همشهری آنلاین: سال‌هاست که پزشکان در آرزوی در اختیار داشتن شیوه مشابه با "آزمایش پاپ" برای تشخیص زودرس سرطان مرگبار تخمدان هستند؛ اکنون دانشمندان می‌گویند شاید بتوان آزمایش پاپ را با تغییراتی برای این منظور به کار برد

به گزارش آسوشیتدپرس پژوهشگران قصد دارند آزمایش پاپ (Pap smear) - آزمایش برای تشخیص زودرس سرطان گردن رحم که میلیون‌ها نفر از زنان به آن مبتلا می‌‌شوند، را طوری تغییر دهند تا بتوان با آن نشانه‌های زودرس سرطان‌های زنانه دیگر از جمله سرطان تخمدان را هم شناسایی کرد.

اما چگونه؟ نشان داده شده است که سلول‌هایی از تومورهای تخمدان‌ها یا پوشش داخلی رحم(آندومتر) جدا می‌شوند، و به سمت پایین سرازیر می‌شوند و با سلول‌های گردن رحم که آزمایش پاپ بر روی آنها انجام می‌شود، مخلوط می‌شوند. شمار این سلول‌ها آنقدر اندک است که در بررسی میکروسکوپی - روش معمول انجام آزمایش پاپ- دیده نمی‌شوند.

اما پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز با انجام آزمایش‌‍‌‌های پیچیده DNA بر روی نمونه‌های مورد استفاده در آزمایش پاپ، توانسته‌اند جهش‌های ژنتیکی را در این نمونه‌ها پیدا کنند که بیانگر وجود سرطان هستند.

pap2
این دانشمندان در یک بررسی مقدماتی نمونه‌های سلولی گرفته شده از گردن رحم 46 زن که از قبل تشخیص سرطان تخمدان یا سرطان آندومتر در آنها داده شده بود، را آنالیز کردند. تکنیک جدید مورد استفاده آنها توانست همه موارد سرطان آندومتر و 41 درصد تومورهای تخمدان را کشف کند.

البته این پژوهش هنوز در مراحل بسیار مقدماتی قرار دارد، و به این زودی‌ها نباید انتظار تغییر آزمایش معمول پاپ را داشت. سال‌ها طول خواهد کشید تا ثابت شود این تکنیک "پاپ ژن" (PapGene) را واقعا می‌توان به عنوان یک آزمایش غربالگری سرطان- آزمایش برای شناسایی سرطان در زنانی که ظاهرا سالم هستند- به کار برد یا نه.

دکتر لوئیز دیاز که گروه همکارانش در حال گردآوری صدها نمونه‌ دیگر آزمایش پاپ برای بررسی بیشتر و یافتن راه‌هایی برای افزایش توانایی این شیوه برای شناسایی سرطان تخمدان هستند، می‌گوید: "کار سخت تازه شروع شده است. اما مزیت این شیوه جدید این است که اگر سودمند بودن آن ثابت شود، لازم نیست کار اضافه‌ای روی بیمار انجام شود و همان نمونه‌برداری معمول از سلول‌های گردن رحم برای آزمایش پاپ کافی است و کار اضافی در آزمایشگاه باید انجام شود."

این تکنیک براساس ژن رویکرد جدیدی در غربالگری سرطان خواهد بود، و متخصصان به دقت آن را دنبال می‌کنند.

مایکل ملنر، متخصص ژنتیک در انجمن سرطان آمریکا می‌گوید: "این نتایج بسیار امیدوارکننده است و تاثیر بالقوه بزرگی ممکن است بر تشخیص سرطان بگذارد."

دکتر شانون وستین از مرکز سرطان ام دی آندرسون دانشگاه تکزاس می‌گوید: "ما هنوز تا هنگام کاربرد واقعی این شیوه بر روی بیماران‌مان فاصله زیادی داریم."

به گفته او میزان بقا در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان پایین است، چرا که این سرطان ندرتا به طور زودرس تشخیص داده می‌شود. او می‌گوید: "اگر این آزمایش غربالگری بتواند سرطان تخمدان را در مراحل اولیه شناسایی کند، اثر عمیقی بر عاقبت بیماران و مرگ و میر آنها خواهد گذاشت."

کد خبر 197514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز