دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

فریبا خانی: پرده‌ی بزرگی از داستان رستم و سهراب را می‌بینیم: کنون رزم سهراب و رستم شنو/ دگرها شنیدستی این هم شنو/ یکی داستان است پر آب چشم/ دل نازک از رستم آید به خشم/ اگر مرگ دادست بی‌داد چیست؟/ زداد این همه بانگ و فریاد چیست...

قبلاً یک بار منصور وفائی را در یکی از نمایشگاه‌های عاشورایی دیده و با او گفت‌وگو کرده بودیم. این‌بار می‌گفت:«ادبیات در کار ما بسیار مؤثر است. من دایم شاهنامه می‌خوانم. البته این تأثیر در زندگی من هم وجود داشته و منشاء بسیاری از کارهای روزانه‌ی من هم بوده است. وقتی اشعار حماسی را می‌خوانید، تحت‌تأثیر قرار می‌گیرید. دلاوری‌های رستم و پهلوانانی که از ایران دفاع می‌کردند بر زندگی و فکر افراد تأثیر می‌گذارد و من هم از این قاعده مستثنی نبوده‌ام.»

پرده‌ها‌ی دیگری هم در این گالری به نمایش درآمده‌اند، مثل پرده‌ای که منظره‌ی روستای باژ، زادگاه فردوسی و ماجرا‌هایی را نشان می‌دهد که بر این شاعر بزرگ گذشت.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی680

پرده‌ی رستم و سهراب اثر منصور وفائی

با افتتاح گالری استاد فرشچیان در مؤسسه‌ی صبا یک نمایشگاه از مینیاتورهایی با مضمون شاهنامه در این گالری به نمایش گذاشته شده است. آثار زیبایی از جلیل جوکار که کشتن ارجاسب به دست اسفندیار را به تصویر می‌کشند. شکست دیوان به دست تهمورث،یکی از کارهای زیبای محمدباقرآقامیری یا داستان کاوه‌ی آهنگر،اثر محمدعلی رجبی هم از دیگر کارهای به‌نمایش درآمده است.

کاری از پرویز حاصلی هم می‌توان دید با این عنوان: «بسی رنج بردم در این سال سی»

به هر حال اگر دلتان حال و هوای شاهنامه را دارد می‌توانید با دیدن این نمایشگاه، کلی در باغ شاهنامه قدم بزنید و لذت ببرید، طوری‌که گویی یک شاهنامه‌ی مصور را ورق زده‌اید.

سخن هر چه گویم همه گفته اند/ بر باغ دانش همه رفته‌اند/ اگر بر درخت برومند جای/ نیابم که از بر شدن نیست رای...

این‌ گالری تا پایان آذر حال و هوای شاهنامه دارد و قدم زدن در این نمایشگاه‌، حس شاهنامه‌خوانی را در شما رشد می‌دهد. مؤسسه‌ی صبا ‌در خیابان فلسطین، خیابان برادران مظفر واقع است و به‌غیر از روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 19 میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 194717
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز