یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۶ - ۲۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک تحقیق جدید در انگلیس نشان می‌دهد که مغز، و نه قلب مسئول فشار خون بالا است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دانشمندان می‌گویند فشارخون بالا، که می‌تواند به حمله‌های قلبی، سکته‌های مغزی و آسیب کلیوی بینجامد، بر خلاف تصور قبلی نه قلب بلکه از یک بیماری التهابی عروق مغز منشا می‌گیرد.

این پژوهشگران پروتئینی به نام JAM-1 را در گلبول‌های سفید به دام ‌افتاده در مغز را مکان‌یابی کردند که بعدا باعث التهاب  و انسداد جریان خون می‌شود، و رساندن اکسیژن به مغز را مختل می‌کند.

پروفسور جولیان پاتون از دانشگاه بریستول در غرب انگلیس می‌گوید این یافته‌ها می‌تواند به ابداع راه‌های جدیدی برای درمان این عارضه منجر شود.

او افزود: "ما این امکان را در نظر داریم که بیمارانی را که به درمان‌های معمول فشار خون بالا پاسخ نمی‌دهند با داروهایی درمان کنیم که التهاب عروق خونی را کاهش می دهند و جریان خون درون مغز را افزایش می‌دهند."

به گفته او پرسشی که دانشمندان باید به دنبال پاسخ آن باشند این است که نوع التهاب درون عروق خونی مغز را درک کنند تا بتوانند نوع داروی مورد استفاده و چگونگی هدف قرار دادن این التهاب را معین کنند.

کشف مولکول JAM-1 می‌تواند شواهد جدیدی را برای چگونگی مقابله با این بیماری در اختیار دانشمندان قرار دهد.

پروفسور جرمی پیرسون معاون مدیر بالینی بنیاد قلب انگلیس در این باره می‌گوید: "این بررسی مهیج بسیار مهم است، زیرا بیانگر آن است که فشارخون بالا علل غیرمنتظری دارد که به خونرسانی مغز مربوط است. بنابراین این امکان را مطرح می‌کند که برای فشار خون بالا- عارضه‌ای شایع که درمان آن با مشکل مواجه بوده است- راه‌های درمان جدیدی پیدا شود."

کد خبر 19687

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز