گروه محیط‌زیست: درحالی‌که هنوز دو هفته از برگزاری همایش بین‌المللی چالش‌ها و راهکارهای نجات دریاچه ارومیه نگذشته است، روز گذشته رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان اینکه دیگر آرتمیایی در دریاچه ارومیه وجود ندارد، نسبت به خطر انتقال بیماری از آرتمیای وارداتی از چین و ویتنام هشدار داد.

دکتر نیکویی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تنها تخم‌های آرتمیا در لایه‌های زیرین دریاچه ارومیه باقی‌مانده که آنها نیز به‌علت اینکه در برابر سرما و شوری آب مقاوم هستند، دوام آورده‌اند. وی با بیان اینکه آماری از تخم‌های آرتمیای دریاچه ارومیه در دست نیست، درباره علل نابودی آرتمیای دریاچه ارومیه، گفت: آرتمیا از جلبک‌های تک‌سلولی تغذیه می‌کند که نسبت به شوری آب مقاوم نیستند و بنابراین شوری بیش از حد آب دریا و از بین‌رفتن ذخایر غذایی عامل از بین‌رفتن آرتمیای این دریاچه است.نیکویی‌فر که معتقد است نابودی آرتمیا، مسائل زیست‌محیطی دیگری نیز به‌دنبال دارد، گفت: نابودی آرتمیا که منحصر به دریاچه ارومیه بود، مهاجرت دائمی برخی گونه از پرندگان را به‌دنبال داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از پرورش مصنوعی آرتمیا در حاشیه دریاچه ارومیه، دشت فسنجور میاندوآب و برخی نواحی مرکزی، جنوبی و شرقی کشور خبر داد و گفت: متأسفانه پرورش این جاندار دریایی جوابگوی مصرف داخلی کشور نیست.

نیکویی‌فر با بیان اینکه، نیاز داخلی کشور به آرتمیا از کشورهای چین و ویتنام تأمین می‌شود، اذعان کرد: آرتمیای وارد شده از سوی این کشورها به‌صورت پودری بوده و امکان انتقال بیماری به آبزیان را به‌دنبال دارد. وی خاطرنشان کرد: آرتمیا در صنعت آبزی‌پروری و تکثیر ماهیان خاویار و همچنین برای نوزادان میگو به منزله شیر مادر و دارای پروتئین و اسید چرب است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اعلام اینکه میزان نمک آب دریاچه ارومیه به 400گرم در هر لیتر رسیده، افزود: این مقدار در زمان پر آبی 100گرم بوده است. وی علت اصلی خشک شدن دریاچه را کاهش نزولات آسمانی و همچنین احداث غیراصولی سدها دانست و گفت: آب دریاچه ارومیه در مقایسه با زمان پر آبی آن 26میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

همایش بین‌المللی چالش‌ها و راهکارهای نجات دریاچه ارومیه که از 18تا 20آذرماه گذشته در ارومیه برگزار شد از آن رو اهمیت داشت که در این همایش علاوه بر صاحب‌نظران داخلی، شماری از کارشناسان و صاحب‌نظران خارجی نیز حضور داشتند. در عین حال، هنوز هم برخی منتقدان محیط‌زیست از بازکردن دریچه سدها و پلمب 22هزار چاه غیرمجاز به‌عنوان راهکارهای اولویت‌دار برای نجات ارومیه یاد می‌کنند.

 

کد خبر 195417

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز