همشهری آنلاین: یک رده جدید دارویی نتایج امیدوارکننده‌ای را در بیماران آلوده به ویروس ایدز که به سایر درمان‌ها پاسخ نمی‌دهند، بوجود آورده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بر اساس تحقیقی در مجله پزشکی لانست منتشر‌شده، این دارو به نام رالتگراویر (raltegravir) که اولین دارو در طبقه جدیدی از داروهاست که "مهار‌کننده‌های اینتگراز" نامیده می‌شوند – به خصوص هنگامی که با سایر داروها ترکیب می‌شود، به طور تاثیرگذاری میزان ویروس ایدز (HIV) را در بیماران کاهش می‌دهد.

مهار کننده‌‌های اینتگراز با هدف‌ قرار دادن و مختل‌کردن آنزیمی که وارد شدن HIV  را به ژنوم سلول میزبان تسهیل می‌کند، عمل می‌کنند.


این گروه از پژوهشگران در لابراتوارهای پژوهشی مرک در وست‌پوینت در پنسیلوانیای آمریکا در بررسی‌های بالینی بر روی 178 بیمار مبتلا به عفونت‌های پیشرفته HIV که به درمان‌های استاندارد مقاومت نشان می‌دادند، دریافتند که رالتگراویر می‌تواند به میزان بی‌سابقه‌ای کارآیی ضدویروسی از خود نشان دهد.

این محققان پیش‌بینی می‌کنند این  دارو به عنوان آخرین اقدام درمانی در افراد دچار نقص شدید دستگاه ایمنی به علت ایدز  نقش عمده‌ای را بازی کند. آنها می‌افزایند روشن است که ما به عصر جدیدی از درمان‌های ضد‌رتروویروسی (ضد ویروس ایدز) وارد شده‌ایم.

سه نوع آنزیم مختلف برای تکثیر HIV لازم هستند که شامل ترانس‌کریپتاز معکوس، پروتئاز و اینتگراز می‌شود.

کد خبر 19597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز