یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: جانشین فرمانده پلیس درباره دستگیری چهار زورگیر تهران که فیلم مربوط به زورگیری آنها اخیرا در اینترنت منتشر شده بود گفته مردم می‌توانند فیلم‌های مرتبط با تخلفات و جنایات مجرمان را در سایت باشگاه خبرنگاران پلیس بارگذاری کرده و به این وسیله پلیس را در کشف جرم و دستگیری مجرمان کمک کنند.

انتشار فیلم دوربین مداربسته یک ساختمان که در آن صحنه30 ثانیه‌ای زورگیران خشن قمه به‌دست به‌طور دقیق ثبت و ضبط شده روی اینترنت ، سایت های خبری و شبکه‌های اجتماعی دیگر باعث شد تا رئیس قوه قضاییه نسبت به آن واکنش نشان داده و آن را تکان‌دهنده توصیف و تصریح کند که جرم اینگونه مجرمان محاربه بوده و مجازاتش اعدام است.

در واقع این دو اظهارنظر یعنی اعلام حکم محارب برای زورگیران از سوی بالاترین مقام قوه قضاییه و اعلام آمادگی یک فرمانده ارشد پلیس برای دریافت فیلم‌های مردمی که از صحنه جنایت‌ها و زورگیری‌ها ضبط شده، فضایی متفاوت و البته پیشگیرانه برای مجرمان فراهم کرده است.

هر چند در مورد نحوه بارگذاری فنی فیلم روی سایت باشگاه خبرنگاران پلیس سؤالات و ابهامات تکنیکی وجود دارد که امیدواریم مسئولان فناوری اطلاعات ناجا آن را به سرعت رفع کنند اما اصل این مسئله که نهادهای مسئول از قدرت و قابلیت شبکه‌های اجتماعی مجازی برای انجام ماموریت‌های اصلی خود بهره‌برداری کنند امر قابل تقدیری است چراکه شبکه‌های اجتماعی مجازی چیزی نیستند جز مردم. قدرت این شبکه‌ها نیز از قدرت مردم نشات می‌گیرد. هر گاه سازمان‌ها به‌طور واقعی و نه شعاری، مردم را وارد فرایند‌های کاری خود کرده‌اند نتیجه مثبت گرفته‌اند.

البته نکته‌ای که در این میان وجود دارد نقش واسطه و ضابطه‌ای پلیس در دریافت گزارش‌های مستند مردمی درباره جرائم است. پلیس بنابر وظیفه ذاتی خود تنها در مورد جرائم مشهود حق برخورد مستقیم دارد اما در سایر موارد تنها با دستور مقام قضایی وارد عمل می‌شود. به همین جهت به قوه قضاییه پیشنهاد می‌شود خود راسا اقدام به راه‌اندازی سامانه شبکه اجتماعی بارگذاری فیلم‌ها و مستندات مردم درخصوص جرائم و تخلفات کند.

با توجه به وظیفه ذاتی و اولیه این قوه که براساس ماموریت تعریف‌شده در قانون اساسی، پیشگیری از جرم مهم‌ترین وظیفه قوه قضاییه تعریف شده است به مسئولان این قوه به‌ویژه مدیر فناوری اطلاعات این قوه که یکی از آشنا‌ترین خبرگان حوزه فناوری اطلاعات در ایران است پیشنهاد می‌شود که با راه‌اندازی این شبکه اجتماعی، اقدام به دریافت گزارش‌های مستند مردمی از جرائم کنند و بعد از بررسی‌های کارشناسی و فنی اولیه، با دستور قضایی، آن را به مقامات انتظامی ذی‌ربط برای پیگیری‌های اجرایی جدی ابلاغ کنند.

همچنین این بخش می‌تواند از قابلیت‌های سایر شبکه‌های اجتماعی مجازی که میلیون‌ها ایرانی عضو آن هستند برای کشف جرائم و مبارزه با آنها استفاده کند. هر جا خرد جمعی وارد عمل شده نتیجه موفقیت‌آمیز بوده است و به همین جهت به‌نظر می‌رسد این قوه می‌تواند از خرد جمعی حاکم در شبکه‌های اجتماعی برای مطالعه، تحلیل محتوا، اطلاع‌رسانی، آگاهی‌بخشی به مردم و دریافت گزارش‌های مستند مردمی استفاده کند.

بدیهی است با عنایت به توسعه ضریب نفوذ اینترنت ، به‌ویژه تلفن همراه در ایران که وسیله‌ای مستند‌ساز به شمار می‌رود هر شهروند می تواند به یک ناظر عمومی تبدیل شود که این دستاورد می‌تواند بزرگ‌ترین تهدید برای مجرمان و متخلفان به شمار رود. اگر مجرمان احساس کنند تخلفات علنی آنها توسط مردم ضبط شده و در اختیار قوه قضاییه و پلیس قرار می‌گیرد و به سرعت پیگیری می‌شود احساس امنیت نکرده و به این سادگی دست به ارتکاب جرم نمی‌زنند.

کد خبر 194569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز