مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان دانشگاه کاتالونیای اسپانیا موفق به ابداع بتونی شده‌اند که می‌تواند رویای ساخت باغ‌های عمودی را به واقعیت تبدیل کند.

بتون زیستی

به گزارش گیزمگ،‌ زندگی در ساختمانی که پوشیده از پیچک باشد،‌ آرزوی خیلی از افراد است زیرا نمای این ساختمان بسیار زیبا و دوست‌داشتنی خواهد بود اما ریشه‌های پیچک می‌تواند به میان درز آجرها نفوذ کند و شاخه‌های آن نیز به مسیری برای ورود حشرات موذی به درون خانه تبدیل خواهند شد.

ایده باغهای عمودی مدرن نیز در تلاش است همین جلوه زیبایی رادر ساختمان‌های مدرن بیافریند اما این ساختمان‌ها معمولا ساختارهای پیچیده‌ای مملو از تجهیزات کشت آبی هستند که نگهداری از آنها بسیار دشوار است. از این رو محققان گروه فناوری ساختاری در دانشگاه کاتالونیا اسپانیا برای این ساختمان‌ها گزینه جایگزینی ارائه کرده‌اند.

این محققان بتون زیستی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به عنوان لایه زیرین باغ‌های عمودی برای کشت گیاهان بر روی ساختمان‌ها به کار گرفته شود،‌با این تفاوت استفاده از آنها ساده‌تر است و نگهداری از آن ساده‌تر و نیازمند توجه کمتری است.

بتون زیستی

عامل کلیدی در بتون زیستی جایگزین شدن سیمان پورتلند با سیمان فسفات منیزیم است، سیمانی سریع که معمولا برای کارهای ترمیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فسفات منیزیم بتون را کمی اسیدی می‌کند و از این رو بتون به محیطی مناسب برای رشد خزه‌ها، قارچ‌ها و گلسنگ‌ها تبدیل خواهد شد. همچنین از موارد مختلفی برای تنظیم میزان تخلخل و سختی سطح بتون برای افزایش میزان رشد این بافتهای سبز استفاده خواهد شد.

این بتون از سه لایه برخوردار است که نزدیک‌ترین لایه به بخش داخلی ساختمان ضد آب است،‌لایه میانی محافظ آب و لایه بیرونی در برابر آب نفوذ‌پذیر است اما از نشت آن جلوگیری می‌کند. به این شکل بتون می‌تواند با جمع کردن آب باران به محیطی مناسب برای رشد ارگانیسم‌های ساده تبدیل شود. این بتون‌ها همچنین به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند به گیاهان اجازه رشد دهند بدون اینکه به ریشه گیاه اجازه نفوذ به ساختمان داده شود.

کد خبر 195616
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز