گروه دانش و سلامت- حمید ضیایی پرور: کمبود دستگاه های ‌ام‌آر‌آی که برای تشخیص بیماری‌های مغز و اعصاب کاربرد وسیع و گسترده‌ای دارد باعث شده تا بسیاری از مراکز دولتی مجهز به این دستگاه برای بیماران، نوبت‌های یک تا سه‌ماهه تعیین کنند.

آم آر آ

مشاهدات خبرنگار همشهری از یک بیمارستان دولتی در تهران حاکی است که نوبت ‌ام‌آر‌آی برای بیماران مراجعه‌کننده با فاصله طولانی و گاه تا سه‌ماه تعیین می‌شود که این مسئله به مشکلی بزرگ برای بیماران نیازمند تبدیل شده است چرا که هرگونه پروسه درمانی برای اینگونه بیماران به‌ویژه بیماران مغز و اعصاب نیازمند تصویربرداری به شیوه‌ ام‌آرآی است.

ام‌آرآی یا تصویرسازی تشدید مغناطیسی، روشی پرتونگارانه در تصویربرداری تشخیصی پزشکی است که براساس رزونانس مغناطیسی هسته انجام می‌شود. تصویربرداری با تشدید مغناطیسی یا ام‌آرآی از ایجاد یک میدان مغناطیسی قوی و تکنولوژی کامپیوتری‌کردن استفاده کرده تصاویری با جزئیات از اندام‌ها و دیگر بافت‌های نرم درون بدن ایجاد می‌‌کند.

ام‌آرآی ممکن است برای کمک به تشخیص این بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد: تومورهای درون لگن، شکم و قفسه سینه، اندام‌های تناسلی، کلیه‌ها و مجاری ادراری، برخی از مشکلات قلبی، ناهنجاری‌هایی که کبد، کیسه صفرا و مجرای صفراوی و لوزالمعده را درگیر می‌کنند، برای تشخیص علت درد لگنی که ممکن است ناشی از آندومتریوز، فیبروئید یا آدنومیوز باشد، ناهنجاری‌هایی که بر رحم اثر می‌گذارند و سرطان پستان. یک شهروند تهرانی که برای تصویربرداری بیمار مغزی خود به یک بیمارستان دولتی مراجعه کرده اظهار داشت: نخستین نوبتی که به من پیشنهاد شد برای نیمه اول اسفند آینده است که واقعا تعجب‌آور است.

شاید این نوبت‌دهی برای بیماران غیراورژانسی مشکل‌ساز نباشد اما برای بیماران نیازمند ممکن است مشکل جدی ایجاد کند. چندی پیش رئیس انجمن رادیولوژی ایران از تعطیل‌شدن بیش از 30مرکز تصویربرداری ام‌آ‌رآی به‌دلیل نداشتن گاز هلیم مورد نیاز در این مراکز پزشکی خبر داده بود. به گفته دکتر جلال جلال‌شکوهی گاز مایع هلیم برای خنک‌کردن دستگاه ‌ام‌آرآی کاربرد دارد و نبود آن مانع از استفاده از تصویربرداری پزشکی می‌شود.

روزنامه همشهری اخیرا از تعطیلی تنها دستگاه ‌ام‌آرآی منطقه غرب خراسان رضوی در شهرستان سبزوار خبر داده بود. اکنون به‌نظر می‌رسد که کمبود تجهیزات این دستگاه‌ها و تراکم نوبت بیماران در سایر مراکز تصویربرداری باعث هجوم بیماران به تهران و ایجاد صف‌ها و نوبت‌های طولانی‌مدت برای تصویربرداری با این دستگاه شده است. دادن نوبت سه‌‌ماهه به بیماران برای گرفتن تصویر‌ ام‌آرآی در بیمارستان دولتی در تهران نشانه خوبی از روند درمان بیماران در پایتخت نیست.

شاید از نظر برخی از مسئولان وزارت بهداشت که با این مشکلات خو گرفته‌اند این مسئله بسیار طبیعی به‌نظر برسد اما از نظر خانواده‌هایی که بیماران‌شان نیازمند به اینگونه تصویر‌برداری‌ها هستند این ماجرا شوک‌آور و بهت‌آفرین است. البته این نوبت‌ها در مراکز تصویر‌برداری خصوصی که بیمه‌های درمانی را نمی‌پذیرند سریع‌تر داده می‌شود و به این معناست که اقشاری که توانایی مالی بالاتری دارند نیازی به نوبت‌های سه‌ماهه برای تصویربرداری ‌ام آرآی ندارند و این فشار و انتظار طولانی و بعضا کشنده فقط برای اقشار آسیب‌پذیر و فاقد توانایی پرداخت نقدی هزینه‌ ام‌آرآی است. افزایش قیمت ارز طی ماه‌های اخیر و مشکلات ناشی از تحریم‌ها در این مدت منجر به بروز مشکلاتی برای مراکز تصویربرداری پزشکی کشور شده است.

کد خبر 194694
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز