مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: میک‌میک باوجود اینکه کوچکتر از پلوتو است، بزرگترین جرم شناخته شده در کمربند کویپر به شمار می‌رود، این جرم پس پلوتو درخشان‌ترین جرم در کمربند کویپر به شمار می‌رود.

سیاره کوتوله میک‌میک

خرد سیاره متمایز‌شده 136472 یا میک‌میک (Make Make) یک سیاره کوتوله و شاید بزرگترین جرم موجود در کمربند کویپر در منظومه خورشیدی  باشد. این سیاره با قطری 2.3 برابر پلوتو،‌از هیچ قمری برخوردار نیست و همین موضوع آن را در میان بزرگترین اجرام کمربند کویپر بی‌نظیر ساخته‌است و این به آن معنی است که ابعاد این سیاره را تنها می‌توان تخمین زد.

درجه بسیار پایین حرارت، کمتر از منفی 243 درجه سلسیوس در سیاره کوتوله میک‌میک به این معنی است که سطح آن از یخهای متانی، اتانی و نیتروژنی پوشیده شده است.

میک‌میک که در ابتدا به عنوان 2005FY شناخته می‌شد و بعد‌ها رقم خرد‌سیاره شماره 136472 به آن اختصاص یافت،‌در مارچ سال 2005 و توسط تیمی از اخترشناسان رصدخانه پولمار کشف شده و در 29 جولای همان‌سال کشف آن اعلام شد.در سال 2008 این سیاره رسما به عنوان یک سیاره کوتوله دسته‌بندی شد. نام این سیاره کوتوله از نام الهه باروری جزایر ایستر گرفته شده است.

سامانه خورشیدی

کشف این سیاره به شکلی جالب با کشف سیاره کوتوله اریس و سپس سیاره کوتوله هائومی تقریبا همزمان شد و انتشار خبر کشف این سه سیاره کوتوله در فاصله چند روز بسیار جنجال‌برانگیز شد. میک‌میک با وجود اینکه از درخشش زیادی برخوردار است، پس از بسیاری از کم‌نور‌ترین اجرام کمربند کویپر کشف شد.

فاصله میک‌میک تا خورشید 52 واحد نجومی یا 7.8 ضرب‌در 10 به توان 9 کیلومتر است، و به واسطه این فاصله دور، هر 310 سال یک‌بار چرخش به دور خورشید را کامل می‌کند، به بیانی دیگر یک سال میک‌میک برابر 310 سال در زمین است. همچنین احتمال داده می‌شود میک‌میک اتمسفری رقیق مشابه پلوتو داشته باشد که از فشار سطحی پایینی برخوردار است.

کد خبر 196596
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز