چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

گروه سیاسی: حسن روحانی نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی، به همراه محمد جواد لاریجانی معاون اسبق وزارت امور خارجه در کنفرانس «مجمع جهانی اقتصاد» که در کشور قطر تشکیل شد، شرکت کردند.

در این کنفرانس دیوید اوئن وزیر خارجه اسبق انگلستان نیز حضور داشت.

در این کنفرانس حسن روحانی ضمن طرح دیدگاه‌های اتمی جمهوری اسلامی، یک طرح 10 ماده‌ای در چارچوب همکاری کشورهای خلیج فارس با جمهوری اسلامی را ارائه داد.

حسن روحانی طرح 10 ماده‌ای ایران را به عنوان دیدگاه‌های استراتژیک  جمهوری اسلامی ایران  در خصوص امنیت منطقه خلیج فارس به این شرح مطرح کرد:

1 - ایجاد سازمان امنیت و همکاری‌های خلیج فارس (شامل 6 کشور ‌ GCC به اضافه ایران و عراق بر اساس بند 8 قطعنامه 598 شورای امنیت سازمان ملل.)

2 - ساماندهی ترتیبات امنیتی مشترک در قالب سیستم امنیت دسته‌جمعی در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط‌گرایی، فرقه‌گرایی، جنایات سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر و دیگر نگرانی‌های امنیتی مشترک

3 - برداشتن تدریجی انواع محدودیت‌ها در مورد همکاری‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی به عنوان هدف نهایی

4 - گسترش و توسعه همکاری‌های تجاری با توجه به ظرفیت‌های موجود مبادلا‌تی و انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در طرح‌های اقتصادی جهت دستیابی به تجارت آزاد بین کشورهای منطقه

5 - پیش‌بینی طرحی برای تضمین امنیت تولید و صدور انرژی منطقه به منظور تامین منافع کشورهای منطقه و پایداری و ثبات انرژی مورد نیاز جهانی

6 - اعتماد‌سازی بین کشورهای منطقه در زمینه مسائل هسته‌ای از جمله نظارت Monitoring، راستی‌آزمایی verification برنامه‌های هسته‌ای یکدیگر در چارچوب ترتیباتی داوطلبانه و غیرمداخله‌جویانه Non Intrusive

7 - ایجاد یک کنسرسیوم مشترک غنی‌سازی بین کشورهای منطقه جهت تامین سوخت و سایر موارد صلح‌آمیز هسته‌ای تحت نظارت آژانس

8 - همکاری‌های جدی کشورهای منطقه در جهت تحقق خاورمیانه عاری از سلا‌ح‌های کشتارجمعی

9 - پایان بخشیدن به روند مسابقه تسلیحاتی در منطقه برای تامین منابع لا‌زم در جهت توسعه اقتصادی و مبارزه با فقر

10 - خروج نیروهای نظامی خارجی از منطقه و تامین امنیت کامل منطقه.

سخنان و طرح‌های ارائه شده روحانی میان نمایندگان کشورهای منطقه که در کنفرانس حضور داشتند مورد بحث قرار گرفت و ضمن تائید چارچوب کلی آن، نقطه نظراتی نیز مطرح شد.

اتحادیه‌ای بهتر از اتحادیه اروپا

محمد جواد لاریجانی، که حسن روحانی را در این سفر همراهی می‌کند، نیز گفت: «کشورهای خلیج فارس می‌توانند بهتر از اتحادیه‌ اروپا، یک اتحادیه موفق برای همکاری تشکیل دهند. اعتمادسازی بین کشورهای منطقه و ایران را باید مرحله به مرحله انجام داد. 

وی گفت: ایران آماده است که تکنولوژی هسته‌ای را با کشورهای همسایه خود به مشارکت بگذارد.

وی با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای ایران دارای 3 بعد است، گفت: بعد علمی و آکادمیک، فعالیت‌ها در چارچوب معاهده ان.پی.تی و مسئله اعتمادسازی. البته اعتمادسازی باید دو طرفه و متقابل باشد و برای هر دو طرف قابل راستی‌آزمایی باشد.»

ریاست مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ایران با اشاره به این مطلب که «من خودم در عراق به دنیا آمده‌ام و 11 سال آنجا زندگی کرده و بزرگ شده‌ام» گفت:  تفاوتی بین ملت‌های ایران و عراق ندیدم.

لاریجانی در ادامه با بیان اینکه «مسئله هسته‌ای برای ایران، مسئله اول نیست، شاید مسئله دهم ایران باشد»، گفت: اما وقتی مسئله حق ایران مطرح می‌شود و اینکه دیگران می‌خواهند ایران را محروم کنند، این مسئله، مسئله اول ایران می‌شود تا از حق خود دفاع کند.

وی با اشاره به مسئله سه جزیره ایرانی گفت: در مورد جزیره ابوموسی بین ایران و امارات -که ایران به آن احترام می‌گذارد- پروتکلی وجود دارد،‌ اماراتی‌ها هم می‌توانند بیایند و در جزایر ابوموسی سرمایه‌گذاری کنند.

شورای همکاری خلیج‌فارس علیه ایران نیست

وزیر مشاور در امور خارجه‌ قطر هم در این اجلاس گفت: «شورای همکاری خلیج فارس علیه ایران تشکیل نشده است و به همین دلیل، این شورا از پیشنهاد آقای روحانی سرپرست هیئت ایرانی برای همکاری‌های منطقه‌ای حمایت می‌کند. اما باید به خاطر داشته باشید که قبل از حل اختلافات بین کشورهای منطقه نمی‌توان انتظار خروج نظامی قدرت‌های خارجی را داشت.  اگر ایران بتواند ثابت کند که قصد رفتن به سوی تولید سلاح اتمی را ندارد، آنگاه حل و فصل مسئله اتمی ایران دشوار نیست.»

اگر ایرانی بودم، دنبال سلاح هسته‌ای می‌رفتم

دیوید اوئن، وزیر خارجه‌ اسبق انگلیس نیز گفت: «ما امیدواریم یک دیالوگ جدی با ایران برای حل مسئله هسته‌ای برقرار شود. هسته مرکزی این دیالوگ و مذاکره باید اعتمادسازی در مورد عدم انحراف به سمت سلاح‌ هسته‌ای باشد. در شرایط فعلی ایران نقش بسیار کلیدی و تعیین‌کننده در حل مسئله عراق دارد. آمریکا و انگلیس باید برای ثبات و امنیت عراق با ایران کار کنند. باید به طور سازنده در مورد عراق و لبنان و مسئله‌ اتمی ایران مذاکره و همکاری کرد. ما اشتباهات زیادی در عراق داشته‌ایم، اما امروز باید همه به فکر ثبات و امنیت در عراق باشند. ما در این ارتباط به کمک ایران و سوریه نیاز داریم.

پیشنهاد هیئت ایرانی برای ایجاد سازمان همکاری‌های منطقه خلیج فارس و اعتمادسازی بین کشورهای منطقه ارزشمند است اما اعراب از ایران نگرانی دارند و بعضی از کشورهای عربی می‌ترسند که ایران ظرف دو دقیقه بتواند آنها را نابود کند! وقتی وزیر خارجه بودم خیلی تلاش کردم که از هسته‌ای شدن پاکستان جلوگیری کنم، اما آنها به بمب دسترسی پیدا کرده و آن را آزمایش کردند.

انگلیس هیچ کمکی به هسته‌ای شدن اسرائیل نکرده است و نمی‌خواهد که اسرائیل هسته‌ای باشد، با این حال درک می‌کنیم چرا اسرائیلی‌ها دنبال سلاح هسته‌ای رفتند!   اسرائیل سلاح هسته‌ای را با کار مخفی و پنهان به دست آورد و باید صادقانه پذیرفت که اسرائیل به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کرده است.

اگر من ایرانی بودم و می‌دیدم که صدام و دیگران دنبال سلاح هسته‌ای هستند، من هم دنبال سلاح هسته‌ای می‌رفتم. باید به طور سازنده در مورد عراق و لبنان و مسئله هسته‌ای ایران مذاکره و همکاری کرد.»

کد خبر 19368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز