رئیس پژوهشگاه رویان گفت: با گذشت سه سال از دستور رئیس‌جمهور برای اختصاص زمین به پژوهشگاه رویان و ساخت بیمارستان هنوز این امر محقق نشده است تا بتوانیم خدمات درمانی به مردم را گسترش دهیم.

بیمارستان سلول های بنیادی

به گزارش فارس، حمید گورابی در حاشیه همایش کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های استخوان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کارآزمایی‌های بالینی زیادی در عرصه کاربرد سلول‌درمانی در درمان بیماری‌های استخوان انجام شده و شاهد نتایج خوبی در این زمینه بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از معضلات ارتوپدی مانند جوش نخوردن استخوان و استوآرتروز همواره دغدغه متخصصان این حوزه بوده است، افزود: محققان سعی کرده‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادی راهکاری برای بهبودی نسبی در این حوزه پیدا کنند که تاکنون کارآزمایی‌های بالینی نتایج خوبی را در پی داشته است. گورابی تأکید کرد: باید سعی کنیم پژوهشگاه رویان را برای ارائه خدمات درمانی به مردم مجهز کنیم که متأسفانه تاکنون این امر به دلایل مختلف میسر نشده و در برخی حوزه‌ها به بیماران، وقت دو سال آینده داده می‌شود. وی گفت: از طرفی تمام مراکز بالینی کشور که در زمینه ارتوپدی کار می‌کنند می‌توانند با همراهی پژوهشگاه رویان و آشنایی با آخرین دستاوردها زمینه‌ای برای استفاده از سلول‌های بنیادین در این حوزه درمانی فراهم کنند. رئیس پژوهشگاه رویان در بخش دیگری از سخنان خود به اختصاص زمینی برای ساخت بیمارستان این پژوهشگاه در راستای ارائه خدمات درمانی نوین به بیماران اشاره کرد و گفت: از سال88 با دستور رئیس‌‌جمهور برای ایجاد بیمارستان پژوهشگاه رویان اختصاص زمین در دستور کار قرار گرفت که متأسفانه تا این لحظه نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

موفقیت محققان کشور در درمان بیماری‌های استخوان

پزشک مسئول گروه ارتوپدی پژوهشگاه رویان از ارائه روش درمان برای شش بیماری استخوانی خبر داد و گفت: با تزریق سلول مزانشیم به داخل زانو، لگن و مچ پا موفق شدیم تا 70درصد تعویض مفصل را به تعویق بیندازیم. دکتر محسن عمادالدین در گفت‌وگو با مهر، آرتروز را یکی از معضلات ارتوپدی دانست و افزود: آرتروز یکی از مشکلاتی است که افراد بسیاری از آن رنج می‌‌برند و گاهی مجبور به تعویض مفصل می‌شوند. پزشک مسئول گروه ارتوپدی پژوهشگاه رویان اظهار داشت: سعی ما بر این است تا آنجا که ممکن است با استفاده از سلول بنیادی بتوانیم طول عمر مفصلی را که بیمار از آن درد می‌کشد زیاد کنیم و درد را کاهش دهیم؛ به این ترتیب می‌توان تعویض مفصل را به تعویق انداخت. وی با اشاره به عوارض تعویض مفصل، خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه رویان مطالعاتی روی استفاده از روش سلول درمانی برای این بیماران آغاز شد و در این راستا سلول‌های بنیادی مزانشیم را به برخی از بیماران تزریق کردیم.

درمان فلج مغزی کودکان و بهبود ام‌اس با سلول‌های بنیادی

مسئول گروه سلول‌درمانی بیماری‌های مغز و اعصاب پژوهشگاه رویان از موفقیت 70درصدی پژوهش‌های این مجموعه در کاهش علائم بیماری فلج مغزی کودکان خبر داد. دکتر لیلا عرب در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پژوهش‌های انجام شده رویان در زمینه فلج مغزی کودکان توضیح داد: این پژوهش، برای کودکان فلج مغزی انجام شد که به درمان‌های مختلف مانند کاردرمانی و دارودرمانی پاسخ نداده بودند. البته این درمان‌ها نیز تنها برای بهبود علائم بیماری فلج مغزی است و در واقع درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه تا‌کنون مقالات کمی در کشورهای مختلف درباره بی‌خطر و مؤثر بودن سلول‌درمانی در این بیماری منتشر شده است، توضیح داد: برای این پژوهش از سلول‌های بنیادی مغز استخوان (مزانشیم) خود بیمار استفاده و به داخل فضای نخاعی آنها پیوند زده شد. عرب افزود: طی شش‌ماه پیگیری وضعیت این کودکان طبق گفته والدین آنها، 70درصد آنها بهبود علائم بیماری را نشان دادند. وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره سلول‌درمانی در بیماران ام‌اس تصریح کرد: طرح سلول درمانی در بیماران ام‌اس مقاوم به درمان نیز در پژوهشگاه رویان آغازشده که خاص موارد پیش‌رونده و مقاوم به درمان است.

کد خبر 197580

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز