مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان آمریکایی موفق به تولید باکتری مهندسی سازی برای تولید مواد شیمیایی سوخت‌های فسیلی و پلاستیک شده‌اند

جایگزین جدید سوخت‌های فسیلی

به گزارش ایسنا، جلبک سبز - آبی موسوم به "Cyanobacteria‌" قادر به تولید ترکیبات کربنی از نور خورشید و دی اکسید کربن به شیوه‌ای مشابه گیاهان است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، در همکاری مشترک با شرکت تولیدکننده مواد شیمیایی "Asahi Kasei‌" ژاپن این باکتری مهندسی ساز را تولید کرده‌اند؛ این باکتری پس از سه هفته 2.4 گرم بوتاندیول 2.3 در هر لیتر ورودی تولید کرد.

این باکتری مهندسی ساز از دی اکسید کربن برای تولید بوتاندیول (Butanediol)‌ استفاده می‌کند؛ این ماده شیمیایی بسیار مفید برای تولید رنگ، حلال‌ها، پلاستیک و سوخت فسیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر "شوتا آتسومی"، استادیار شیمی دانشگاه کالیفرنیا، دیویس تأکید می‌کند: اکثر مواد اولیه شیمیایی از نفت و گاز طبیعی به دست می‌آیند و با توجه به محدود بودن این منابع، به یک منبع جایگزین نیاز داریم.

گام بعدی محققان، افزایش بهره‌وری این سیستم به منظور استفاده در مقیاس صنعتی است. وزارت انرژی آمریکا قصد دارد تا سال 2025 میلادی حدود 25 درصد از مواد شیمیایی صنعتی را از طریق فرایندهای بیولوژیکی تأمین کند.

کد خبر 197568
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز