همشهری آنلاین: مجموعه‌ فرهنگی اکو میزبان رویدادهای مهم و متنوع هنری خواهد بود؛ از گشایش تالار شمس و رونمایی پارتیتور اپرای شمس تبریزی توسط لوریس چکناواریان گرفته تا رونمایی از فرشی با طرح اقبال لاهوری و کتاب‌های دکتر حسن انوشه، جشن جهانی نوروز و مقالات رودکی و نمایشگاه هنر ایران، افغانستان و تاجیکستان.

همایش فرهنگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از موسسه فرهنگی اکو، تالار چندمنظوره‌ شمس با قابلیت میزبانی اجرای تئاتر، برگزاری همایش و نشست و برگزاری نمایشگاه‌های هنری طراحی و ساخته شده است.

این تالار روز شنبه 25 آذر در مراسمی رسمی با حضوربا حضور وزرای فرهنگ کشورهای تاجیکستان، افغانستان و ایران، نمایندگان کشورهای خارجی در ایران، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه گشایش می‌یابد.

گشایش این تالار با برگزاری نمایشگاه نقاشی محمدیوسف آصفی هنرمند نقاش افغان و نمایشگاه صنایع دستی کشور هنرمندان تاجیک و نقاشی خط‌های هنرمندان معاصر ایران همراه است.

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر نامی ایران، پارتیتوری را برای اجرای اپرای شمس تبریزی و مولانا جلال‌الدین نوشته است که قرار است در کشورهای مختلف جهان اجرا و به‌ صحنه برود.

چکناواریان تازه‌ترین پارتیتورهای خود را شنبه ۲۵ آذر رونمایی خواهد کرد.

علاوه بر این مراسم رونمایی رسمی کتاب «فارسی ناشنیده» نیز خواهد بود.

«فارسی ناشنیده» عنوان کتابی از دکتر حسن انوشه حاصل 18 سال کوشش و تلاش این پژوهشگر در استخراج و برگردان واژگانی از زبان فارسی است که در افغانستان به کار می‌رود.

این کتاب را موسسه فرهنگی اکو در هزار صفحه که فرهنگ‌واژه‌ها و اصطلاحات فارسی و فارسی‌شده کاربردی در افغانستان را شامل می‌شود، منتشر کرده است.

پژوهشگر در این اثر در پی آن دسته از واژه‌ها و اصطلاحات کاربردی رفته که در فارسی قدیم کاربرد داشته و در دیوان‌های شاعران و متون علمی و ادبی به کار رفته‌اند.

همچنین کتاب جشن جهانی نوروز رونمایی می‌شود. این کتاب دربر گیرنده‌ آثار منتخب و برنده‌ جایزه از نخستین جشنواره‌ هنرهای تجسمی اکو (جشن جهانی نوروز) است که در سه رشته‌ عکس، کاریکاتور و گرافیک به زبان انگلیسی منتشر و ارایه‌ شده است.

جشن جهانی نوروز نخستین موضوع مشترک هنرمندان 11 کشور عضو اکو بود که آثار برگزیده‌ را از بهار سال 1391 در پاریس، آلماتی و... به نمایش گذاشت و در نهایت تیرماه 1390 با اهدای جوایز برندگان، آثار برگزیده‌‌ را در سه رشته‌ عکس، کاریکاتور و گرافیک را در گالری موسسه فرهنگی اکو در تهران به نمایش درآورد.

رونمایی از کتاب دیوان رودکی یکی دیگر از برنامه‌های این روز است که توسط قادر رستم دانشمند تاجیک، تصحیح، حواشی و ملحقات آن تهیه شده است.

این کتاب پیش‌تر در پایتخت قزاقستان - آلماتی در سال 2007 با حروف سریلیک، روسی و زبان فارسی منتشر شده است.

اما در سال 2012 دیوان رودکی توسط شاه منصور خواجه‌اف به خط فارسی برگردانده و با نظر دکتر حسن انوشه ویرایش و به چاپ رسیده است.

نمایشگاه‌های تجسمی برگزار شده از روز دوشنبه ۲۷ آذرماه در تالار شمس و نگارخانه اکو واقع در خیابان اقدسیه، موحد دانش، کوچه ناز، شماره ۱۰ برای بازدید عموم دایر خواهد بود.

 

کد خبر 194139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز