گروه ادب و هنر: درست برخلاف نیمه نخست سال، نیمه دوم، نیمه‌ای ادبیاتی است. همه جوایز و فعالیت‌های ادبی، حتی فعالیت‌های مرتبط با کتاب، چه خصوصی و چه دولتی در نیمه دوم سال روی می‌دهند، جز نمایشگاه کتاب تهران که متعلق به بهار است.

نمایشگاه کتاب

هرچند آن هم مقدمات و لوازم برگزاری‌اش در نیمه دوم سال فراهم می‌شود و حالا، نیمه دوم سال 1391است و از نمایشگاه سال 92خبرهای خوبی به گوش نمی‌رسد.

هفت‌‌ماه از نمایشگاه امسال که برای بیست‌وپنجمین بار برگزار می‌شد، گذشته است اما تازه معلوم شده که ماجرای نظرسنجی در این نمایشگاه، به جای روشنی نرسیده و حتی به کلی تعطیل شده است. این نمایشگاه همان اتفاقی است که باعث شد بدون اینکه به‌درستی معلوم شود چرا تیر خلاص بهمن دری، معاون فرهنگی گذشته ارشاد شلیک شود. دری شش‌‌ماه بعد از برگزاری نمایشگاه بیست‌وچهارم از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به سبب انجام نظرسنجی در نمایشگاه تشکر کرد و بعد، در نمایشگاه 25یعنی هفت‌‌ماه بعد، نوبت به یحیی طالبیان، رئیس این پژوهشگاه رسید که از دقیق‌تر‌شدن نظرسنجی از بازدیدکنندگان نمایشگاه در این دوره خبر دهد. طالبیان که حالا دیگر نامش به‌عنوان قائم‌مقام وزیر در امور شعر شنیده نمی‌شود، گفت: سعی می‌کنیم براساس نظر ویژه رهبری سؤالات مربوط به بررسی و مقایسه کیفی محتوای نمایشگاه را بیشتر کنیم. اطلاعات گذشته موجود است و بعد از اینکه نتایج نظرسنجی آماده شد، مقایسه‌ای در باب محتوای این نمایشگاه با دوره‌های پیشین آن خواهیم داشت.

حالا دیروز، مهر با همه اینها نوشت: «با گذشت بیش از هفت‌‌ماه از این اظهارات، خبر می‌رسد که نه‌تنها این نظرسنجی انجام نشده بلکه انجام نظرسنجی برای نمایشگاه آتی کتاب تهران در سال 1392هم تقریباً منتفی است.» طالبیان می‌گوید: در سال‌جاری به‌دلیل اینکه صرفاً بودجه‌های مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل را دریافت کرده‌‌ایم، اعتباری برای انجام کارهای پژوهشی‌مان نداریم. به‌نظر می‌رسد هر وقت دولت در تنگناهای مالی و اعتباری قرار می‌گیرد، ابتدا بودجه‌های پژوهشی و فرهنگی قطع می‌شود. پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات که ملکی ندارد تا بتواند از طریق فروش آن کمبودهای اعتباری خود را جبران کند و ساختمانی هم که الان در آن هستیم، مایملک ارشاد است و ما اینجا مستأجریم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نکات جالب دیگری هم از وضعیت ناگوار این پژوهشگاه گفته است، ازجمله اینکه اعتبار سالانه پژوهشگاه بیش از چهارمیلیارد تومان بوده که در مورد امسال کمتر از 50درصد آن تخصیص یافته است.با این وصف شاید بهتر باشد نمایشگاه و پژوهشگاه را به حال خود بگذاریم و امیدوار باشیم که نمایشگاه به هر شکل فقط برگزار شود. درهرحال دبیرخانه نمایشگاه بیست‌وششم آذرماه آغاز به‌کار کرده، اعضای شورای سیاستگذاری‌اش معلوم شده و علی اسماعیلی هم رئیس آن است. این نمایشگاه هم برای هفتمین سال پیاپی در مصلای تهران برگزار می‌شود تا وزارت ارشاد همچنان روی حرف خودش بایستد و باغ کتاب را جدی نگیرد. آن قدر در طول این هفت سال از نامناسب‌بودن مصلا برای نمایشگاه کتاب صحبت شده که شاید بهتر باشد از این بحث هم بگذریم و برویم سراغ باقی رویدادهای ادبی در نیمه دوم سال...

سرنوشت نامعلوم دو جایزه

دیروز یک خبر ناگوار دیگر هم از بازار داغ ادبیات در نیمه دوم سال رسید. معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس یک‌بار دیگر از شرایط نامناسب جایزه کتاب سال دفاع‌مقدس و جایزه ادبی یوسف خبر داد. جالب اینکه پیش‌تر هم سرهنگ پاسدار حسن رسولی گفته بود اگرخیلی اوضاع مناسب باشد، این دو جایزه به‌صورت دوسالانه برگزار خواهند شد. اما دیروز درباره برگزاری این جوایز به فارس گفت: هنوز هم ابهامات وجود دارد و نمی‌توانیم این موضوع را قطعی اعلام کنیم. بدتر از این، گفت: زمان دقیقی را نمی‌توانم مطرح کنم. تامل برای این است تا اگر بتوانیم اقدامی در راستای برگزاری انجام دهیم اما همچنان نظر قطعی وجود ندارد.مراسم اختتامیه پنجمین جایزه ادبی یوسف 25بهمن 1390برگزار شد اما بعد از آن شرایط مالی نامناسب، برگزاری این جایزه را با تردید مواجه کرد. بگذریم... بگذارید یک خبر خوب هم داشته باشیم: داوری پنجمین جشنواره داستان انقلاب در روزهای پایانی این هفته با دسته‌بندی آثار رسیده آغاز می‌شود. آنطور که برگزارکنندگان این جایزه اعلام کرده‌اند، 297داستان در این جایزه شرکت کرده‌اند و قرار است رقابت کنند. این تعداد در دو بخش رمان و داستان کوتاه دسته‌بندی شده‌اند. به گفته علی قربانی، دبیر اجرایی این جشنواره، روز 18بهمن برگزیدگان جایزه در حوزه هنری معرفی خواهند شد. امیرحسین فردی دبیر پنجمین جشنواره داستان انقلاب در بخش‌های «رمان: شامل رمان بزرگسال و رمان نوجوان» و «داستان کوتاه: شامل داستان کوتاه بزرگسال و داستان کوتاه نوجوان» است.

کد خبر 195287

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز