دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

گروه ادب وهنر: امروز و فردا دو مراسم بزرگداشت برای یوسفعلی میرشکاک و سیدجعفر شهیدی در دو برنامه مستقل برگزار می‌شود.

بزرگداشت یوسفعلی میرشکاک

 بزرگداشت یوسفعلی میرشکاک در قالب مراسم شب شاعر برگزار می‌شود که سلسله‌برنامه‌هایی است با محوریت تجلیل از شاعران و به همت سازمان هنری‌رسانه اوج و خانه سرود انقلاب اسلامی تدارک دیده می‌شود. این برنامه‌ها به‌طور ویژه برای بزرگداشت شاعران و ترانه‌سرایان انقلاب برپا می‌شوند و پیش از این برای رضا اسماعیلی و مصطفی محدثی خراسانی هم برگزار شده‌اند. قرار است در مراسم بزرگداشت یوسفعلی میرشکاک که امروز بعد از نماز مغرب و عشا در کافه نخلستان اوج آغاز می‌شود، نادر طالب‌زاده، مسعود ده‌نمکی، وحید جلیلی‌ و سعید قاسمی درباره او سخنرانی کنند. دبیر این سلسله نشست‌ها درباره دیگربرنامه‌های این مراسم می‌گوید: در این برنامه چهار عنوان کتاب یوسفعلی میرشکاک که به تازگی تجدید چاپ شده‌اند، رونمایی می‌شوند. به گفته حسین قرایی این برنامه به چهره چندوجهی میرشکاک که در حوزه شعر، نقد، داستان و فیلمنامه‌نویسی فعالیت داشته و آثاری را خلق کرده است، می‌پردازد. نغمه‌سرایی غلام کویتی‌پور با شعر «خیز و جامه نیلی کن» از سروده‌های میرشکاک از دیگر برنامه‌های مراسم تجلیل میرشکاک است. کافه نخلستان اوج در خیابان برادران مظفر شمالی‌، بالاتر از طالقانی واقع است.

بزرگداشت سیدجعفر شهیدی

اما فردا هم قرار است برنامه بزرگداشت دیگری در فرهنگسرای گلستان برگزار شود که در آن یاد سیدجعفر شهیدی، مترجم شهیر نهج‌البلاغه گرامی داشته می‌شود. این مراسم همزمان با پنجمین سالگرد درگذشت شهیدی برگزار می‌شود و در حاشیه آن، نمایشگاهی از آثار او نیز برپا خواهد شد. سیدجعفر شهیدی از شاگردان بزرگانی چون بدیع‌الزمان فروزانفر، جلال الدین همایی، علی‌اکبر دهخدا و محمد معین بود. او با درجه دکتری ادبیات فارسی، علاوه بر ترجمه منحصربه‌فرد نهج‌البلاغه، کتاب‌های زیادی را در حوزه تاریخ اسلام و ادبیات نوشته است؛ ازجمله «مهدویت در اسلام»، «زندگی حضرت سجاد(ع)»، «زینب(س) شیرزن کربلا»، «محدودیت در اسلام» و «زندگانی حضرت زهرا(س)».

تجلیل از حامیان شعر

گذشته از این دو مراسم بزرگداشت، برگزارکنندگان هفتمین جشنواره شعر فجر هم قصد دارند امسال برای نخستین‌بار از حامیان شعر در بخش‌ها و سازمان‌های مختلف، تجلیل کنند. به گفته دبیر جشنواره امسال، این بخش‌ها عبارتند از: 1- یک انجمن حوزه شعر که عملکرد آن هم از نظر سیاستگذاری و هم از نظر رونق بخشیدن به امر شعر در کشور موفق بوده باشد. 2- یک برنامه پرمخاطب صدا و سیما در حوزه شعر در چند سال اخیر 3- یک ناشر که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی بیشترین اهتمام را به حوزه شعر داشته باشد.4- یک رسانه مجازی که بیشترین توجه را به بحث شعر داشته و در عین حال پرمخاطب بوده است . 5- یک پژوهشگر حوزه ادبیات که در تصحیح متون ادبی و شعر شاعران کشور چه معاصر و چه قدما تلاش بیشتری داشته است. رضا حمیدی درباره مراحل برگزاری جشنواره هم می‌گوید: برای این دوره از جشنواره، شورای علمی تشکیل شده است که همه امور مربوط به داوری و مسائل علمی مرتبط با جشنواره از طریق آن سامان می‌یابد. به گفته حمیدی، نخستین جلسه این کمیته با حضور محمود اکرامی‌فر، محمدرضا عبدالملکیان، فاضل نظری، محمدعلی بهمنی، بیژن ارژن، سعید بیابانکی، یوسفعلی میرشکاک و دبیر جشنواره تشکیل شده است و اعضا، محمدعلی بهمنی را به‌عنوان رئیس شورای علمی جشنواره انتخاب کرده‌اند.

کد خبر 197729

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز