همشهری‌آنلاین: ربع قرن بعد از جنگ؛ خاطرات یکی از شاخص‌ترین نوحه‌خوانان جنگ، حاج صادق آهنگران در کتابی 650 صفحه‌ای گردآوری و رونمایی شد و ناشر خبر داد چاپ اول کتاب در ظرف یک هفته تمام شده است.

کتاب آهنگران

به گزارش مهر نشست سپاس از گردآورندگان «کتاب آهنگران» عصر سه‌شنبه پنجم دی‌ماه با حضور علی اکبری پژوهشگر و نویسنده، محمدعلی صمدی، ویراستار و حمید داوودآبادی، نویسنده دفاع مقدس در کافه اوج برگزار شد.

در این نشست نویسنده کتاب آهنگران با اشاره به خاطرات خود از اولین دیدارش با صادق آهنگران برای تهیه کتاب اظهار داشت: شهریور سال ۸۸ بود که برای اولین بار حاج صادق آهنگران را برای نگارش و جمع آوری این کتاب در خانه‌اش دیدم و پس از آن قرار دوممان در اهواز بود.

وی ادامه داد: متأسفانه یا خوشبختانه در این چند سال، سازمان‌ها و نهادهای مختلفی به سراغ حاج صادق آهنگران رفته بودند اما هر کدام در همان آغاز، کار را رها کرده و بر زمین گذاشته بودند و این بی‌اعتمادی را برای ایشان به وجود آورده بودند که کارشان تبدیل به کتاب نمی‌شود. به همین دلیل بود که تا بعد از چاپ و توزیع این کتاب در بازار، وی باور نداشت که این کار به ثمر بنشیند.

اکبری افزود: در راه جمع آوری صوت‌ها و تصاویر به افراد زیادی مراجعه کردیم و سختی‌های زیادی را متحمل شدیم. یکی از این مراکز که صوت‌ها را در اختیار داشت پس از دوندگی‌های زیاد قول داد ۱۵ تا ۲۰ ساعت از صوت‌ها را در اختیارمان قرار دهد، اما در زمان تحویل تنها ۱۲ ساعت از آنها را در اختیار ما گذاشت که همین کار هم با پیگیری‌های شخص حاج صادق آهنگران به نتیجه رسید.

وی در ادامه ضمن اعلام این مطلب که هنوزهم خاطراتی وجود دارد که در کتاب نیامده است، اظهار داشت: در طی چند سالی که به جمع‌آوری مطالب این کتاب مشغول بودیم با سختی‌های متفاوتی مواجه شدیم که از جمله آنها می‌توان به عدم همکاری سازمان‌ها و نهادهای دولتی اشاره کرد.

آهنگران به انتشار کتاب امید نداشت

در ادامه این مراسم، محمدعلی صمدی، ویراستار این کتاب گفت: به واسطه ارادت شخصی که به آقای آهنگران دارم به دنبال بهانه‌ای می‌گشتم تا با علی اکبری در این مسیر همراه شوم. اوایل انجام این کار، تهران نبودم اما به محض برگشتن به طور جدی کار را دنبال کردم که البته در زمان ملحق شدن من، اکبری هشتاد درصد کارها را انجام داده و نوحه‌ها و خاطرات را جمع آوری کرده بود.

صمدی با اعلام اینکه آهنگران به دلیل بی اعتمادی‌هایی که از قبل به وجود آمده بود، به طور جدی کار را دنبال نمی‌کرد، افزود: خاطرات این کتاب هنوز هم پراکنده و از هم گسیخته است که البته با چاپ کتاب، حاج صادق آهنگران انگیزه و اشتیاق ادامه این مسیر را پیدا کرد.

وی ادامه داد: این کتاب اثری بی‌نظیر در حوزه سندنگاری حوزه دفاع مقدس است. در این کتاب بیش از 650 صفحه نوحه وجود دارد و با توجه به اینکه تنها یک سوم این اسناد و آثار که در کتاب آمده، نزد شخص آقای آهنگران بود، اهمیت جمع آوری آنها بیشتر مشخص می‌شود. در گردآوری این کتاب، پیچیده‌ترین نقطه کار، تنظیم نوحه‌ها بود چرا که نویسنده، تأکید داشت که مکان اجرا مشخص شود ولی حاج صادق آهنگران هم در بسیاری از موارد به سبب اجراهای متعدد، محل اجرا را در خاطر نداشت و به همین سبب علی‌رغم تلاش‌های فراوان، مکان برخی اجراها، در کتاب مشخص نشده است.

ویراستار کتاب «آهنگران» با اشاره به اینکه از لحاظ کامل بودن محتوا، این کتاب در قله قرار دارد، در ادامه افزود: برای جمع آوری و دسته بندی نوارها و صوت‌های این کتاب یک سال و نیم زمان صرف شده است. بعضی از بندها را ما گروهی گوش می‌دادیم تا بتوانیم متن دقیق شعر را تشخیص دهیم زیرا علاوه بر اینکه نسخه خطی آن موجود نبود، شخص حاج صادق آهنگران هم نمی‌توانست متن درست را تشخیص دهد.

برای فروش کتابم با جایی مذاکره نکرده‌ام

علی اکبری، در پاسخ به شرایط چاپ کتاب در وضعیت بازار کتاب و کمبود و گرانی کاغذ توضیح داد: تاکنون مشکلات مالی نتوانسته سد راه ما بشود و من برای فروش کتاب‌های انتشاراتم با هیچ نهاد و سازمان دولتی رایزنی نکرده‌ام و جمع آوری و چاپ این کتاب جزو علایق شخصی خودم از کودکی تاکنون بوده است.

وی ادامه داد: مصاحبه و پیدا کردن حاج صادق آهنگران برای تعریف خاطراتش از سخت ترین بخش کارهای ما بود اما با چاپ کتاب، الان خود ایشان اظهار تمایل می‌کند که خاطراتش را تکمیل کند و پیش بینی من این است که ۲۰۰ صفحه دیگر در چاپ دوم به آن اضافه شود.

نویسنده و ناشر کتاب «آهنگران» در خصوص دلایل انتخاب نام کتاب اظهار کرد: در خصوص نام کتاب این موضوع بسیار مرسوم است که با وجود وزنه‌ای مثل آهنگران، برای تفهیم محتوای کتاب به مخاطب از نام «آهنگران» در نام کتاب استفاده شود. «کتاب آهنگران» یعنی هر چیزی که درباره آهنگران وجود دارد در این کتاب آمده است.

اکبری در پاسخ به این سئوال که چرا مقطع کتاب را تا زمان رحلت امام خمینی (ره) متوقف کرده و بعد از آن را ادامه نداده، افزود: خاطرات تا بعد از جنگ هم ادامه دارد اما نوحه‌ها مربوط به زمان جنگ است. اگر می‌خواستیم خاطرات را ادامه دهیم به بالای ۱۵۰۰ صفحه می‌رسید که درصورت آماده شدن، در چاپ‌های بعدی آن را دو جلدی می‌کنیم.

نویسنده «کتاب آهنگران» با اشاره به نایاب شدن این کتاب ظرف یک هفته در بازار خاطرنشان کرد: برای چاپ دوم هم شمارگان ۳۰۰۰ نسخه را در نظر خواهیم گرفت.

صمدی، ویراستار کتاب نیز در توضیح عکس‌های استفاده شده در کتاب آهنگران اظهار داشت: از ۱۲۰ عکس از آلبوم شخصی حاج صادق آهنگران در این کتاب استفاده شده که در میان نوحه‌ها آمده است و زیر هر عکس، بخشی از خاطرات که در جای دیگری از کتاب گفته نشده، نوشته شده است.

مولفان این کتاب آهنگران را دوباره زنده کردند

همچنین در این مراسم حمید داوودآبادی، نویسنده و محقق دفاع مقدس ضمن بیان این مطلب که نسل امروز صفتی از صفات خدا را صاحب است که از آن به خالق بودن یاد می‌شود، اظهار کرد: صادق آهنگران، بعد از جنگ، برای اهالی جنگ تمام شد اما این جوانان مجدداً دست به خلق آهنگران زدند. کاری که این گروه در گردآوری این کتاب انجام داد از کارهای خود آهنگران ارزشمندتر است.

داوودآبادی گفت: یکی از وزارتخانه‌ها با وجود بودجه فراوان، چند سال است که می‌خواهد این کار را به وسعت خیلی کم‌تر انجام دهد، اما هنوز نتوانسته است.

وی ادامه داد: اخیراً احساس می‌کنم نسل جوان در حال گذر از ما و همه کسانی که ادعای جنگ داریم و درحال افتخارآفرینی در حوزه حفظ نشر ارزش‌های دفاع مقدس است. این جوانان در واقع، خاطرات را از گور سینه ما خارج می‌‌کنند.

نویسنده کتاب از معراج برگشتگان گفت: کار فرهنگی برای دفاع مقدس مثل خود دفاع مقدس باید غیرتمندانه و شجاعانه انجام شود. نسل امروز علی‌رغم همه فشارها و گاهی تمسخر‌ها، با غیرت و شجاعت به طی طریق در این مسیر مشغول است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طرح گردآوری کتاب آهنگران را سال ۷۵ به من داده بودند اما بالاخره، نسل جدید این کار را با دلسوزی و همت به ثمر رساند.

کد خبر 195821
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز