گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: ثبت‌نام بدون کنکور از داوطلبان برای پرکردن بخشی از ظرفیت خالی مانده آموزش عالی از 18 دی‌ماه جاری شروع می‌شود.

کنکور

با روند کنونی نمی‌توان انتظار داشت که کنکور ورودی دانشگاه‌ها حذف شود، هرچند کاردانی کنکور ندارد وکنکور در بسیاری کدرشته محل‌های مقطع کارشناسی برداشته شده، ولی بحث درباره حذف شدن یا نشدن کامل کنکور داغ است.قانون حذف کنکور سال 86در مجلس به تصویب رسید که براساس آن مقرر شد کنکور تا سال 1390حذف و سوابق تحصیلی جایگزین آن شود ولی این قانون به‌علت آماده نبودن زیرساخت‌های اجرایی از جمله آماده‌ نبودن آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات استاندارد‌ و ارائه سوابق تحصیلی داوطلبان به سازمان سنجش اجرا نشد.

پس از اینکه محرز شد امکان حذف کنکور در سال 90 وجود ندارد موضوع با حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی و مقرر شد آخرین کنکور به روش کنونی، سال 92 برگزار و از سال 93 کنکور ورودی دانشگاه‌ها حذف شود. با وجود گذشت پنج سال از زمان تصویب قانون حذف کنکور، هنوز مسئولان ذی‌ربط درباره حذف کنکور تشکیک دارند و سردرگم هستند. در همین حال به گفته مسئولان وزارت علوم بیش از 500هزار صندلی از ظرفیت مجموعه آموزش عالی برای دومین سال پیاپی خالی مانده است.

طی چند سال اخیر آمار داوطلبان کنکور هر سال کاهش یافته و اکنون در آموزش عالی عرضه بیش از تقاضاست و بخشی از ظرفیت دانشگاه‌های پیام نور، آزاد اسلامی، جامع و غیردولتی-غیرانتفاعی خالی مانده است و کنکور کاردانی هم به تاریخ پیوست.

در واقع اکنون مناقشه بر سر تصاحب صندلی در رشته‌های پرطرفدار است وگرنه هر داوطلبی به هر روی در یک رشته پذیرفته می‌شود و می‌تواند ادامه تحصیل بدهد. با‌ وجود این، مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس همچنان درباره چگونگی حذف کنکور به طرح مناسب و مطلوبی دست نیافته‌اند و با توجه به روند جاری بعید به‌نظر می‌رسد که تا پایان عمر دولت دهم چگونگی حذف کنکور و راهکار گزینش دانشجو در رشته‌های پرطرفدار مشخص شود.

برخی مسئولان معتقدند امکان حذف کنکور در رشته‌های پرطرفدار وجود ندارد و بر سر تعیین روشی مناسب برای گزینش دانشجو در این رشته‌ها اختلاف نظر وجود دارد. وزیر آموزش‌و‌پرورش در حاشیه گردهمایی سراسری معاونان آموزش و پرورش با بیان اینکه کنکور سراسری قطعاً تا سال 93 حذف می‌شود اعلام کرد: قانون حذف کنکور مستلزم تلاش همه دستگاه‌های ذی‌ربط است و در این میان وزارت آموزش و پرورش بیشترین آمادگی را برای حذف کنکور و اجرای قانون دارد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی گفت: ما برای حذف کنکور باید امکاناتی فراهم کنیم که این کار انجام شده و برای اعلام معدل مرکز سنجش را راه‌اندازی کرده‌ایم. در همین حال مسئولان وزارت علوم نیز اعلام کرده‌اند که آماده اجرای قانون و حذف کنکور از سال 93 هستند و به گفته سعید قدیمی، مدیرکل آموزشی وزارت علوم نکته مهم انتخاب صندلی با کیفیت است که این نوع نگاه می‌تواند دید ما را نسبت به کنکور تغییر دهد‌ و دستگاه‌ها نیز به‌دنبال راهکاری هستند که با توجه به شرایط جدید و رشد جمعیت، شیوه غربالگری برای ورود به دانشگاه را مشخص کنند. رضا صابری، رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از قانون حذف کنکور مصوب سال 86، تصریح کرد: چرا باید قانونی را بنویسیم که چند سال بعد مجبور شویم آن را لغو کنیم؟

طرح مجدد یک پیشنهاد

آبان ماه 88، کامران دانشجو، وزیر علوم به بهانه آماده‌نبودن زیرساخت‌های حذف کنکور تا سال 93 پیشنهاد کرد که برای کاهش استرس و تنش داوطلبان و خانواده‌ها، کنکور به جای یک‌بار در سال، چهار بار و به‌صورت فصلی برگزار شود. این پیشنهاد مخالفان زیادی داشت و حتی مورد بررسی هم قرار نگرفت.

ظاهرا برخی اعضای کمیسیون آموزش مجلس گذشته پیشنهاد‌ مطروحه درباره حذف کنکور را بررسی کرده و به جای ارائه پیشنهاد جدید، پیشنهادهایی که پیش از این رد شده را مجددا مطرح می‌کنند. رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس دیروز در گفت‌وگو با مهر پیشنهاد کرد که سازمان سنجش از طریق درآمدی که به دست می‌آورد کنکور سراسری را دو بار در سال برگزار کند. رضا صابری با طرح این پرسش که چرا کنکور سراسری باید یک‌بار در سال برگزار شود، تأکید کرد:

سازمان سنجش بودجه خود را از دولت نمی‌گیرد بلکه درآمدش از محل برگزاری همین آزمون‌هاست، پس این توانایی را دارد که آزمون سراسری را دوبار در سال برگزار کند. به فرض اینکه کنکور سالی دو بار هم برگزار شود بر درآمد سازمان سنجش اضافه می‌کند نه اینکه آن را کاهش دهد. در همین حال رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش به ایرنا گفت: گسترش کنکور در طول سال تحصیلی به نفع مردم، مسائل آموزشی، پرورشی و تربیتی کشور نیست.

عبدالامیر عرفی با اشاره به بحث مطرح شده در مجلس مبنی بر توسعه کنکور در طول سال تحصیلی، افزود: توسعه کنکور دانش‌آموزان را از مسیر واقعی آموزش و پرورش دور می‌کند و آنان را در طول سال تحصیلی به سمت روش‌های صرف تست‌زنی سوق می‌دهد. وی افزود: موافقان معتقدند برگزاری کنکور موجب بقای مؤسساتی از جمله دانشگاه‌های غیردولتی و آزاد که اخیرا وارد بحث پذیرش دانشجو شده‌اند می‌شود. وی با بیان اینکه ما مدافع دانش‌آموز هستیم گفت: آموزش و پرورش آمادگی کامل برای حذف کنکور در سال‌های آینده از جامعه آموزشی کشور را دارد تا سوابق تحصیلی را جایگزین آن کند همچنان که در یکی دو سال اخیر سوابق تحصیلی بیش از چهار میلیون و600 هزار نفر از فارغ‌التحصیلان سال 84 به بعد را به سازمان سنجش ارسال کرده‌ایم.

تأثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی

به گفته ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش، در کنکور امسال هم سوابق تحصیلی 25 درصد مثبت تأثیر دارد که براساس قانون پذیرش دانشجو، سوابق تحصیلی نمراتی است که دانش‌آموز در امتحان نهایی و سراسری کسب می‌کند.

پذیرش بدون کنکور دانشجو

خالی ماندن ظرفیت پذیرش دانشجو در مجموعه آموزش عالی موجب شده تا گزینش دانشجو در 10 هزار کد‌رشته محل بدون کنکور ورودی انجام شود. به گفته مشاور عالی رئیس سازمان سنجش ثبت‌نام از داوطلبان 18 دی‌ماه جاری آغاز می‌شود و نتایج این دوره نیز اواخر بهمن اعلام خواهد شد.

کد خبر 196354
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز