پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

ترجمه - فرانک فراهانی: ساختن مجسمه برای عینیت بخشیدن به ذهن کارگردان و راحت کردن کار پویانما (انیماتور) در پویانمایی چند سالی است که در شرکت‌های مختلف پویانمایی رواج پیدا کرده است و از ارکان مهم تولید پویانمایی است.

 گرگ دیکسترا از جمله افرادی است که در شرکت پیکسار این کار را برعهده دارد. وی از سال  2000 به این شرکت ملحق شده است.

  • چگونه مجسمه‌سازی را آغاز کردید؟

 جالب است بدانید که برای ورود به این حرفه هیچ دوره آموزشی خاصی را نگذرانده‌ام از کودکی به نقاشی علاقه‌مند بودم و با دقت در ویژگی بدنی موجودات و  جمع‌آوری طرح‌هایی از دایناسورها و فسیلهای کوچک به صورت شخصی در این زمینه به تحقیق پرداخته‌ام.

من کار را از پردازش فیلم در یک لابراتوار عکاسی در ایالت ایندیانا آغاز کردم و سپس به عنوان یک بدلکار فعالیت در عرصه فیلمسازی را ادامه دادم. اما هنگامی‌که برادرم در یک استودیوی پویانمایی مشغول کار شد، من نیز متوجه شدم که به این رشته علاقه خاصی دارم.

با تحقیق و بررسی درباره جلوه‌های تصویری در فیلمسازی و پویانمایی، انگیزه بیشتری برای فعالیت در این عرصه پیدا کردم. برای کار در استودیوی هنری (تیپت) برخی از کارهای هنری خود شامل عروسکهای متحرک  ساخته شده از مواد بتونه ماشین و کوچک را به عنوان نمونه کار عرضه کردم و سپس به عنوان دستیار تولید در این استودیو به فعالیت پرداختم.

 همچنین در فیلم‌های بسیاری نیز به عنوان طراح و فیلمبردار مشغول  کار شدم. بعد از این، چندین سال از فیلمسازی فاصله گرفتم و در نهایت به عنوان مجسمه‌ساز تصاویر متحرک به عرصه هنر بازگشتم، تا اینکه در سال  2000 به عنوان مجسمه‌ساز به گروه پیکسار پیوستم.

  • در خلق شخصیت‌های داستانی فیلم‌های پویانمایی پیکسار چه نقشی داشته‌اید؟

یک مجسمه‌ساز  باید بتواند، نماهای سه بعدی یک شخصیت داستانی را به تصویر کشد. از آنجایی‌که گاهی خودم، طراح این شخصیت‌های داستانی هستم، بنابراین از طرح‌های خودم برای مجسمه‌سازی استفاده می‌کنم.

اما در حالت عادی کارگردان خصوصیات شخصیت‌های اصلی داستان را برایم به صورت کامل توضیح و چندین تصویر مفهومی را به من نشان می‌دهد و پس از اینکه طرح اولیه را زدم او نظر خود را در مورد تطبیق و عدم تطبیق  شخصیت  بیان می‌کند.

 براین اساس سعی می‌کنم شخصیت‌ها را از طریق طراحی در ذهن خود به تصویر بکشم. وقتی فکر می‌کنم به طرحی نزدیک به ویژگی شخصیت اصلی داستان دست یافته‌ام،  چهارچوب اصلی مجسمه این اسکلت سیمی را می‌سازم.

 سپس مجسمه‌ای بزرگتر با استفاده از خمیر مخصوص مجسمه‌سازی می‌سازم و سپس قالب ساخته شده را به بازی می‌گیرم تا خطاهای موجود در نمای خطوط خارجی آن ر‌ا اصلاح ‌کنم. در این مرحله می‌توان ویژگی‌های اصلی شخصیت  داستانی را در مجسمه ساخته شده پیاده کرد.

  • در صورتی‌که طرح اولیه شخصیت داستانی توسط شما ارائه نشده باشد شکل کار به همین شکل خواهد بود؟

 قطعاً  نه، در این صورت طرح‌ها توسط طراح و بر روی کاغذ کشیده می‌شود. این طرح‌ها اغلب به صورت ساده و اولیه ترسیم شده  و دربردارنده ویژگیهای خاص شخصیت داستانی مورد نظر است. این طرح‌ها در اختیار مجسمه‌ساز قرار می‌گیرد. گاهی نیز طرح‌های ارائه شده به صورت کامل است و از لحاظ ساختاری از اصول خاصی  پیروی می‌کنند.

  • مجسمه‌ها به چه شکل خصوصیات و ویژگی‌های شخصیت‌های داستانی را بیان می‌کنند؟

 یک مجسمه‌ساز ابتدا باید اطلاعات بسیاری  درباره ویژگی شخصیت‌های داستان به دست آورد. خصوصیات فردی شخصیت‌ها در مجسمه‌سازی تأثیر بسیار زیادی  دارد و می‌تواند حالت و وضعیت جسمی و ظاهری شخصیت پویانمایی را شکل دهد.

 به عنوان مثال اگر فردی همیشه بداخلاق باشد این حالت در چهره او نمایان خواهد بود. بنابراین مجسمه طراحی شده برای یک شخصیت داستانی بداخلاق باید بتواند نشان دهنده ویژگی‌های رفتاری این شخصیت باشد.

برای حل این مسئله در محل کارم یک آینه قرارداده‌ام تا همواره با نگاه کردن به تصویر خود در آینه، بتوانم چهره و قیافه مورد نظر خود را در آن ببینم و از آن به عنوان طرح اصلی در ساخت مجسمه استفاده کنم. گاهی تصمیم بر این است که شخصیت داستانی شبیه به یک هنرپیشه و یا یک فرد معروف و سرشناس باشد. در این صورت اطلاعات مربوط به آن فرد را به طور کامل مورد  مطالعه و بررسی قرار می‌دهم.

  • آیا در هنگام ساختن مجسمه شخصیت‌های داستانی نیازهای (انیماتور)  را در نظر می‌گیرید؟

بله موارد زیادی وجود دارد که در کار  باید مورد توجه قرار گیرد. مثلاً اگر برای یک شخصیت داستانی یک بینی بزرگ در نظر گرفته شود باید توجه داشت که این وضعیت در کار پویانما اختلالی ایجاد می‌کند یا خیر؟

مثلاً  اگر این شخصیت داستانی در زاویه  75 درجه قرار گیرد،  این بینی بزرگ سدی را در مقابل چشم دیگر او ایجاد می‌کند که در کار پویانما نقص بزرگی را به وجود خواهد آورد. در اغلب موارد وقتی طرحی را در ذهن خود مجسم می‌کنم آن را با پویانما در میان می‌گذارم آنها نیز با توجه به این طرح،  نقایص موجود را مطرح کرده و به این ترتیب می‌توان طرح را مورد بازنگری قرار داده و نقایص را برطرف ساخت.

  • پس از اینکه مجسمه ساخته شده مورد تأیید کارگردان قرار گرفت، آیا کار در مجسمه‌سازی تمام  می‌شود؟

 نه، پس از اینکه کار ساخت  یک مجسمه به پایان رسید کارهای زیادی انجام می‌شود. یکی از این موارد عکس گرفتن از مجسمه آماده شده در زوایای مختلف است که به عنوان مرجع مورد استفاده طراحان و نقاشان شخصیت‌های داستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجسمه‌هایی که به عنوان مدل ساخته می‌شود، مجسمه شخصیت‌های داستانی هستند که بیانگر خصوصیات شخصیتی آنها در حالت‌ها و وضعیت‌های مختلف بوده و به عنوان مرجع توسط طراحان بخش رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 در این صورت مدل ارائه شده باید بدون استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای ترسیم و مجسمه آن ساخته شده باشد. مجسمه‌هایی که قابلیت تبدیل به تصاویر دیجیتالی را داشته باشند با استفاده از قلم نوک سوزنی در رایانه ترسیم  می‌شوند.

 از آنجایی‌که رایانه قادر به تشخیص محل دقیق قلم طراحی است، بنابراین طراح با اتصال آن به مجسمه‌ ساخته شده می‌تواند نسخه دیجیتالی دقیقی از  شخصیت داستانی تهیه کند. گاهی اوقات مجسمه‌های ساخته شده از طریق پویشگرهای (اسکنرهای) نوری در رایانه اسکن شده و سپس تنظیمات فنی روی طرح‌های موجود انجام می‌شود.

  • چگونه روش مناسب را انتخاب می‌کنید؟

 اگر کارگردان بخواهد تصویر دقیقی از مجسمه ساخته شده را در ساخت فیلم‌های پویانمایی مورد استفاده قرار دهد، باید از مجسمه اصلی قالب‌گیری  کرده و یک نمونه پلاستیکی از آن را بسازیم.

از روی این نمونه می‌توانیم طرح اصلی را کشیده و سپس در رایانه آن را به صورت دیجیتالی درآوریم. همچنین می‌توان از مدل اصلی اسکن کرد. اغلب اوقات تنها برای ساخت شخصیت‌های اصلی از این روش استفاده می‌شود.

 اگر یک شخصیت داستانی دربردارنده ویژگی‌های اختصاصی ساده‌تری باشد طراحی مجسمه بدون استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای به مراتب آسان‌تر خواهد بود. اما هر چه تصاویر دقیق‌تر و دارای جزئیات بیشتری باشد، طراحی آن نیز به نسبت سخت‌تر خواهد بود و در نتیجه می‌توان از روش اسکن از مجسمه ساخته شده استفاده کرد.

  • سخت‌ترین بخش کار شما چیست؟

ساده بودن طرح‌ها و حفظ سادگی آنها سخت‌ترین بخش کار مجسمه‌سازی است. من آناتومی و ویژگیهای ساختمانی بدن را مورد مطالعه قرار داده‌ام و در نتیجه می‌توانم به آسانی مجسمه‌هایی را با حفظ ویژگیهای واقع‌گرایانه بسازم.

 اما در پویانمایی شما در جست‌وجوی چیزهایی هستید که بتواند به عنوان صفت مشخصه یک شخصیت کارتونی مطرح باشد. بدین منظور طرحی را انتخاب می‌کنید که این ویژگیها را بزرگ جلوه دهد و از سویی دیگر ویژگیهای  فرعی نادیده گرفته می‌شود. بیان ویژگی‌های احساسی و شخصیتی پیچیده یک شخصیت داستانی و در عین حال حفظ سادگی در طرح‌های ارائه شده، از مهم‌ترین وظایف یک مجسمه‌ساز است.

  • چه توصیه‌ای برای علاقه‌مندان به هنر مجسمه‌سازی دارید؟

 طراحی و مجسمه‌سازی لازم و ملزوم یکدیگرند، طراحی به شما کمک می‌کند تا بتوانید نسبت به محیط اطراف خود عمیق‌تر باشید. برای کسب تجربه در این عرصه به باغ وحش بروید و تصویر حیوانات را طراحی کنید.

صورت انسان‌های اطراف خود را طراحی کنید. هیچ  چیز به اندازه طراحی از یک مدل زنده ارزشمند نخواهد بود. آنچه شما در یک مدل زنده  می‌بینید به طور حتم در مجسمه‌سازی نیز وجود خواهد داشت. در عالم واقع قوانین طبیعی حاکم هستند که برای موفقیت در عرصه هنری باید آنها را در نظر گرفت و از آنها پیروی کرد.

کد خبر 19414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز