مطالعاتی در سد ملاصدرا، درودزن و سیوند است و براساس آن حقابه‌های بخش‌های مختلف اولویت‌گذاری و مشخص شود.

دهقان طرح مطالعاتی برای سهمیه‌بندی آب را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: در حال حاضر طرح مطالعاتی مشخص و مناسبی وجود ندارد این درحالی است که با ایجاد طرح مطالعاتی می‌توان اولویت‌های اول تا آخر سهمیه‌بندی آب را مشخص کرد، ضمن اینکه تعیین الگوی کشت در مقاطع ترسالی و خشکسالی هم امکان‌پذیر می‌شود.

در محاصره زباله‌ها

درحالی‌که مسئولان محلی از وضعیت نابسامان بختگان در فارس خبر می‌دهند، همزمان یکی از فعالان محیط‌زیست از هجوم زباله به تالاب بین‌المللی چغاخور در استان چهارمحال و بختیاری انتقاد کرد و گفت: حجم انبوه زباله‌های رها شده در منطقه، زندگی جانوران آبزی و کنار آبزی تالاب را با خطر جدی مواجه کرده است. این تالاب که با بیش از دو هزار و ۳۰۰ هکتار مساحت در نزدیکی شهر بلداجی در شهرستان بروجن و در دامنه ارتفاعات بر آفتاب و کلار واقع شده به‌دلیل وجود گونه‌های گیاهی و آبزی از اهمیت زیست‌محیطی بالایی برخوردار است.

هومان خاکپور با اشاره به اینکه تالاب بین‌المللی چغاخور به‌عنوان یکی از کانون‌های گردشگری استان ثبت شده است و بحث توسعه شهرک‌های تفریحی و گردشگری در آنجا مطرح است به مهر گفت: با توجه به اهمیت این تالاب ضروری است مسئولان میراث‌فرهنگی و محیط‌زیست با اقدامات کارساز مانع تخریب و نابودی کارکردهای گردشگری و محیط‌زیستی این تالاب شوند. وی افزود: بحث زباله و خطرات آن در تالاب یکی از مواردی است که این دودستگاه باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

خاکپور تأکید کرد: زباله‌هایی که در کنار تالاب رها می‌شود باعث آلودگی دیداری منطقه می‌شود و تصویری ناخوشایند از منطقه به معرض نمایش می‌گذارد. این وضعیت ناگوار علاوه برآنکه سلامت گردشگران را تهدید می‌کند باعث کاهش رونق گردشگری در منطقه می‌شود. براین اساس انتظار می‌رود مسئولان ذی‌ربط با تمهیدات قانونی مانع تخریب این زیست‌بوم ارزشمند شوند.

کد خبر 197985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز